Avatar billede topimax Nybegynder
10. februar 2005 - 16:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

mine printerer kan ikke printe sort

Hej Eksperter.

Jeg har et problem med to printere. Den ene er en Epson SC850 og den anden er en Canon S400. Ingen af dem kan udskrive sort, men farver kan de sagtens...
Kan ikke helt forstå det eller finde en logisk forklaring. JEg har skiftet sort patron på begge, og prøvet dem i 3 forskellige computerer.

Det sidste de skrev ud i sort, så udsom om at de var ved at løbe tør for sort... men det er de jo ikke...

Håber der en nogle der kan hjælpe.

/Mikkel
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2005 - 18:05 #1
Er du sikker på, at den rigtige driver er valgt? Kig her: Kontrolpanel > Printere og faxenheder > Højreklik printeren > Egenskaber > Avanceret > Driver.
Avatar billede topimax Nybegynder
10. februar 2005 - 22:22 #2
jep, har også installeret de nyeste driver...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. februar 2005 - 00:12 #3
Dine symptomer tyder på at printhovedet er tørret ud.

Jeg kender ikke de specifikke modeller, men nogle Canon modeller har printhovedet og blækpatronen som to dele, i stedet for at de er bygget sammen. Og er det en af dem, er det printhovedet du skal forsøge at rense - eller have nyt af.

Hvis det sidder bygget sammen, er det hele patronen der er noget galt med. Enten slutter den ikke ordentligt med holderen (snavs ved kontaktfladerne), eller også er den simpelthen tørret ud.

Når du skriver du har skiftet patron - så har du selvfølgelig skiftet med en ny, der ikke har overskredet holdbarhedsdatoen, ikke?
Avatar billede topimax Nybegynder
14. februar 2005 - 21:40 #4
på canon'en var det printerhovedet der var tørret ud og skulle bare skylles med vand. Men med Epson ved jeg ikke hvordan jeg skal "bløde" det op. Nogle der ved det?

#ole_madsen

jeg vil give dig nogle point hvis du opretter et svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2005 - 22:59 #5
Der findes flere husmoderråd...

Stil hovedet i lunkent vand, tilsat lidt eddike. Efter nogle minutter stilles patronen til tørre på noget køkkenrulle.

Kogende vand skulle også kunne gøre det - det er bare ikke lykkedes for mig.

Nogen snakker også om at anbringe hovedet i en plasticpose og slynge den rundt, så centrifugalkraften presser blækket ud - men det er vist kun dem, hvor blækpatron og printhoved er bygget sammen...

..og i den sidste ende kan du forsøge dig med husholdningssprint. Men det er altså skridtet før du går ud og køber et nyt hoved...
Avatar billede topimax Nybegynder
15. februar 2005 - 11:40 #6
trorikke hovedet kan tages af på min epson :(  MEn tak for rådene og hjælpen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. februar 2005 - 12:04 #7
Takker for points.

Jeg smuttede i manualen for din epson printer.

Og den fortæller bl.a. at patronerne er "chippet" - d.v.s. at der sidder en chip med et serienummer på patronen. Når printeren registrerer at en patron med et givent nummer fjernes, så kommer serienummeret på en sort liste, og får ikke lov til at blive installeret i printeren igen (for at forhindre genopfyldning). Det kan være dét der er dit problem.... og så er det kun en helt ny patron der virker. Der kan skaffes værktøj der kan omgå "beskyttelsen", men her er jeg uerfaren.

Men ellers er blæktank og printhoved bygget sammen.
Avatar billede topimax Nybegynder
15. februar 2005 - 13:00 #8
okay, det må jeg se på... tusinde tak for din hjælp