Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 12:59 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

simpelt spm om checkbox

Jeg kan ikke få min kode til at hente en checkbox variabel fra en formular.

Min checkbox ser således ud:
<input type="checkbox" navn="checkboxnavn" value="on">

Min ASP ser sådan her ud:
If request.form("checkboxnavn")="on" then
(bla, bla, bla)

Hvorfor virker det ikke?
scriptet standser ved denne regel:
If request.form("checkboxnavn")="" then
(bla, bla, bla)

Så det griber ikke fat i den variabel der sendes. Jeg forstår det ikke, men der må være en logisk forklaring.
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 13:04 #1
Er checkbox'en afkrydset, for værdien sendes kun hvis den er, ellers er den tom.
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 13:07 #2
Jeg har gjort sådan i scriptet

sendes tom:
If request.form("checkboxnavn")="" then
(bla, bla, bla)

sendes afkrydset:
If request.form("checkboxnavn")="on" then
(bla, bla, bla)

men er det ikke den rigtige måde at gøre det på?
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 13:13 #3
Det burde virke når den er ="on" og du har sat value="on", men jeg plejer at bruge dette:
If request.form("checkboxnavn") <> "" then
'afkrydset
else
'Ikke afkrydset
end if

Så er det nemlig lige meget hvilken value box'en har, så længe den ikke er sat til "".
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 13:23 #4
Jeg gør nu sådanher:

If NOT(request.form("checkboxnavn")<>"") then
    response.write "Du skal acceptere medlemsbetingelserne for at blive medlem.<br>"
End If

Men det fungerer stadig ikke efter hensigten. den skriver "Du skal acceptere, (bla)" uanset om jeg har sat hak i afkrydsningsfeltet eller ej...
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 13:28 #5
Kan du ikke lige smide koden til FORM siden herind, så jeg kan se indtastningsfelterne, og derfor har noget at teste med.
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 13:29 #6
den er ENORMT lang... skal jeg sende den alligevel?
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 13:34 #7
Lad hellere være.
Hvor meget koder er der fra <form> til </form>
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 13:36 #8
meget - 364 linjer...
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 13:45 #9
her er den i simplificeret udgave:

<form name="frm" action="002_opret.asp" method="POST" onsubmit="return validering(this);">

<select class="select" name="forhold" size="1" style="width: 150px;" onChange="check(this.value);">
                <option value='1'>1</option>
                <option value='2'>2</option>
                <option value='3'>3</option>
                <option value='4'>4</option>
                <option value='5'>5</option>
                <option value='6'>6</option>
            </select>

<input type="checkbox" navn="checkboxnavn" value="on">  Jeg accepterer medlemsbetingelserne, som jeg har l&aelig;st <a href='brugerbetingelser.asp' class="white" onclick='window.open(this.href,"subWindow","scrollbars=yes,height=378,width=511,top="+(screen.height-378)/2+",left="+(screen.width-511)/2);return false;'>her</a>.
</td><td class="Lilla">

<input type="submit" class="butlink" value="OK!">

</form>
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 13:46 #10
Det eneste andet jeg kan komme på, er at du evt har flere checkboxe/elementer der hedder "checkboxnavn". Eller formen bliver sendt med en anden enctype.
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 13:51 #11
ingen andre felter hedder "checkboxnavn" og typen er POST... Jeg er fanneme ude og skide, jeg kan slet ikke se hvorfor det ikke virker...
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 13:53 #12
Har du en enctype på formen???
<form name="MyForm" method="post" enctype="multipart/form-data">
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 13:54 #13
... Det skal dun nemlig IKKE have.
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 14:00 #14
det har jeg ikke
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 14:05 #15
Og du kan godt få info fra de andre elementer???
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 14:08 #16
yes, uden problemer... jeg kan oprette folk i databasen og det hele - men checkfeltet skal jo være krydset af ved oprettelsen, så de accepterer betingelserne.

Jeg begriber det ikke :-S
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 14:15 #17
KAN SE DET... checkbox navn="checkbox..... skal da være NAME

DAMN, læg et svar så kan du få lidt points for god vilje :o)
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 14:16 #18
Det fatter jeg heller ikke. Nu bliver du nok nød til at smide FORM koden herind. Evt kildekode fra browseren, da den er mere anvendelig for mig.
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 14:18 #19
hehe... typisk.
Avatar billede fennec Nybegynder
20. januar 2005 - 14:18 #20
Selvfølgelig.
Sådan en lille ting der kan ødelægge det hele. :o)