Avatar billede whpsnp Nybegynder
23. januar 2005 - 15:00 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Køb af I/S lejlighed

Min kæreste og jeg har set en ejerlejlighed, som sælges som interessentselskabslejlighed. Den type lejligheder kan ikke belånes på normal vis, men hvilke muligheder har man. Er det dyrere at sidde i end normale kreditforeningslån og hvilke alternative muligheder har man?
Mvh. whpsnp
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 15:04 #1
Ved køb af anparts lejlighed er det let, at få lån af banken.
Avatar billede lonepeter Novice
23. januar 2005 - 15:34 #2
Nu er det ikke den store forstand jeg har på dette, men man skal lige være opmærksom på hæftelsen i sådan et projekt. Normaltvis er det sådan i I/S at man hæfter solodarisk og med hele sin formue for det tilfælde at noget går galt. Det betyder normaltvis at man ikke alene kommer til at hæfte for sin egen andel men at man også hæfter for de andres og hvis de ingen penge har kan man hente hele molivitten hos dig... - Om det også er sådan med lejligheder ved jeg ikke men det er da lige noget der burde undersøges...
Avatar billede whpsnp Nybegynder
23. januar 2005 - 15:53 #3
Min formue står i minus, så den vil jeg da mægtig gerne dele med nogen andre :P
Er der nogen af jer, der ved om man låner pengene på samme måde som til normale ejerlejligheder?
Avatar billede lonepeter Novice
23. januar 2005 - 16:16 #4
whpsnp, jamen så er det jo lige en løsning for dig... :-)
Avatar billede whpsnp Nybegynder
23. januar 2005 - 17:04 #5
Hehe...det ved jeg nu ikke. For at være lidt mere seriøs, så vil jeg gerne vide præcis, hvad det er man går ind til med en I/S lejlighed.
Min gæld (som ikke er forfærdelig stor) skal ikke betales af andre, ligesom jeg ikke ønsker at betale andres gæld.
Det ville da være ærgerligt at skulle hæfte for penge man ikke selv skylder væk.
Avatar billede lonepeter Novice
23. januar 2005 - 17:10 #6
Du kan læse lidt om interessent selskaber på følgende link, dette vedrører virksomheder der drives som IS men jeg formoder at det samme gælder i dit tilfælle...

http://www.startfirma.dk/art_show/10
Avatar billede lonepeter Novice
23. januar 2005 - 17:11 #7
Uanset hvad ville jeg lige checke det med en advokat inden jeg kastede mig ud i det...
Avatar billede whpsnp Nybegynder
23. januar 2005 - 18:21 #8
Ja, det er helt sikkert at det skal vendes med en advokat.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så hvis en person skylder fx. 100.000 kr væk kan den persons kreditorer vælge at inddrive gælden hos mig eller en anden interessent efter hvad de synes.
Hvis det forholder sig således, kan det hurtigt blive en blandet fornøjelse...
Avatar billede whpsnp Nybegynder
23. januar 2005 - 18:22 #9
En "person" er selvfølgelig en person i interessentskabet.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
23. januar 2005 - 18:30 #10
Men jeg mangler stadig at vide noget om, hvordan financieringen foregår.

kalp, med anpartslejlighed mener du så andelslejlighed? Ved normalt køb af ejerlejligheder fincieres det af en kreditforening og ikke en bank.
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 18:31 #11
Jeg tænker på andelslejligheder ja:) det kan banken financere.. og de vil for det meste gerne idet de stortset er sikret deres penge.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
23. januar 2005 - 18:45 #12
Der har du helt ret. Vi bor i en andelslejlighed nu, som vi har lånt penge til af vores bank. Det er ikke så stort et beløb, så idet at de har andelsbeviset liggende er de sikret deres penge. Men det er vist ikke normalt at en bank låner penge ud til egentlige boligkøb.
Avatar billede lonepeter Novice
23. januar 2005 - 19:27 #13
> whpsnp, det er selvfølgelig kun gælden der vedrører is´et som en given kreditor kan hente hos dig.
Avatar billede colabund Nybegynder
23. januar 2005 - 19:58 #14
Kort og godt:
Hvis du har behov for at spørge herinde, så: Hold dig FRA det!!!

