Avatar billede amarku Novice
20. marts 2001 - 15:40 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

talformatering

Hvordan ændrer man fra tekst til tal, når det er et negativt beløb der er indlæst via en tekstfil og minusset står til højre for tallet. Man skal kunne flytte minusset om foran tallet i en hel kolonne via en talformatering, uden at skulle dele kolonnen op i to, flytte og sammenlægge igen.
Avatar billede janvogt Praktikant
20. marts 2001 - 15:50 #1
Marker det område du vil evaluere og kør følgende kode:

Sub ConvertNegNumbers()
Dim cl As Range, a As Integer
    If TypeName(ActiveSheet) <> \"Worksheet\" Then Exit Sub
    Application.ScreenUpdating = False
    Application.StatusBar = \"Converting negative values...\"
    a = Selection.Areas.Count
    If a = 1 And Selection.Cells.Count = 1 Then ActiveSheet.UsedRange.Select
    For a = 1 To Selection.Areas.Count
        For Each cl In Selection.Areas(a).Cells
            If Right(cl.Formula, 1) = \"-\" Then
                cl.Formula = \"-\" & Left(cl.Formula, Len(cl.Formula) - 1)
            End If
        Next cl
    Next a
    Application.StatusBar = False
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Avatar billede janvogt Praktikant
20. marts 2001 - 16:00 #2
Jeg glemte at fortælle, at man sagtens kan eveluere flere områder i en kørsel. Brug CTRL-tasten for at markere flere områder.
Avatar billede janvogt Praktikant
20. marts 2001 - 16:32 #3
Hvis ikke du har arbejdet med VBA-kode før så sig til.
Så viser jeg hvordan du lægger den ind.
Avatar billede askims Nybegynder
20. marts 2001 - 17:49 #4
Jeg skal markere det område jeg vil have konverteret, og derefter udfører denne makro

Sub flytminus()
\' Flytter minusset, der står bag tallet til foran tallet.
For Each Cell In Selection
    If Not (InStr(1, Cell, \"-\") = 0) Then
    Cell.Value = Cell.Value * 1
    End If
Next Cell
End Sub

ASKIMS
Avatar billede amarku Novice
21. marts 2001 - 08:17 #5
Jeg har ikke prøvet med makroer, men jeg mener at man kan lave en brugerdefineret formatering under talformatering. Det må være nemmere end at bruge disse programmeringer/makroer.
Avatar billede janvogt Praktikant
21. marts 2001 - 08:27 #6
Det er jeg ikke ser på du kan, for der skal jo ligefrem flyttes tegn - og ikke bare formateres.
Men du kan da prøve, så kan du jo altid vende tilbage til ovenstående.
Det er egentlig simpelt at lægge en makro ind.