Avatar billede nordania Praktikant
26. april 2005 - 10:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Virus eller hvad

når vi starter en af vores computere vil den pludselig ikke starte men skriver " Invalid systemdisc replay the disc and then press any key " men når man trykker på en tast skriver den bare det samme igen. Kan nogen hjælpe
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. april 2005 - 10:38 #1
Prøv at tage disketten eller cden ud, og se om det hjælper :-)
Avatar billede nordania Praktikant
26. april 2005 - 10:53 #2
der sidder ingenting i
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. april 2005 - 11:34 #3
Hvis der heller ikke sidder andre drev tilkoblet (fx en usb-pind, hvis biosen kan boote fra usb-drev), så kunne det godt tyde på at boot-sektoren er røget sig en tur. Det behøver ikke nødvendigvis være virus, men KAN godt være det. Jeg skal lige høre om harddisken er formateret i Fat32 eller NTFS-format?
Avatar billede nordania Praktikant
26. april 2005 - 13:11 #4
hvordan kan man se hvad den er formateret i
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. april 2005 - 13:21 #5
Det troede jeg egentlig man kunne inde i biosen, men det kan jeg i hvert fald ikke på nogen af de computere, jeg har her. Men hvis du fortæller mig hvilket styresystem der er på computeren, kan jeg måske fortælle dig det.

Ellers kan du prøve at boote op med en dos-bootdiskette, og hvis du ikke kan finde din HD herefter (typisk som c-drev), så er det NTFS
Avatar billede nordania Praktikant
26. april 2005 - 13:26 #6
styresystemet er win 2000
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. april 2005 - 14:12 #7
Så kan det være både Fat32 og NTFS, men sandsynligvis er det NTFS. Så er der 2 muligheder for at finde ud af, om der er virus:

(1) Den bedste løsning kræver at du tør åbne din computer, tage HD ud, sætte den over i en anden computer (som kører med Win2000 eller WinXP) som slave-disk. Så kan du lade den fremmede computer starte op normalt, og når styrresystemet er lagt ind, så scanne den "syge" HD igennem med den fremmed computers antivirus. Denne metode har den fordel, at hvis der IKKE findes virus, så kunne det godt tyde på at HD er fysisk syg, og du kan derfor straks give dig til at lave en backup af det du ønsker at bevare.

(2) Den næstbedste løsning gør brug af en bootcd, som kan downloades her:
http://www.ultimatebootcd.com/

Den indeholder bl.a. en god virus-scanner, og den kan så vidt jeg husker godt bringes til at scanne et NTFS-drev. Men den kan ikke SLETTE de vira som den finder -- den kan kun konstatere dem. Og det er desuden lidt besværligt at få virus-scanneren opdateret. Opdaterings-proceduren er beskrevet her:
http://www.ultimatebootcd.com/faq.html  (ca. midt på siden)
og her:
http://www.ultimatebootcd.com/customize.html

De opdaterede signatur-filer findes her:
http://www.f-prot.com/currentversions.html
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. april 2005 - 14:30 #8
Hvis du synes alt dette lyder for omfattende, kan du også vælge i første omgang at satse på, at det ikke drejer sig om en virus. I så fald vil jeg råde dig til at prøve dette:

Indsæt teksten imellem de stiplede linier (linierne skal ikke selv med) i et notepad-vindue, og gem det på en diskette som recover.txt
----------------------------------
Set allowRemovableMedia = True
Set NocopyPrompt = True
Fixboot c:
FixMbr
Chkdsk c:
Attrib –r c:\ntldr
Attrib –r c:\ntdetect.com
Copy d:\i386\ntldr c:\ntldr
Copy d:\i386\ntdetect.com c:\ntdetect.com
Attrib +r c:\ntldr
Attrib +r c:\ntdetect.com
----------------------------

Find din Win2000 cd frem og sæt den i den syge computer. Opstart, og tast R for at vælge "Repair a Windows 2000 Installation". Tast herefter C for at starte "Recovery Console". Vælg nummeret på den Win2000 installation som du vil arbejde på, og indtast det lokale administrator-password. Tryk ENTER.

Sæt disketten i drevet, og indtast følgende (efterfulgt af ENTER):
batch a:\recover.txt

Når programmet er færdig, prøver du at genstarte uden diskette og CD i drevene. Hjalp det?
Avatar billede nordania Praktikant
26. april 2005 - 16:19 #9
nej... det er desværre nok HD der er gået sig en tur - men tak for hjælpen
Avatar billede nordania Praktikant
26. april 2005 - 16:20 #10
hvordan er det jeg giver dig dine point ?
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. april 2005 - 16:21 #11
Nå, det var en skam. Jeg lægger et svar, og så kan du lukke tråden, ved at markere mit navn, og klikke på accepter.
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. april 2005 - 16:21 #12
Nå ja, det skulle så altså have været et svar :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. juli 2005 - 12:50 #13
Tid til at lukke tråden?
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. august 2005 - 12:59 #14
Du har glemt at lukke tråden
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. september 2005 - 09:51 #15
Lukketid?
12. december 2005 - 11:09 #16
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. februar 2006 - 16:26 #17
Du har stadig ikke lukket tråden...