Avatar billede dellevela Nybegynder
21. marts 2005 - 20:31 Der er 22 kommentarer

Styre processer kræft.

Jeg har en fin bærbar. Når jeg spiller spil på den køre den fint.

Hvis jeg så laver noget i spillet der kræver en del af processeren begynder den at blæse som den skal. Eneste problem er at blæseren ikke kan følge med processeren. Den bliver ihvertifald så varm at man ikke skal sætte fingerne på den. Spillet køre flydende.
I skal ikke prøve at komme med nogle løsninger.

DET jeg gerne vil høre er:
Findes der et program der kan sige:
SPIL (50% processer kræft) alså så spillet ikke bruger så meget processer kræft og dermed vil spillet self lagge men det er lige meget.. For så er jeg sikker på at jeg ikke brænder processeren af.

på forhånd tak, og skriv bare hvis der er noget i ikke kan forstå i spørgsmålet.
Avatar billede kalp Novice
21. marts 2005 - 20:34 #1
Jeg kender ikke noget program som lige kan gøre det.. men prøv følgende

når du er inde i et spil så hop ud i windows.. tryk ctrl+alt+delete.. kig i joblisten efter spillet.. højreklik på den og sæt den prioritet til det højeste..

så burde fjerne lidt af arbejdet fra processeren og pålægge det dine ram.

og ellers er det et hjernedødt forslag som jeg lige kom til at tænke på måske ville fungere:o))
Avatar billede dellevela Nybegynder
21. marts 2005 - 21:44 #2
Det kan være at du har ret i noget der. det vil jeg prøve

tak.

andre kommentare er velkoemmene
Avatar billede kalp Novice
21. marts 2005 - 21:45 #3
Det kan måske også hjælpe på det hvis du gå i msconfig

tryk start->kør og skriv "msconfig" gå i fanen start og fjern flueben i de ting du ikke vil have starter op automatisk med windows.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 01:55 #4
Prøv at se om du kan bruge speedfan:
http://www.sofotex.com/SpeedFan-download_L4655.html

Andre bruger det med success, men jeg selv havde ikke så meget held med det da jeg i forvejen har et ret varmt system, så den satte blæserne op på højeste hastighed med det samme.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 02:04 #5
Jeg havde vist ikke læst spørgsmålet ordentligt igennem, kan jeg se. Det er jo ikke blæserstyring du ønsker, men cpu begrænsning. Sorry.

Det eneste jeg sådan lige umiddelbart kan komme på som jeg er ret sikker på vi virke er at rykke strømstikket ud til computeren. Det er en bærbar, så når den ikke konstant får strøm, skal den drosle cpu'en ned til en lavere clockhastighed. Det er (nu) indbygget i styresystemet. Før i tiden var det et ekstra program som blev installeret.
Avatar billede huset Praktikant
22. marts 2005 - 08:41 #6
Alt afhængigt af maskinen er fra Intel eller AMD.

AMD bruger en indbygget feature der hedder PowerNow som selv står for dette for dig.

Strømforbruget er et af de væsentlige emner, når vi snakker om laptops. Hvor Intel kalder deres strømbesparing for speedswitch (Geyserville) kalder AMD deres for Powernow. Denne teknologi, har til opgave både at reducere både hastighed på CPUén, og volt. Når man bruger af batteriet på laptoppen. De tidligere udgaver som brugte SL teknologien til disse ting, havde ikke samme muligheder som den nye powernow. Powernow giver nu mulighed for modes, som dynamisk skifter, alt efter hvor meget CPUén er belastet, og ikke længere om der bruges af batteriet eller laptoppen er koblet til via stikkontakten. På trods af performance kontrol teknologien, hovedsageligt er designet til at arbejde, når brugeren er koblet til AC, kan den som sagt benyttes dynamisk, så muligheden for reducering af CPU temperaturen og energi forbruget er muligt. Når laptoppen køre via batteriet, reduceres CPUén frekvens automatisk en smule, ved at ændre på forholdene i CPUén, men stadig ved en max bushastighed. Dette medføre en væsentligt forøgelse af levetiden på en opladning, og CPUén forbliver stadig på et højt arbejdsplan.

