Avatar billede wonderwalls Nybegynder
01. januar 2005 - 18:07 Der er 7 kommentarer

Maxtor Onetouch - sammenbrud?

Hej

Jeg har en Maxtor Onetouch 250Gb som er ca. 6 mdr. gammel.
Uden varsel begyndte den at lave "klikke" lyde, og det er umuligt at komme i kontakt med den fra min pc.

Det lyder grangiveligt som om den er gået i hak! Der er stadig garanti på HD'en men jeg har jo alle mine data liggende på disken :-(

Mine spørgsmål er:

-  Vil Maxtor forsøge at genskabe mine data, om muligt, eller ombytter de den blot?
- Er der noget jeg kan gøre for, at sikre mine data inden indlevering - uden at bryde garantien?).

HJÆLP - alle digital foto af min datter mv. er gemt på HD'en!

MVH / Jarl
Avatar billede kenp Novice
01. januar 2005 - 18:35 #1
Maxtor vil ikke genskabe dine data, de vil nok blot ombytte den!
Hvis windows ikke kan finde den, så vil det være svært at gøre noget uden at bryde garantien.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. januar 2005 - 19:41 #2
Jeg har en 250Gb´er og en 300Gb´er, der begge jævnligt laver "klikkelyde". Jeg har engang ladet mig fortælle, at det er helt normalt - noget med kalibrering af læsehovedet. (IBM har f.eks. lagt lyden ud på deres hjemmeside, da for mange troede deres diske i bærbare computere var defekte)...

Men min 250Gb´er har været til ombytning for ca. 6 måneder siden, da den begyndte at være svær at komme i kontakt med. Det var dér, jeg købte min 300Gb´er, netop til at tage backup af data på 250Gb´eren - så jeg altid har data intakt på én af diskene.

Maxtor (og harddiskfabrikanter generelt) yder ingen garanti på data, kun på selve produktet. Det er forbrugerens eget ansvar at have backup af data på disken. Desværre.

Men prøv at sætte disken på en helt anden PC, og se om den vil i kontakt med den derfra.
Vil den fortsat ikke det, er der ikke umiddelbart noget at gøre.
Personligt ville jeg dog vurdere data´en til at være så meget værd, at jeg ville gøre et sidste forsøg - nemlig at pille den fysiske disk ud, og sætte den til på en intern controller i PC´en. Så omgås USB-interfacet, og det kunne jo være det kun var det der var gået. Det betyder samtidig at garantien på disken ryger en tur - men er data meget værd kunne det jo være en mulig løsning.
En sidste ting kunne være at sende disken til de professionelle www.ibas.dk
Det er dyrt - mindst kr. 20.000,- (deres opstartsgebyr) - men igen, hvis data er nok værd for en selv, kunne det jo muligvis retfærdiggøre udgiften. Garantien på disken ryger selvfølgelig også her...
Avatar billede wonderwalls Nybegynder
01. januar 2005 - 22:42 #3
Tak for hurtig respons...

Kan jeg evt. tage den fysiske disk ud uden at det kan ses? Det ville jo medføre at garantien dækkede et defekt produkt anyhow!

Jeg har prøvet at tilgå HD'en fra en anden pc - men uden held.

Er der en måde hvorved jeg kan tjekke om det er USB'en som fejler?
Avatar billede wonderwalls Nybegynder
01. januar 2005 - 22:52 #4
Det er ikke forretningsmæssige data der er gået tabt. Kender I ikke nogen som kan klare opgaven til en mere favorabel pris - det er jo januar! ;-)
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2005 - 00:35 #5
Kun ved at pille den ud! men om den kan pilles ud uden det kan ses aner jeg ikke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. januar 2005 - 13:08 #6
Jeg har heller ikke prøvet at tage disken ud. På mine diske er der sat et klistermærke over et af skruehullerne med teksten "Warrenty void if seal broken".

Så ja - du skal nok ikke regne med at garantien dækker, selv om du samler den pænt igen.

Og nej - jeg er ikke bekendt med billigere datarecovery eksperter, når vi snakker ren hardware. Der findes tonsvis af programmer der kan genskabe diske, der har haft headcrash o.s.v - men så længe du ikke kan komme fysisk i kontakt med disken, skal den jo åbnes og behandles i et støvfrit kammer. Det indvolverer laboratorier, når det skal gå helt rigigt for sig, og så bliver det altså dyrt...

Igen - hvis data er rigig vigtig (det er mine private data bestemt), ville jeg altså være ligeglad med garantien, og så forsøge at tage disken ud til manuel recovery. Det er ca. en 50-50 chance for, at disken i sig selv ikke fejler noget, men det i stedet er USB interfacet.

Hvordan lyder den når du sætter strøm til? - laver den fortsat raslelyde? For hvis den gør det hele tiden, tyder det selvfølgelig noget mere på harddiskfejl.

Og for lige at runde af - Maxtor har IKKE noget diagnoseværktøj til eksterne diske. Jeg har også været gennem de mest almindelige FAQ´s for eksterne diske, og der er ikke noget der rigig relaterer til dit problem. Desværre...
Avatar billede Friis77 Praktikant
04. oktober 2008 - 19:52 #7
prøv at se denne side, de laver en gratis test inden de gør noget http://www.kfp-service.dk/data