Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 20:38 Der er 103 kommentarer og
1 løsning

Problem med komponenter i kredsløb

Hej.

Jeg har lavet dette kredsløb, men jeg har et problem i det indrammede område ( http://exp.roskvist.net/LDR-exp.jpg )

Jeg skal have relæ'et til at klappe når den kommer strøm fra 555'eren - lige nu er det klappet indtil der kommer strøm fra 555

Desuden. har jeg det problem at LM7805 bliver meget varm, når relæet ikke er klappet, altså når der ikke kommer strøm fra 555

PS. burde jeg sætte en Zenier diode over rælet?
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 20:41 #1
Skal jeg flytte relæet ned på ( emitter - GND ) istedet ( Collector - 12V )?
Avatar billede screem_brille Novice
02. februar 2005 - 20:51 #2
Du skal ihvetfald have en diode over relæet til at tage den spænding den inducerer når du fjerne spændingen.

Hvad er det kredsløb til ?
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 20:54 #3
Det er til at starte et fyr via mobil tlf.
Lyset fra mobilen, starter timeren, via LDR, som tænder fyr via relæ
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. februar 2005 - 21:38 #4
Du kan erstatte din transister med en PNP, så burde du have rettet fejlen med relæet
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. februar 2005 - 21:38 #5
husk at sætte en diode over trækspolen, eks en 1n4148
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 21:40 #6
så skal jeg ikke flytte relæ vel
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. februar 2005 - 21:42 #7
nej, det behøver du ikke
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 21:43 #8
tak, jeg tester lige
Avatar billede oz3tl Nybegynder
02. februar 2005 - 21:44 #9
Jeg bruger en lignende opstiling men der har jeg en spændingsdeler til basis af transistoren, og umiddelbart har du 555 til at trigge modsat.
m.v.h.
tlv
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 21:46 #10
Jeg ville generelt have bruge en DUAL komparator.
Comp #1 føler på en spændingsdeler mellem LDR og "key" potmeter. Udgangen derfra gennem et CR led (Condensator/modstand) givende en passende tidskonstandt. Derfra til comp #2 hvis udgang går til samme BD239 som du har nu...

Så 'slipper' du for de forskellige løse transer i venstre side og har et mere veldefineret triggepunkt...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 21:50 #11
Du bør (=skal) også have en condensator over den regulerede 5V forsyning; helst tæt på 7805. Også på indgange af samme... Eks 1uF.
Det er go' latin for spændningsregulatorer...
Det er _måske_ defor at den bliver varm når der bruge mindst strøm - fordi den er gået i selvsving. Det har jeg selv oplevet i 'gamle' dage...
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 21:51 #12
oz3tl -> Hvad mener du med at 555 trigger modsat ?

majsmarken -> Det lyder interessant - Har du link til et eks?
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 21:53 #13
Altså 1uF over 12v - GND og 5V - GND
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 21:54 #14
Jeps...
(Med fornuftig MAX spændning)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 21:59 #15
Så vidt jeg har forstået:
Når LDR bliver aktiveret (bare et øjeblik?) skal det slutlige relæ klappe i X tid og slå fra igen. Ligemeget hvad LDR gør ?
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 22:00 #16
ja, det var planen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 22:01 #17
Du bør også have en passende condensator over LDR eller "key" potmeter for at 'sløve' LDR lidt ned. Således at evt. HURTIGE lysglimt (LYN?) ikke får systemet til at reagere. Altså der skal have været lys på LDR i ~½ sek for det accepteres ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 22:05 #18
Jeg har ikke eksempel som 'tegning' - prøver at formulere det.

*** Ikke tid lige nu - arbejdsramt... men tænk over det... lav nogle krusseduller med dit PROTEL (?) program ***
Avatar billede _et Praktikant
02. februar 2005 - 22:08 #19
Jeg takker - Skal ikke presse mig på, men bliver glad, hvis du gider på et tidspunkt
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 22:26 #20
Jeg kom til at tænke på at TRIG indgange på en 555 jo godt må være en 'blød' spændning. Skip alt det der trasistorværk til venstre. En dum spændningsdeler mellem LDR / "key" potmeter (+ førnævnte delaycondensator) direkte til TRIG indput af 555 ???