Intel har speedswitchxp
http://www.diefer.de/speedswitchxp/

Speedswitchxp er en lille feature, som putter sig i systray nede ved system uret. Dette giver forbrugeren mulighed for at styre de forskellige frekvenser under XP.
Programmet er sådan set integreret i opbygningen af XP som default. Det helt basale i speedswitchxp, er at speedswitchxå generer et slags skema under strømstyringen, og dermed laver et default power skema, som gør det muligt helt manuelt, at styre alle ens settings via dette oprettet skema.
Link http://www.diefer.de/speedswitchxp/

Laver man en sammenligning af Banias vs Dothan, og sætter man Banias store CPU på 1,7GHz op mod dothan´s 2,0GHz, viser mange tests en forbedring på tæt på 22 %. Sammenligner man derimod med 2 ens fra de to, er der faktisk kun 5 % forskel. Men dette alene på styrken i selve CPUén. Der er jo klart andre ting der spiller ind. Batteritiden har vist sig at være nogenlunde på samme niveau.
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 11:19 #7
Okay. mange tak for hjælpen, jeg går igang med at prøve de forskellige ting med det samme.

Jeg vil lige høre om jeg har forstået det rigtigt. Hvis jeg køre med strøm fra stikkontakten, kan stikkontaktens strøm ikke følge med det behov bærbaren har. Men hvis jeg nu satte batteriet til og kørte på det, ville jeg så ikke slippe for problemet, for der ville den bare kunne tage hvad den har lyst til?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 11:24 #8
Hvis du kører med strøm fra stikkontakten er der uanede mængder af strøm til computeren og derfor vil cpu'en køre med fuld hastighed hele tiden.

Når du kører kun på batteri, træder strømstyrings funktionerne til og sætter hastigheden ned på cpu'en for at spare på strømmen.
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 11:30 #9
okay. Man kan ikke gå ind og fikse den så når jeg får strøm fra stikkontakten bruger den kun 25% af cpuén?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 11:52 #10
Nej desværre, det er det vi alle ledte efter igår.

Men du kan evt afprøve det speedfan program jeg ved en fejltagelse linkede til i mit første indlæg. Jeg ved at folk bruger det til at overklokke f.eks k7s5a bundkort, der ikke understøtter 333 mhz fsb, da det faktisk kan styre fsb'en. Jeg har selv afprøvet det men fik det ikke til at fungere efter hensigten.

Men måske det også kan underklokke fsb'en hvilket jo også vil sætte cpu-hastigheden ned.
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 11:59 #11
Jeg ved ikke om i har misforstået mig.
Jeg skriver lige spørgsmålet igen så der ikke er nogen tvivl.

Jeg har et ved navn diablo 2 exp. Når jeg spiller det kan jeg se frame rate alså fps(frames per sekund) alså hvor mange billeder den skal vise isekundet. Når jeg spiller spillet viser den 50 frames i sekundet, og det kan min bærbare ikke klare, den slukker efter 10 minutters brug. Min lillebror spiller det samme spil, men hans framerate er 50 men istedet for at overbelaste sig selv begynder computeren at lagge, og så falder frameraten.

Det er derfor jeg gerne vil have et program, som kan gå ind og styre hvor meget processer kræft der må bruges til spillet.
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 12:04 #12
Hvis jeg spiller spillet og med speedfan kørende i baggrunden kan jeg se at temperaturen går vildt højt på:
Local temp: 45 C
Remote temp: 87 C
HD0: 43 C
Temp1 77C

Er den ikke sindsyg høj?
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 12:07 #13
Kan det være noget med direckt x? Kan det være at jeg kan styre noget inde i den?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 12:08 #14
Jeg tror ikke der er nogen der har misforstået dit spørgsmål men du er rendt ind i det problem at en cpu altid udnyttes 100% af windows hvis der ellers er arbejde nok til den.
Så selv om man går ind og sætter prioriteten på spillet til low, vil det alligevel få al den cpu kraft den vil have da der ikke er andre ting der skal have cpu-kraft, og derfor tillader windows at den får den "overskydende" cpu-tid.

En bærbar er altid en del varmere end en stationær, men jo det lyder lidt varmt.

Du kan ikke styre noget med directx. Det er blot en driver.
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 12:21 #15
Den bliver så varm at den slukker alså lige som en sikring. så den ikke bliver brændt af.
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 12:43 #16
Kan det være blæseren der er gået i stykker for den blæser da ikke så meget som den gjorde da jeg købte den.
Avatar billede dellevela Nybegynder
22. marts 2005 - 12:43 #17
Nu glemet jeg at spørge om der er et program der kan teste ens blæser?
Avatar billede kalp Novice
22. marts 2005 - 12:44 #18
hehe jeg kender ikke lige et:) men det kan godt være blæseren er støv eller bare støvet.. eller måske er din cpu støvet så den er svær at køle ned.
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2005 - 14:17 #19
Sker der mere her???
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2005 - 10:34 #20
Kunne opretteren finde tid til at lukke her igen, eller i det mindste smide noget feedback :(
Avatar billede huset Praktikant
15. april 2005 - 11:46 #21
kunne det tænkes du kunne finde tid til at oplyse os om sagens gang, eller få lukket dette spørgsmål!
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 08:44 #22
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar