Avatar billede janpo Nybegynder
23. april 2005 - 11:30 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Foreskel på almidelig format og quick format.

Nogen der kan fortælle mig hvad foreskellen er på almidelig format og quick format i XP/2003 ?
Avatar billede leif Seniormester
23. april 2005 - 11:35 #1
En Quick format sletter kun hvor en Almindelig Format laver en ny NTFS/FAT32 Tabel.

Eller snakker vi i Installationen !
Avatar billede janpo Nybegynder
23. april 2005 - 11:38 #2
Ja undskyld, jeg tænkte naturligvis på hvad der sker når man sidder med en helt ny disk under installtionen.
Er det så ligesom på Linux hvor der kun bliver skrevet filtabeller ?
Eller bliver der checket overflade under en normal formatering ? Der må vel være en eller anden grund til at det tager så meget længere tid ?
Avatar billede vistodk Nybegynder
23. april 2005 - 11:56 #3
det er fordi den skriver "0" er over hele disken, så den har checket consistensy på disken
Avatar billede haverslev Novice
23. april 2005 - 11:59 #4
ekspres / Quick format, sletter kun filallokeringen (bootsektor)
Normal formatering sletter det hele og laver en overflade scanning
Avatar billede vistodk Nybegynder
23. april 2005 - 12:16 #5
haverslev: Den sletter ikke, der overskriver med 0
Avatar billede janpo Nybegynder
23. april 2005 - 12:17 #6
Jeg siger tak. Det sparede mig for at rode rundt i MS dokumentationen.
Avatar billede haverslev Novice
23. april 2005 - 12:18 #7
vistodk > et og samme mening :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2005 - 15:19 #8
(At slette er at overskrive 1. tegn med 0 - så det kommer vist ud på et ;))
Avatar billede plx Nybegynder
24. april 2005 - 02:08 #9
Har I noget dokumentation på, at en normal formatering overskriver disken med nuller?

Jeg synes ellers det ses tydeligt med en disk editor bagefter, at dette ikke er tilfældet..
Avatar billede screem_brille Novice
24. april 2005 - 05:17 #10
vistodk du tager fejl, ved en formatering overskriver der ikke andet end fil tabellen, og en overflade scanning foretages, ved quick format skrives der blot en ny fil tabel. (hvis disken skulle overskrives, ville det være betydligt sværere at genskabe data efter en formatering, og det er normalt ligesp nemt som at klø sig i øret.

Det er haverslev som har 100% ret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. april 2005 - 20:30 #11
http://support.microsoft.com/?kbid=302686

Ikke helt det haverslev skriver?
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. april 2005 - 20:30 #12
Eller skal jeg have mine skolepenge tilbage...?
Avatar billede haverslev Novice
24. april 2005 - 21:05 #13
John, det er det samme, jeg skriver:

Quick: (læg mærke til, at der removes from the partiotion (kun sys.filer Boot feks)
If you choose the Quick format option, format removes files from the partition, but does not scan the disk for bad sectors. Only use this option if your hard disk has been previously formatted and you are sure that your hard disk is not damaged.

Normal formatering: (her står volume, ikke partition)
When you choose to run a regular format on a volume, files are removed from the volume that you are formatting and the hard disk is scanned for bad sectors. The scan for bad sectors is responsible for the majority of the time that it takes to format a volume.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. april 2005 - 21:07 #14
ok - jeg klager til skolevæsnet! ;)
Avatar billede haverslev Novice
24. april 2005 - 21:26 #15
John > du har ikke noget at klage over, jeg kom også i tvivl ;)
Avatar billede plx Nybegynder
25. april 2005 - 12:06 #16
haverslev, jeg synes bare ikke det var helt det du skrev.

"Quick format, sletter kun filallokeringen
Normal formatering sletter det hele"

Du får det til at lyde som om der er en forskel..
Avatar billede haverslev Novice
25. april 2005 - 12:14 #17
Jo der er forskel:)
ekspres / Quick format, sletter kun filallokeringen (bootsektor)
Normal formatering sletter det hele og laver en overflade scanning

Samme som:Quick: (læg mærke til, at der removes from the partiotion
(kun sys.filer Boot f.eks) IKKE andet slettes.
If you choose the Quick format option, format removes files from the partition, but does not scan the disk for bad sectors. Only use this option if your hard disk has been previously formatted and you are sure that your hard disk is not damaged.

Normal formatering: (her står volume, ikke partition)
When you choose to run a regular format on a volume, files are removed from the volume that you are formatting and the hard disk is scanned for bad sectors. The scan for bad sectors is responsible for the majority of the time that it takes to format a volume.
Avatar billede plx Nybegynder
25. april 2005 - 12:34 #18
partition -- volume

Det er måske bare deres måde at forvirre på. Det har her samme betydning.

Tag f.eks. http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/format.mspx:

"/q : Performs a quick format. Deletes the file table and the root directory of a previously formatted volume ..."

her bruger de også 'volume' ved quickformat
Avatar billede haverslev Novice
25. april 2005 - 13:22 #19
plx > ja det ser mærkelig ud, enig i at det er med til at forvirre begreberne.