Og som Ref.:  <fido82> 02/02-2005 21:38:06 skriver med en PNP trans istedet så får du en 'omvendt'...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 22:27 #21
HOVSA: Ser jeg at du IKKE har nogen BASIS modstand på BD239'en ??? Så er der ikke noget at sige til at den 'koger' !!!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. februar 2005 - 22:28 #22
.. ikke mere nu... ZZZ Z Z Z zzz z z z ... . . .
Avatar billede oz3tl Nybegynder
03. februar 2005 - 00:50 #23
_et:> Jeg skal have relæ'et til at klappe når den kommer strøm fra 555'eren - lige nu er det klappet indtil der kommer strøm fra 555, det er det jeg mener med at trigge modsat.
m.v.h.
tlv
Avatar billede _et Praktikant
04. februar 2005 - 19:07 #24
majsmarken -> du skriver basismodstand, hvad mener du med det? en pullup/pulldown eller mellen 555 out til base?
Hvor stor?

Ps. jeg lægger 40 point oveni
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. februar 2005 - 20:51 #25
Jeg er/var 'arbejdsramt'..

Tja - et par Kohm mellem 555 out til base. Selvf. efter LED_green delen. (Der må da ikke have være ret meget lys der ?)
Avatar billede _et Praktikant
04. februar 2005 - 20:54 #26
Tak
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. februar 2005 - 20:56 #27
Nu er der jo snak om at bruge en PNP trans istedet for at "vende" funktionen.
Øjeblik ---
Jeg ka' gætte mig til at relæ [EMR011B12] er på 12V trækspændning ?
Og [Power+] så er 12V ?
Avatar billede _et Praktikant
05. februar 2005 - 17:30 #28
ja det er korrect
Avatar billede _et Praktikant
05. februar 2005 - 17:48 #29
Hvis jeg nu lavede denne opstilling ?
http://dsel.brisling.net/pdf/lyssw.pdf

Ville jeg så kunne sætte et RC-led ind på U1 udgangen og opnå den timer effect jeg skal bruge?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 18:06 #30
555 har den 'egenskab' at når den trigges så kommer der en defineret puls på udgangen uanset hvor lang trig er...

For at lige vende tilbage til det oprindelige:

"Det er til at starte et fyr via mobil tlf.
Lyset fra mobilen, starter timeren, via LDR, som tænder fyr via relæ"

Når LRD reagere over ~½ sek. på noget lys skal et relæ lukke. Skal det relæ så bare lukke i et bestemt tidsrum eller forblive til det manuelt (?) bliver nulstillet ?

Definér lige det før jeg har et 4. forslag...
Avatar billede _et Praktikant
05. februar 2005 - 18:46 #31
mobil ringer = lys
relæ lukket i tidsrum (555)

der behøves ikke mere.

men hvis der kan komme manuel off på ville det være et plus
Avatar billede _et Praktikant
05. februar 2005 - 18:47 #32
tidsrum = antal minutter sat af mig via pot/RC/555 eller andet
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 18:56 #33
... den skal altså slukke igen efter "få" minutter ?
Antal minutter = 1 eller 100 minutter ?
Men en evt. mulighed for at slukke "før tid" ?

(Jeg har nogle muligheder i baghovedet...)
Avatar billede screem_brille Novice
05. februar 2005 - 18:59 #34
Tror nu jeg ville lave det helt fra bunden istedet for, sjovere, og mere lærerigt, måden du kan lave det er: 1 kredsløb som detekterer en lyd / lys og dette aktiverer for en counter til at begynde at tælle, og sålænge den tæller er udgangen høj og holder relæet trukket, når tælleren så når et bestemt tal (= en nøje bestemt tid), stopper den med at tælle, og derved går relæet off.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 19:01 #35
<screem_brille>: Netop sådan noget jeg tænker på - skal lige have præcist defineret fra spørger om hvad der ønskes...

<_et>: Mere følger lige om lidt - skal lige spise mm..
Avatar billede screem_brille Novice
05. februar 2005 - 19:11 #36
Majsmarken, ja det må være det nemmeste (og mest præcise mht tid)
Avatar billede _et Praktikant
05. februar 2005 - 19:14 #37
Det ville være fedt med noget iden stil. Jeg har selv lavet det orginale kredsløb, men jeg er ´kun amatør, uden så meget erfaring, så der skal ikke meget til at hyle mig ud af den.

