Avatar billede wolfborn Nybegynder
13. marts 2005 - 11:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

omdrejningsmåler

Hej eksperter!

Jeg skal bruge noget elektronik som kan måle omdrejningshastigheden for en blæser/ventilator, er der en mulig opstilling som ville give mig et overblik over hvor hurtigt den drejer rundt, RPM eller sådan noget?
Avatar billede _et Praktikant
13. marts 2005 - 11:44 #1
Hvis det er en blæser til PC, så kan de fås med det indbygget
Avatar billede wolfborn Nybegynder
13. marts 2005 - 11:47 #2
ok, men hvordan udregner jeg så hastigheden for blæseren?
jeg skal ikke bruge den i selve pc'en, men til et andet projekt
Avatar billede _et Praktikant
13. marts 2005 - 12:01 #3
Ja, he he.

Jeg vil tro at det fungerer lidt i stil med en cykelcomputer.

1 omgang = 1 high/low på blæsers 3ben, og så er det vel bare : "antal high"/min = rpm

Jeg har desværre kun den type blæser i pc, så jeg gider ikke lige pille den ud og teste.

Denne burde kunne gøre det
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118033
Avatar billede wolfborn Nybegynder
14. marts 2005 - 07:12 #4
jeg lukker spørgsmålet, prøver at dykke lidt dybere ned i det på et senere tidspunkt
Avatar billede wolfborn Nybegynder
14. marts 2005 - 07:12 #5
lukker