Avatar billede kenneth Nybegynder
02. maj 2005 - 22:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Servlet dropdown list

Jeg vil gerne have en dropdown menu i stedet for de radio knapper. Jeg har følgende kode i html filen:

<FORM  METHOD=GET target="main" ACTION="servlet/test">

            <P>Enter your: </P>
            <P>Firstname:
            <INPUT  NAME="FirstName"  TYPE="Text" VALUE = "" size="15" maxlength="10">
            </P>

            <!--
                    Test1 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test1"><BR>
                    Test2 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test2"><BR>
                    Test3 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test3"><BR>
                    Test4 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test4"><BR>
                    Test5 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test5">

            -->

            <select input name="Lastname">
                    <option value="">Go to....
                    <option name="Lastname" value="http://www.yahoo.dk">Yahoo
                    <option name="Lastname" value="http://www.jubii.dk">Jubii
                    <option name="Lastname" value="http://www.altavista.com">Altavista
                    <option name="Lastname" value="http://www.kvasir.dk">Kvasir
                    <option name="Lastname" value="http://www.danban.dk">DanBan
                    <option name="Lastname" value="http://jscript.1go.dk">.javascripts
                </select>

            <BR><BR>
            <INPUT  TYPE="submit" VALUE = "Push">
            </FORM>
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 22:59 #1
Hvad er spørgsmålet ?

Du ved hvordan man laver et SELECT tag.

Du kan lave et sådant med servlet og masser af println, men det ser noget
pænere ud med JSP.
Avatar billede kenneth Nybegynder
02. maj 2005 - 23:16 #2
Hvordan laver jeg en dropdown list til en servlet i stedet for de radio knapper? Ja det ved jeg men det er en opgave hvor vi skal bruge servlets.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 23:18 #3
Bare en masse println's !

Jeg havde følgende eksempel på lager:

import java.io.*;

import javax.servlet.*;
import javax.servlet.http.*;

public class RememberServlet extends HttpServlet {
    private String[] fromdatabase = { "A", "BB", "CCC", "DDDD" };
    public void doGet(HttpServletRequest request, HttpServletResponse response) throws ServletException, IOException {
        String sel = request.getParameter("selbox");
        response.setContentType("text/html");
        PrintWriter out = response.getWriter();
        out.println("<FORM METHOD='GET' ACTION='RememberServlet'>");
        out.println("<SELECT NAME='selbox'>");
        for(int i = 0; i < fromdatabase.length; i++) {
            if(fromdatabase[i].equals(sel)) {
                out.println("<OPTION SELECTED>" + fromdatabase[i]);
            } else {
                out.println("<OPTION>" + fromdatabase[i]);
            }
        out.println("</SELECT>");
        out.println("<INPUT TYPE='SUBMIT' VALUE='Submit'>");
        out.println("</FORM>");
    }
Avatar billede kenneth Nybegynder
02. maj 2005 - 23:29 #4
Ah tror du misforstår mig... eller jeg ik forstår det :-)

I HTML delen vil jeg gerne have en dropdown list og når man så trykker på Push vil der så blive genereret en servlet-html side hvor der bare står FirstName og Lastname...meget simpelt. Men LastName er bare valgt fra dropdown listen i stedet for at man har skrivet det selv ;-)
Jeg skal altså bare have lavet HTML delen.
Javaen ser således ud:

import java.io.*;
import javax.servlet.*;
import javax.servlet.http.*;

public class test extends HttpServlet {
  public void doGet(HttpServletRequest request, HttpServletResponse response)
      throws IOException, ServletException {

    response.setContentType("text/HTML");

    PrintWriter out = response.getWriter();
    out.println("<HTML>");
    out.println("<HEAD>");
    out.println("<TITLE>test</TITLE>");
    out.println("</HEAD>");
    out.println("<BODY>");
    out.println("<BR><BR><BR>");
    String firstname = request.getParameter("FirstName");
    String lastname = request.getParameter("LastName");
    out.println("<CENTER><H1> A Simple Servlet for " + firstname + " "+ lastname +"</H1></CENTER>");
    out.println("</BODY>");
    out.println("</HTML>");
    out.flush();

  }
Avatar billede kenneth Nybegynder
02. maj 2005 - 23:30 #5
Det virker med de radio knapper...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 23:33 #6
og det er ikke bare "LastName" versus "Lastname" som driller dig ?
Avatar billede kenneth Nybegynder
02. maj 2005 - 23:38 #7
HEHE...jo det var det :-) MANGE TAK...

Tror jeg er ved at være lidt træt

Okay jeg er helt ny herinde...skal jeg give dig point og hvis ja hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2005 - 23:39 #8
jeg skal lige ligge et svar først
Avatar billede kenneth Nybegynder
02. maj 2005 - 23:48 #9
Koden kom til at se således ud:
<FORM  METHOD=GET target="main" ACTION="servlet/test">

            <P>Enter your: </P>
            <P>Firstname:
            <INPUT  NAME="FirstName"  TYPE="Text" VALUE = "" size="15" maxlength="10">
            </P>

            <!-- Hvis det skal være radio-knapper (dots) som man skal vælge med.

                    Test1 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test1"><BR>
                    Test2 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test2"><BR>
                    Test3 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test3"><BR>
                    Test4 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test4"><BR>
                    Test5 <INPUT NAME="LastName" type="radio" value="test5">

            -->

            <!-- Hvis det skal være checkbox-knapper (hakke af) som man skal vælge med.
                    Test1 <INPUT NAME="LastName" type="checkbox" value="test1"><BR>
                    Test2 <INPUT NAME="LastName" type="checkbox" value="test2"><BR>
                    Test3 <INPUT NAME="LastName" type="checkbox" value="test3"><BR>
                    Test4 <INPUT NAME="LastName" type="checkbox" value="test4"><BR>
                    Test5 <INPUT NAME="LastName" type="checkbox" value="test5">

            -->

            <select input name="LastName">
                    <option value="">Go to....</option>
                    <option value="test2">test2</option>
                    <option value="test3">test3</option>
                    <option value="test4">test4</option>
                    <option value="test5">test5</option>
                    <option value="test6">test6</option>
                    <option value="test7">test7</option>
                </select>

            <BR><BR>
            <INPUT  TYPE="submit" VALUE = "Push">
            </FORM>