Problemet medat starte fra bunden for mig er at jeg er helt inde i hvad ser SKAL være i et kredsløb som dette, hvilket i jo har set. ( manglende kondensatorer7basis transistorer) dette gør at jeg ofte kommer til at sidde og lodde af og på - hvilket ogsp ofte koster en del komponenter.

Men jeg ville være takmenlig, hvis i ville give mig en lille hånd til at komme igang med et system, som det i nævner.
Avatar billede _et Praktikant
05. februar 2005 - 19:15 #38
Jeg skal ud af døren nu - desværre, men er tilbage senere iaften

håber i ikke opgiver. :-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 19:32 #39
Hvorfor skal timer/fyr kun køre i et "antal minutter" ?
Og ikke hele tiden fra "opringning" til manuelt reset/stop ?

Evt. - hvis du "ringer op" til Mobiltlf så skal timer/fyr tiden begynde forfra ?

(Det glæder mit gamle elektronikhjerte at tænke disse baner - igen - tihi)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 19:34 #40
LDR => Adjustable Komperator => ReTrigable/Adjustable Timer with manuel Reset => Transistor/Relæ
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 20:19 #41
<_et>: Har du tænkt på/afprøvet fidusen fra [02/02-2005 22:26:36] =>
Jeg kom til at tænke på at TRIG indgange på en 555 jo godt må være en 'blød' spændning. Skip alt det der trasistorværk til venstre. En dum spændningsdeler mellem LDR / "key" potmeter (+ førnævnte delaycondensator) direkte til TRIG indput af 555 ???
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 20:23 #42
Avatar billede _et Praktikant
07. februar 2005 - 21:17 #43
Hvorfor skal timer/fyr kun køre i et "antal minutter" ?
Fordi : Fyret sidder i en bil, så hvis der er en fejloprigning, så tabber den ikke hele batteriet

Evt. - hvis du "ringer op" til Mobiltlf så skal timer/fyr tiden begynde forfra ?
Det var planen.
Avatar billede _et Praktikant
07. februar 2005 - 21:20 #44
Har du nogle numre på komponenter der kan bruges.

Adjustable Komperator - UA???
ReTrigable/Adjustable Timer with manuel Reset - ?????
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. februar 2005 - 03:17 #45
Eksperten + jeg har været 'arbejdsramt' ...
Kommer tilbage...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. februar 2005 - 19:34 #46
Dual Comparator: LM311 - eks
http://www.ee.latrobe.edu.au/internal/workshop/store/pdf/LM311.pdf
(Den har jeg før brugt i anden LDR opstilning - kan muligvis trække dit relæ direkte). Men der skal jo et eller andet timer 'ting' imellem...
Snakker vi om flere minutter - eks 10-30 min. ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. februar 2005 - 19:51 #47
"Dual Voltage Comparator w/Open Collector" =>
http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM319.pdf

(Jeg er lige ved at tegne en krusseduletegning af det princip jeg har i tankerne. Der skal faktisk kun brugs denne IC + lidt løsøre. Hvis relæ skal have mere end 30mA skal der dog en transistor med til at trække den...)

Snakker vi om flere minutter - eks 10-30 min. ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. februar 2005 - 19:54 #48
... hvis du "ringer op" til kredsløbet undervejs i timeningen skal den vel starte "forfra" i fyret ? Eksempelvis hvis du bliver forsinket ell. lign.
Din nuværende 555 konstruktion gør det nemlig ikke !!!

(Tilbage i morgen TIDLIG!!!)
Avatar billede _et Praktikant
09. februar 2005 - 22:57 #49
Det skal være flere minutter, da bilen ellers ikke når at blive varm.
30min fint, men indstilling mellem 30-60 er Perfekt

Med hensyn til opringning igen, så må den gerne starte forfra(Det ville være optimalt), men det er ikke nødvændigt, så længe man bare kan ringe EFTER "første ring" er udløbet, og starte timer igen.

