Avatar billede janos Nybegynder
05. juni 2005 - 20:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opera driller

Jeg er dog løbet ind i et problem, idet min side ikke vises korrekt i Opera. Venstre menuen vises ved en fejl også i højre side | det fungerer ellers korrekt i Explorer og Mozilla. Dog mangler margen i bunden af siden i både Mozilla og Opera.
Min side kan ses her http://www.jravnholt.dk/Tips/nytest.php | jeg har testet siden i http://validator.w3.org/ og får en masse fejl. Nogle af dem umiddelbart uden betydning for visningen i browserne, men andre kan jeg ikke gennemskue.
Avatar billede lauer Nybegynder
05. juni 2005 - 20:20 #1
Jeg vil råde dig til at få rette de fejl som validatoren kommer med.
Det ser ud til at du ikke får lukket alle tags korrekt.
Derudover vil jeg også anbefale at du holder markup og css for sig, i stedet for at bruge align, style, width, osv direkte i koden.

Det er små detaljer, men det mindster risikoen for fejl
Avatar billede olebole Juniormester
05. juni 2005 - 20:40 #2
<ole>

Du bør vel også overveje, om det er værd at vanskelliggøre livet for brugerens browser med XHTML - som er stort set ubrugelig på WWW, som dette ser ud idag. Der er ingen somhelst, der har glæde af din XHTML-kode. Tværtimod ... den ville være langt bedre, hvis den var skrevet i HTML4.01.
Selv når du får din kode til at validere perfekt mod XHTML, vil alle browsere på nettet parse siden som fejlfyldt HTML ... ikke som XHTML. Prøv at læse disse to artikler:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

Det at skrive XHTML er _meget_ mere end at huske at lukke sine tags  ;o)

Desuden bør ID-selectors i CSS være en absolut undtagelse. Hele ideen bag CSS's opbygning er 'nedarvning gennem klasser'. Overdreven brug af ID-selectors bringer koden på niveau med 'stenalder-HTML' og fjerner væsentlige fordele ved CSS - herunder overskueligheden.
Derfor virker din brug af CSS i dokumentet temmelig misforstået  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede janos Nybegynder
05. juni 2005 - 21:52 #3
Som I nok har gennemskuet er stylesheet hentet fra nettet og rettet til efter bedste evne - må tilstå at jeg ikke er nogen ørn til html kodning så en del af det i har nævnt er kun med til at gøre forvirringen større hos mig. Også dine artikler olebole :-) Jeg har slettet XHMTL på siden og det løste tilsyneladende noget af problemet - var det muligt, at I kunne være lidt mere specifikke med at finde lige netop den tag der lukker?
Avatar billede olebole Juniormester
07. juni 2005 - 20:35 #4
Hvis du forklarer, hvad du mener med: "var det muligt, at I kunne være lidt mere specifikke med at finde lige netop den tag der lukker?", kunne jeg sikkert være lidt mere specifik  :)
Avatar billede janos Nybegynder
07. juni 2005 - 23:32 #5
olebole - jeg var lige ved at tro, at du havde opgivet mig. Jeg har selv haft en mistanke om, at det var en tag der ikke var lukket, som også lauer er inde på. Håbede at du eller en anden kunne finde fejlen der gør at mit stylesheet læses forkert i Opera.
Dine bemærkninger har givet mig stof til eftertanke og jeg går nu med alvorlige overvejelser om, hvorvidt jeg skal starte helt forfra med opbygningen af en side. Er dog bange for at jeg hverken har evnerne eller tiden til det. Vil det være muligt med lidt oprydning i koden på min side, at bringe denne over "stenalder-HTML" - og vil du evt. være villig til at påtage dig opgaven - selvfølgelig mod passende betaling.
Avatar billede janos Nybegynder
16. juni 2005 - 08:25 #6
Problemet er løst - havde noget at gøre med dimensionerne i stylesheet. Tak for interessen.
Avatar billede janos Nybegynder
13. november 2005 - 20:21 #7
Problemet er løst - havde noget at gøre med dimensionerne i stylesheet. Tak for interessen.