Avatar billede dilling-hansen Nybegynder
10. januar 2005 - 10:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Delphi/Parcal sproget?

Er der nogen der ved noget om sproget, altså delphi/parcal sproget? hvem der fandt på det og hvor man kan finde noget?'
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
Jeg fordeler pointne mellem dem jeg har fået noget jeg kan bruge til noget.
Avatar billede idle Nybegynder
10. januar 2005 - 11:00 #1
Avatar billede dilling-hansen Nybegynder
10. januar 2005 - 11:03 #2
er der ikke noget på dansk... :S
Avatar billede vallemanden Nybegynder
10. januar 2005 - 11:41 #3
Når man skal beskrive historiens gang skal man altid vælge et udgangspunkt og i dette tilfælde vil det blive årene 1968-70, hvor østrigeren Niklaus Wirth skabte programmeringssproget Pascal, der er opkaldt efter franske tænker og lærde Blaise Pascal (1623-1662). Niklaus Wirth udviklede Pascal som et sprog beregnet til undervisningsbrug og det var da også her sproget startede med at få succes.

Hvis vi springer lidt frem i tiden møder vi danskeren Anders Hejlsberg, som vi nok må takke for Delphi, i det han stod for udviklingen af PolyPascal (Polydata). Hvilket i 1983 blev købt af Borland, hvor også Anders Hejlsberg blev ansat. Borland lancerede i 1983 deres første version af Turbo Pascal. I årene derefter blev det til adskellige versioner af Turbo Pascal og dets naturlige efterfølgere (se listen senere).
Ved fremkomsten af Microsoft Windows tabte Pascal terræn over for sprog som f.eks. C, da det kun var muligt at udvikle DOS programmer med Turbo Pascal. Efterhånden som Windows blev en større og større succes måtte Borland naturligvis også gøre det muligt at fremstille Windowsprogrammer, med fremkomsten af Turbo Pascal 7.0 blev det muligt at fremstille programmer til Windows, ikke at det lige frem var nemt, men det var muligt.

Sammensmeltningen af udvikling til DOS og Windows skete med lanceringen af Borland Pascal 7. Udviklingen forsatte og Anders Hejlsberg og hans team fik lanceret Delphi 1 i 1995, der var det første RAD system fra Borland. Med fremkomsten af Windows95 lancerede Borland i 1996 en ny 32bit version kendt som Delphi2 siden da har Borland kun interesseret sig for udviklingen af 32bit programmer og det er nærmest gået slag i slag med udviklingen af nye Delphi versioner, så vi i 1999 fik det nyeste skud på stammen Delphi 5.

Liste over Pascal / Delphi versioner fra Borland

Udgivet Navn
xx PolyPascal
20-11-83 Turbo Pascal 1 (download)
18-09-86 Turbo Pascal 3.02 (download)
87 Turbo Pascal 4
88 Turbo Pascal 5
02-05-89 Turbo Pascal 5.5 (download)
xx Turbo Pascal 6
xx Turbo Pascal for Windows 1
xx Turbo Pascal for Windows 1.5
92 Borland Pascal 7
02-03-95 Delphi 1
03-09-96 Delphi 2
07-05-97 Delphi 3
05-08-98 Delphi 4
10-09-99 Delphi 5

Anders Hejlsberg blev i 1983 ansat af Borland, hvor han blev i 13 år, blandt anden som udvikler af Delphi. I 1996 forlod han Borland til fordel for Microsoft. Den "officielle" afsked fra Anders Hejlsberg lyder (se også http://www.wnfl.com/anders)
Avatar billede vallemanden Nybegynder
10. januar 2005 - 11:44 #4
ups linket virker ikke!!

Subj: Anders leaving?
Section: Non Tech-General
To: Richard Salit, 71035,343 Saturday 19 October 1996 0:42:27
From: Anders Hejlsberg (Borland), 76117,2115#61213

As you may have heard, I will be leaving Borland by the end of the month to take a job at Microsoft. This has not been an easy decision to make, but I have now been with Borland for 13 years, and I feel that it is time for me to try some new challenges.

For those of you worried about Delphi's future, I want to assure you that the product is in the hands of an incredibly competent team of people for whom I harbor the deepest respect. Back in the old Turbo Pascal days it was possible for one person to write and maintain an entire product. This is no longer the case. Delphi was built by a team, and I have full confidence in the team's ability to develop and deliver new versions of Delphi. In fact, the Delphi team at this point is almost twice the size it was when we shipped 1.0 in early '95. And Delphi97 is going to be a great product which solves a number of the problems you've been asking us about, such as multi-tier database access and COM/ActiveX support.

When you build a product like Turbo Pascal or Delphi, it is incredibly rewarding to see the enthusiasm of developers and the great applications it's been used to create. I can't tell you how much I appreciate all of the support you've given over the years.

Anders
Avatar billede delphi Nybegynder
10. januar 2005 - 17:29 #5
Hmm.. Du mangler noget i din tidsmæssige udredning.  Da jeg i sin tid arbejdede på maskiner der kørte CP/M, dvs. før MS-DOS var opfundet, benyttede jeg Compas Pascal, vist nok fra et dansk firma der hed noget med Compas.  Dette har været meget tidligt i 80'erne (82?).  Compas Pascal er laver direkte efter den oprindelige Wirth Pascal.

Senere udvikledes MS-DOS og dette operativsystem stiftede jeg bekendtskab med på nogle HP-150 maskiner (PC-kloner med touch skærm og indbygget 80-tegns termo printer - stærke sager, der kunne løbe i ring om IBM's PC'er)  Her programerede jeg i PolyPascal, som blev skrevet af folkende bag Compas Pascal.  Anders Hejlsberg må på dette tidspunkt ha' blevet tilknyttet dette udviklingshold.  Dette må ha været omkring 1983/4.
Jeg har aldrig hørt/snakket med nogen der har anvendt TurboPascal (1) i praksis. TurboPascal 2 udkom vist aldrig, idet Borland skrottede denne udgave ved opkøbet af PolyData (og dermed Anders), som blev udgivet som TurboPascal 3.  (Der var så vidt jeg husker kun kosmetisk forskel på PolyPascal og TurboPascal - compilerne var stort set ens.)  TurboPascal 3 udvikledes sig ovenfor beskrevet til BorlandPascal 7, som var et lækkert værktøj - jeg anveder faktisk stadig BP7 mindst engang et par gange hvert halve år, idet jeg har en stregkode scanner der kan programeres i dette sprog.
Borland Pascal for Windows versionerne var noget crap.  Delphi 1 var et kvantespring.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2005 - 19:01 #6
Wirths oprindelige Pascal blev så vidt jeg ved udviklet på CDC Cyber 6000
med KRONOS som styre system.

Så Compas Pascal på CP/M har måske nok implementeret præcis den samme dialekt
som Wirths oprindelige, men både compileren og interaktionen med styre systemet
må have været fundamentalt anderledes.