Ang. relæ, så må du godt inkludere transistor
Avatar billede _et Praktikant
09. februar 2005 - 22:59 #50
Ps. Jeg syntes at det er fedt, du gider at hjælpe - Thanx
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. februar 2005 - 07:22 #51
... tegning (draft) kommer i løbet af dagen/døgnet...

(Ganske smart idé - det må du ta' patent på?)
Avatar billede _et Praktikant
10. februar 2005 - 13:06 #52
Ja - det gør jeg - så kan du få lidt royalties :-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. februar 2005 - 23:54 #53
Mine 'krusseduller':
http://majsmarken.net/eksperten/timer02.jpg
Bemærk at jeg vil foreslå en 78X09 for at gi' lidt større spændningsområde for LM319'eren. 78L09 en en lille type (100mA udgave - fylder mindre).
De to lytter ka' du expirmentere lidt med; skal være noget store... giver timeingen på de ønskede 15-30 min.
Trimmepot ved LDR ka' du også fedte lidt med...
Resten af værdierne er ikke så vigtige...
TUN = Transistor Universal NPN
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. februar 2005 - 23:56 #54
Spørg endelig hvis ???

Jeg tænker lige over en timer dims vha en tæller/counter som [screem_brille 05/02-2005 18:59:14] nævnte.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. februar 2005 - 07:32 #55
Ny version:
http://majsmarken.net/eksperten/timer03.jpg
Med RESET mulighed...

(Når den bliver tændt ved Power 11-20V første gang er den ON i X minutter, eller indtil [RESET] aktiveres...)
Avatar billede _et Praktikant
11. februar 2005 - 11:23 #56
Fedt - det ser fint ud.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. februar 2005 - 11:30 #57
Hvordan bygger du det op - Veroboard eller anden form for fulgerede ?

Jeg er ved at tegne en "counter" version - hvis nævnte LYTTER skal være for store til det er praktisk muligt. Men det var for at begrænse antalet af komponenter og tiden behøver vel ikke at passe indenfor 1% hver gang - bare +/- en træsko...
Avatar billede _et Praktikant
11. februar 2005 - 11:36 #58
Jeg laver en test på et hulprint med baner på langs(hvis du ved hvad jeg mener) - og når det duer, laver jeg et printlayout i protel med henblik på syring.

Jeg vil meget gerne have den version med counter også - og ang. tiden, så er den ikke kritisk, men selvføldig ikke +-15 min. ( ca. +-5min er ok )
Avatar billede oz3tl Nybegynder
11. februar 2005 - 17:27 #59
En lille kommentar >majsmarken< en 78X09 skal den ikke have en spænding på min. 2,5 over sig for at virke korrekt, det kan den ikke være sikker på i en bil, en 06 eller en zener  på 7,5 Volt 400 mW og en modstand.
m.v.h.
tlv
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. februar 2005 - 17:57 #60
Jooo - bare prøv det i første omgang...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. februar 2005 - 18:48 #61
En 78(L)05 med en ~3.XV Zener i bunden ka' også gøre det. Det skal helst være rimelig stabilt...
Faktisk en 78(L)05 med en LED (Lysdiode=2.4V) i bunden!!! Så virker den jo samtidig som ON indicator!!!

Jeg håber at du forstår hvordan det er meningen at det (timer03.jpg) skal virke; vil ikke begynde på en større afhandling om hvordan og hvorledes...

PS: Counter versionen (draft) kommer indenfor de næste 24 timer...
Avatar billede _et Praktikant
11. februar 2005 - 21:37 #62
Jeg er ca. med på hvad der sker. ( men jeg kigger nærmere på datasheet for komporator under bygning. )

Jeg har et par små spm.

1. Er det en LM319 ?
2. Er komponenterne i cirklen kondensatore ?  :-|
3. Er det sådan i mener 78L05 og led skal kobles ?
4. Påvirker udskiftningen af 78L09 med 78L05 ikke timingen ?
Avatar billede _et Praktikant
11. februar 2005 - 21:38 #63
Avatar billede oz3tl Nybegynder
11. februar 2005 - 22:58 #64
majsmarken:> hvis det var mig du mente med udredningen så er det ikke nødvendigt, jeg syntes bare at jeg lige ville kommenter dit valg af forsyning og _et nej en nedsættelse af forsyningsspændingen gør kun konstruktionen mere stabil.
m.v.h.
tlv
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. februar 2005 - 23:36 #65
1.) Ja - ihvertifald en DUAL Comperator With Open Collector
2.) Ja - halvstore opladelytter for at gi' de ønskede 15-30 minutter. Prøv dig lidt frem...
3.) Jeg har faktisk tidligere brugt en 78XX regulator med en LED i serie med GND benet for at løfte spændningen ~2.3V. Der er en STRØM på ~2-4 mA - passer jo fint...
4.) Bare spændningen er stabil så vil timingen også være stabil...