Det kan ikke siges tydeligt nok....!!!

Hvorfor mon det er udbudt som I/S og ikke som alm. ejerlejligheder???
Du fokuserer på belåningen i en bolig, men det her er BUISNESS, hvor den kloge narrer den mindre kloge.
Ingen laver et I/S for at afhjælpe bolignøden, et (forretnings)selskab dannes for at tjene penge....
De prøver jo netop at sælge et projekt til boligtrængende unge, og hvem tror du som tjener kassen???
Avatar billede whpsnp Nybegynder
24. januar 2005 - 08:52 #15
Så så, colabund. Tør lige sveden af panden og tæl til ti.
Dit statement er ligesom at sige at man slet ikke vil købe noget som helst, fordi der er nogen der tjener penge på at man køber det.
Jeg har foreløbig ingen planer om at købe lejligheden, men vil gerne vide noget om, hvad det er for særlige vilkår, der gør sig gældende ved købet.
Dernæst så er det ikke et forretningsselskab. I/S'et ejes af de personer, der ejer lejlighederne, og det er ikke et projekt - bygningen er 100 år gammel.
Jeg fokuserer selvfølgelig på belåningen fordi det er det relevante i denne her sag. Man kan jo ikke belåne lejligheden på normal vis.
ALLE ejendomsmæglere vil meget gerne sælge en bolig til boligtrængende unge som gamle - hvorfor er det ikke iskold business?
Avatar billede colabund Nybegynder
24. januar 2005 - 18:42 #16
Du kalder det "interessentselskabs-lejlighed".

Det forstår jeg således, at du skal træde ind i interessentselskabet, for at kunne bo til leje i lejligheden.

I et interessentselskab hæfter man solidarisk, dvs at (som jeg forstår det) hvis en af interessenterne pludselig ikke kan/vil betale sin husleje, så kommer de resterende lejere til at betale for ham, indtil han har fået solgt sin andel af selskabet.

Hvis det så fx viser sig, at boligkomplekset er værdisat lidt "optimistisk", så lurer ulykkerne allerede forude....

Min pointe er, at den konstellation du her viser interesse for, er juridisk meget indviklet, og at de økonomiske konsekvenser i værste fald er uoverskuelige.
Tænk på, at du jo indgår et bindende, økonomisk fællesskab med folk du overhovedet ikke kender noget til...

Jeg kender ikke til "dit" projekt, men jeg vil hellere advare mange gange for meget end een gang for lidt...

Naturligvis tjener en ejendomsmægler på at sælge boliger, (Jeg laver min løn ved at skrue i biler...), men hvis en bolig pludselig bliver til et selskab, så er der et eller andet galt...

"Beboerne" ejer IKKE lejlighederne, beboerne ejer I FÆLLESSKAB et (forretnings)SELSKAB, som lejer boliger ud...

Det er uden betydning hvor gammel huset er, men hvor gammel er I/S´et???

Hvis du bliver mere varm på boligen, så vil jeg stærkt råde dig til at få professionel vejledning, af neutrale folk!!

Undskyld, hvis jeg lyder lidt "stram i betrækket", men en af mine gode venner (ingeniør, fin løn) er netop gået personlig konkurs (farvel til villa, ny Volvo og godt liv), fordi han puttede 100.000 i et I/S.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
25. januar 2005 - 09:44 #17
Det er helt i orden, colabund :)
Jeg spørger jo fordi jeg syntes det lød underligt at man ikke kan belåne den på normal vis og fordi jeg ikke har et indgående kendskab til I/S.
Selvfølgelig skal jeg have professionel rådgivning, hvis det kommer videre, men det tvivler nu på - jeg synes det er en noget risikabel måde at købe bolig på.

lonepeter, vil du ikke lægge et svar?
Mvh. whpsnp
Avatar billede lonepeter Novice
25. januar 2005 - 09:53 #18
jo