Avatar billede Boas Juniormester
24. marts 2005 - 12:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søgefunktion

Jeg har en tabel med flere rækker:

| Forening | Medlem1 | Medlem2 | Medlem3 |

I min formular, har jeg en ubundet tekstbox hvori, jeg vil kunne skrive navnet på et medlem, og så via en forespørgelse kunne finde ud af, om det medlem allerede er medlem af en forening... Dataerne fra denne forespørgelse skal så føres over i en rapport... Jeg er med på hvordan man gør, hvis jeg bare skal søge i én række.... men kan jeg sætte den til, ved hjælp af kriterier, at søge i flere rækker i en tabel? og hvordan gør jeg det? Eller skal det evt. gøres på en anden måde?
Avatar billede Boas Juniormester
24. marts 2005 - 12:42 #1
Navnet kan naturligvis stå enten som medlem 1,2 eller 3... men ikke nødvendigvis i en bestemt af dem....
Avatar billede kalp Novice
24. marts 2005 - 12:49 #2
select medlem1,medlem2,medlem3
from dintabel
where medlem1 = 'medlemnavn' OR medlem2 = 'medlemnavn' OR medlem3 = 'medlemnavn'

ved ikke om man kan gøre noget lignende det? under alle omstændigheder:) bare et bud:)
24. marts 2005 - 20:24 #3
Det mest korrekte ville selvfølgelig være at bygge databasen rigtigt op. Dvs lægge medlemmerne i en seperat tabel, hvor søgningen vil se helt anderledes ud.

Ellers ville jeg lave en rapport baseret på din tabel (altså ikke nogen forespørgsel)
På din knap, ville jeg så lægge denne kode:

Docmd.Openreport "din rapport", acviewpreview,,"Medlem1 Like '*" & Me!Dintekstboks & "*' Or Medlem2 Like '*" & Me!Dintekstboks & "*' Or Medlem3 Like '*" & Me!Dintekstboks & "*'"

Derved åbnes rapporten kun med de foreninger, som personen er medlem af.
Avatar billede Boas Juniormester
25. marts 2005 - 15:48 #4
Hmm... Nu ville det være synd, at sige at jeg er ferm til Access... men jeg syntes ikke helt at jeg kan få de kommandoer til at virke som jeg gerne vil...

Ang. det med medlemmerne, så ligger de faktisk i en anden tabel... men kan man dele dem mere ud?

Jeg har en tabel der indeholder navne på medlemmerne individuelt, og så har jeg den her tabel hvor der er navnet på foreningen og hvor melemmernes navne så er relateret til i en "Oplags funktion"

Ændre det noget??
Avatar billede mugs Novice
28. marts 2005 - 14:03 #5
Jeg ville lave en tabel med alle medlemmer (medlem er primær nøgle eller et autonummer). Derefter en ny tabel med alle foreninger (forening er primær nøgle eller et autonummer).

Endnu en 3. tabel med 3 felter:

- Medlem (Tekst)
- Forening (Tekst)
- id (autonummer)

De 2 felter Medlem og forening slår ved kombinationsbokse op i de øvrige tabeller og plukker et medlem eller en forening. på den måde parrer du et medlem med en forening.

Din søgning kan nu være:

- Alle foreninger et medlem deltager i
- En forening med alle deltagere

Til det brug kan du se på thomasjepsen's hjemmeside, hvor der ligger en fremragende dynamisk filtrerings- og søgefunktion (makeiteasy.dk)