ZZZZ Z Z Z zzz z z z ... . . . (Tilbage imorgen...)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. februar 2005 - 10:29 #66
Så ville eksperten igen...

Counter versionen: http://majsmarken.net/eksperten/timer04.jpg
Du skal også bruge: http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4040BC.pdf
Op-Amp ka' være enhver DUAL OP-AMP/Comparator dog ikke versionen med OpenColector.

4060 er koplet som en selvrullende oscillator (pin 9,10,11). Den låser sig selv via DUS1 når den kommer til sidste bit N14 (pin3).
Når [RESET] bliver HIGH (LDR=ON) begynder counter forfra.

Prøv dig frem mht værdierne ved 9,10,11 - men 100K-1M er et udgangspunkt.

Op-Amp/comp B fungerer faktisk kun som inverter.

LED2 (option) går til en passende N* udgang af 4060 så en passende blinkhastig opnåes - prøv dig frem.

Topmodstand/trimmer i top af LDR skal du fedte lidt med.

Bemærk at [RESET] er en brydekontakt. Fidusen er at få counter til at rulle meget hurtigt og dermed låse sig selv stort set med det samme.

DUS 4001/1000uF (muligvis større?) skal holde spændningen i de sekunder du manuelt starter bilen; der går spændningen jo noget ned et øjeblik pga startermotor. Og så ville timerfunktionen jo starte forfra igen.

78(L)05 er løftet en smule via en LED i bunden; så er der ~7.5V at arbejde med. Denne LED kan så generelt fungere som en ON inducator?

Spørg endelig hvis noget...
Avatar billede _et Praktikant
14. februar 2005 - 11:58 #67
Hvad menes med at 78L05 er løftet? Vil det sige at min 0v faktisk ligger ca.2.5v?

Og hvad er fordelen?
Avatar billede _et Praktikant
14. februar 2005 - 12:09 #68
Og lige et ? mere. Jeg syntes at kunne se i datasheet, at LM311 også er med open collector?  kan det ikke passe ( du skriver open coll. ikke kan bruges. )
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. februar 2005 - 12:31 #69
"78L05 er løftet" -> 78(L)05 Leverer 5V + spændningsfaldet over LED - typisk 2.3V = 7.3V til kredsløbet. Så er der lidt støre arbejdsområde for Op-Amp/comp - samt lidt bedre/større strømmulighed for LED2. MÅSKE ikke den store betydning; komme an på hvor meget Op-amp/comp ka' levere på output...

Bør/skal ikke være med OpenCollector; den skal også kunne trække "opad". Sådan er det typisk ved Op-Amp/comp IC'er...
Du bør nok finde en anden "tilfældig" Dual Op-amp/comp end tidligere nævnte LM311 ...

Her er forskellige muligheder:
http://www.brinck.dk/lin.asp
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. februar 2005 - 12:36 #70
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. februar 2005 - 16:44 #71
Kom du videre ?
Avatar billede _et Praktikant
17. februar 2005 - 17:14 #72
Ja - jeg købte komponenter i tirsdags, og skal samle her i weekenden.

Nu du er her.

Jeg kunne ikke få en 4060, så jeg har fået en 4020
Jeg har købt en LM358 Dual Comp

Der skulle ikke være problemer med nogle af dem vel?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. februar 2005 - 17:57 #73
Hmmm...

4020 kan IKKE rulle som selvkørende oscillator som den skal i mit diagram - det er kun 4060 udgaven der ka' det...
Så skal der tilføjes diverse extra ting i diagram: en extra IC samt 4-6 løse komponenter - måske ikke så sjovt ???
Men det kunne måske være den LM555 som du før brugte ? Den kunne være som oscillator - hmmm...

LM358 fin nok...
Avatar billede _et Praktikant
18. februar 2005 - 10:44 #74
Det er lige meget - jeg finder bare en 4060'er det er så fint nu, så der skal ikke rodes mere
Avatar billede _et Praktikant
18. februar 2005 - 10:50 #75
Jeg fandt lige en 4040 på loftet - kan den hellerikke bruges?
Avatar billede _et Praktikant
18. februar 2005 - 11:16 #76
Lige 1 ? mere Jeg har købt en blå diode til poweron dioden - den er på 3.5v, men det løsfter vel bare speningen til ca. 8,5v i stedet for 7,5 - Og det gør ikke noget vel?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. februar 2005 - 11:34 #77
Det er kun 4060 i den famille der ka' rulle selv...

Blå LED - Cool - jo prøv bare den...

Jeg følger med i historien - No Problemos...
Avatar billede frede_manden Nybegynder
18. februar 2005 - 14:51 #78
Flot Kredsløb :-)

Til noget helt andet, hvilket program har du brugt til at tegne det diagram i???
Avatar billede _et Praktikant
18. februar 2005 - 14:56 #79
Jeg har brugt multisim - http://www.electronicsworkbench.com/

Men måske skulle du bruge protel - De fleste firmaer, som laver print, kan bruge deres layout direkte - http://www.protel.com/
Avatar billede _et Praktikant
18. februar 2005 - 14:57 #80
Protel sender desuden en Fuld demo til dig.
Kan findes på deres WWW
Avatar billede _et Praktikant
18. februar 2005 - 15:57 #81
Kontakten - skal den forbinde ved reset?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. februar 2005 - 16:46 #82
Kontakten [Reset] - skal i "hvileposition" være ON - som jeg har forsøgt at tegne. Når der skal RESETTES (Counter rulle hurtigt) skal den i OFF - når "finder" er på den. Så et alm. såkaldt 'ringetryk' ka' ikk' bruges...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. februar 2005 - 18:25 #83
... er det en go' weekend ?
Avatar billede _et Praktikant
21. februar 2005 - 22:01 #84
Den har været fin - Jeg blev desværre så færtig med projektet, som jeg kunne, allerede fredag, og kan først få de sidste komponenter imorgen, tirsdag ( Hvis jeg er heldig )
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. februar 2005 - 22:37 #85
I'm Still Around Here...
Avatar billede _et Praktikant
21. februar 2005 - 23:01 #86
Det er cool - jeg poster lige, når jeg har fået komponenterne, og er i gang med at teste
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. februar 2005 - 23:18 #87
PS: ... et step ad gangen mht at teste...
Byg det ikke for kompakt i første omgang - der skal være mulighed for ændringer/forbedringer/... ...

Good Luck...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. marts 2005 - 15:57 #88
I'm Still Around Here (2)...
Avatar billede _et Praktikant
01. marts 2005 - 23:05 #89
Jeg har ikke droppet projektet - men jeg har venter på den satans 7805, men nu har jeg bestilt den et andet sted fra
Avatar billede _et Praktikant
02. marts 2005 - 21:46 #90
Hej - så er jeg i gang.

Det virker ! men den tæller for hurtigt. ( ca. 3sek )
Her er de værdier jeg har valgt til modstandene:
http://exp.roskvist.net/Kopi%20af%20timer04.jpg

Har du en ide til hvilken jeg skal hæve og evt. til ca hvad?
Avatar billede _et Praktikant
02. marts 2005 - 21:50 #91
Ps - Er det et problem at den diode der blinker ikke virker?

( Jeg tror jeg har vent den forkert :-) så den er ikke tilslutte iøjeblikket, men counteren tæller fint.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. marts 2005 - 22:07 #92
Det med de 3 sek er vel med RESET aktiveret - altså AFBRUDT ?
Men de 47pF ka' godt bliver en del mindre - eks ~5-10pF ?

Den [C] der går via RESET ? Hvilken værdi er valgt her ? For at gi' ~15 Min. skal den sansynligvis vælges en værdi 300 x de 47pF => ~10-50nF.
I hvilken stilling står den 1M trimmer ? Sættes i yderstilling (max værdi) i første omgang...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. marts 2005 - 22:09 #93
- ja - check lige LED'en - - - Det vil jo være en sød/smart feature... du må prøve dig frem hvilken counter-output der giver bedste reslutat...
Avatar billede _et Praktikant
02. marts 2005 - 22:10 #94
så er det nok det der er problemet.

Jeg troede at begge [C] skulle være 47pf
Avatar billede _et Praktikant
02. marts 2005 - 22:11 #95
Jeg skal have led med, men lige nu er det vigtigere at få det til at virke.
Avatar billede _et Praktikant
02. marts 2005 - 22:12 #96
hvis jeg vil have ca. 30min skal jeg så have ca. 600x47pf ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. marts 2005 - 22:58 #97
C v/RESET bestemmer timer tiden
C (pt 47pF) bestemmer "RESET" tiden -> hvor længe skal RESET knappen aktiveres for at den går i RESET tilstand. Derfor rulle hurtigt som muligt... Det er jo ikke tanken at man skal aftivere RESET i flere sekunder for at den går i RESET tilstand...

Så en ~47Nf som C v/RESET er nok ikke helt forkert - tiden ka' jo fin-indstilles med trimmer...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. marts 2005 - 22:59 #98
Tommelfingerregel: LED  - se igennem den - mindst metalflade indeni er ANODE/POSITIV/PLUS ...
Avatar billede _et Praktikant
03. marts 2005 - 12:12 #99
Jeg har sat mit scope på en af udgangene, for at ordne det med dioden.
og der er når den er LOW -6.81v og ved HIGH +1,02v i forhold til scopets +pol på udgangen.

Så ville jeg jå mene at dioden skal vende omvendt?
Jeg får den jo ikke til at lyse ved 1v med en 5k på. Desuden får den jo også "kraftig"  modsat polarisering når LOW
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. marts 2005 - 12:23 #100
Der sker ikke "noget" ved '"kraftig"  modsat polarisering når LOW' - altså når Op-amp B går LOW på udgangen skal relæ ikke trække og LED følgeligt ikke blive aktiv (ON).

Udgang [?] på 4060'eren vipper op og ned under timerkørsel hvilket får LED'en til at vippe (blinke) på samme måde. Når der er "LYS" på LDR'en bliver 4060'en RESAT og alle udgange går LOW - og Op-amp B's udgang HIGH - derfor vil LED'en lyse (ikke blinke) i den situation. Hvilket helt er fidusen...

Der bør være kræfter nok i Op-amp til at gi' et par mA til LED'en...

Når du kikker/måler med scop/multimeter bør (=skal) det være i forhold til GND/0V.
Avatar billede _et Praktikant
04. marts 2005 - 11:33 #101
Nu virker det Perfect..

Jeg rettede lidt på den måde du havde lavet blinkeren, for det virkede ikke, så jeg satte den bare mellem GND og udgang - problem løst.

Du skal have tak for den lange hjælp og tålmodighed - Det var fedt at have en Prof på sidelinjen. Thanks.

Kast et svar. :-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. marts 2005 - 11:46 #102
... ja - ved en fedten til med diverse (R/C) værdier ka' det blive ganske nyttigt.
Du ka' evt. have en lille kontrolLED (med formodstand) på udgangen af Op-amp A der skal indikere at systemet er ved at modtage et "mobiltelefonopkald" ...

Hvad var det der ikke ville virke ? Det ser da smarterer ud med en blinkende LED når timerfunktionen er igang ?

(Jo - jeg var berømt/berygtet for LEDer alle vejne - tihi)

Prof og prof tihi ... Der er fra min "læretid" for laaaaaaaaangt tid siden - det har altid været sjovt med sådane koplinger - noget andet en putter og den slags...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. marts 2005 - 11:47 #103
Der var et [svar]...
Avatar billede _et Praktikant
04. marts 2005 - 12:08 #104
Det var den måde "blink Led" var koblet der ikke duede??? Så jeg flyttede jeg katoden til GND - så duede det.

Den blinker også når timer er i gang. det er 4060 [?] udgang den er på, så den blinker når den tæller.

Man skal aldrig gå af vejen for at bruge LED, men produktet skal sidde under instrumentbrættet, så det kan ikke rigtig ses ( Kun til check )