Avatar billede tiffana Novice
22. maj 2005 - 12:29 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Overvågning på trådløst netværk

JEg sidder med en bærbar på et trådløst netværk på en uddannelses institution og jeg vil gerne vide 2 ting

kan de se hvad jeg har af trafik på det netværk  herunder hvilke filer jeg up/downloader til diverse steder (her tænker jeg både på uddannelses filer og private)

og kan de - hvis de kan se filerne - se hvem det er der har up/downloaded dem. ? jeg mener.. se andet end at det er en tilfældig bærbar der tilfældigvis fik en IP på det netværk.

vh T
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2005 - 12:38 #1
Hvis de logger trafik, og det gør de helt sikkert, og du skal bruge et log-in, user og password, for at komme på, så ja det er muligt.
Avatar billede tiffana Novice
22. maj 2005 - 12:42 #2
jeg skal ikke logge på.. det er et netværk uden sikkerhed...
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 12:44 #3
Teoretisk set ja, så kan de se en hel del, afhængig af deres opsætning.
Men ud fra din forespørgsel formoder jeg der ikke er en logon, for at komme på netværket, i givet tilfælde ville de kende dig.

Men en normal std. overvågning på et trådløst netværk ville være: (Hvis intet er ændret)
Tildeling af IP-adresse for fysisk-adresse.
Hvilke net-sider besøges ftp/www mm.

Ud fra dette vil det være muligt at foretage en sporing af dig, hvis andre henvender sig med "anklage", da du jo formodentlig på et-eller-andet tidspunkt har logget på en personlig konto på nettet (netbank / MSN / Dating osv,osv). Derved kan man gå baglæns.

Det er også muligt at de fortager en gem kopi af alt upload / mails, men dette skal stå i deres betingelser, som burde kunne fines et stk.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 12:45 #4
findes et sted (sidste linje)
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2005 - 12:46 #5
Det besværliggør det noget, men de kan stadig se, din MAC som dit netkort har, og kender de den, så er det det samme som et log-in.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 12:46 #6
Men det skal siges at du virkelig skal have trådt nogle over tæerne for at der igangsættes sådan en sporing.
Avatar billede tiffana Novice
22. maj 2005 - 12:48 #7
ok takker :) det besvarer mit spørgsmål... jeg bruger nemlig aldrig fetures på min private maskine på dette netværk der har mit navn eller lign knyttet til..

jeg takker mange gange :)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 12:48 #8
ok jeg smider et lille svar også
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2005 - 12:48 #9
Ved du om de bruger dit netkorts MAC til netværksadgang, har du oplyst denne ? ?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 12:52 #10
Det er egentlig uhyggeligt at der er steder der vil have sådan en lav sikkerhed.
Det er næsten et drømmested for ulovligheder
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2005 - 12:55 #11
Jo, men det er jo kun den halve sandhed, hvis de registrerer MAC'en, og bruger den til access.
Avatar billede tiffana Novice
22. maj 2005 - 12:57 #12
de har ikke min mac-adresse såvidt jeg ved... jeg har i hvert fald ikke oplyst den selv.. men de kører med meget lav sikkerhed... min kæreste hentede mig forleden og gik umiddelbart bare på... der skal ikke gives nogen oplysninger af nogen art..
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 12:58 #13
Ja det er rigtigt, men det kræver at han har oprettet den på et tidspunkt - og det lyder det ikke som. Den eneste rigtige løsning ville være via IAS / radius
Avatar billede tiffana Novice
22. maj 2005 - 13:03 #14
men det vil i princippet sige at jeg kan sidde her og køre diverse programmer til deling af filer uden at det på nogen måde rigtig kan spores tilbage til mig hvis jeg ellers ikke foretger mig noget andet ? noget der vel at mærke tracker mig som fx netbank ell lign ?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 13:08 #15
Det kan være at de har lukket for dette - det kan gøres
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2005 - 13:09 #16
Nu skal man jo respektere ophavsrettigheder, men det lader til, at du har ret.
Avatar billede tiffana Novice
22. maj 2005 - 13:11 #17
hmm :) så siger jeg da mange tak for hjælpen... til jer begge 2 :)

knus Tiff
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2005 - 13:11 #18
Velbekomme, det var så lidt  ;-)