Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
26. juni 2005 - 23:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

' giver problemer i query

Jeg har en kolonne med navne, og der er et navn som indholder ' f.eks. O'niel

Når jeg så prøver at lave en query hvor O'niel er en betingelse så søger den jo klart nok på WHERE navn = 'O'niel'
Hvordan i sa... får jeg fixet det ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2005 - 23:37 #1
du fordobler

WHERE navn = 'O''niel'
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2005 - 23:38 #2
hvis du programmer i et database API som understøtter parameters (ADO og ADO.NET gør),
så kan du løse problemet helt ved at bruge parameters
Avatar billede hvideg Nybegynder
27. juni 2005 - 00:01 #3
du kan også bruge andre tegn. t.eks select * where lastname = "O'niel"
altså brug quote til at ophæve site's effekt. Det virker hvis det er imod access 2003, har lige prøvet.
Avatar billede hvideg Nybegynder
27. juni 2005 - 12:26 #4
Kommentaren kan løse problematiken i query sammenhæng (ret evt i sql view) access er speciel hvis man &'er ting sammen, underligt nok har indtil i det mindste access97 den mest effektive måde at få " ind i en streng været konstellationen """" det virker nogle gange hvor andet fejler, selvom du bør bruge funktionen chr til at eksplicit sætte karakterer ind, her er det chr(34) " og chr(39) ' som er den sikreste måde at lave dynamisk sql strenge via vba
Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
27. juni 2005 - 22:10 #5
Super, og mange tak for hjælpen, jeg fik løst det ved at & chr(34) ind i min query :)
Avatar billede runeklausen2 Nybegynder
27. juni 2005 - 22:11 #6
I kan jo lige få min query, hvis nu der er andre som skulle ha' samme problem og gerne vil se løsningen i praksis.

produktQuery = "SELECT * FROM (kunder INNER JOIN brands ON kunder.kundenummer = brands.kundenummer) INNER JOIN produkter ON brands.brand = produkter.brand WHERE (((produkter.brand)= " & Chr(34) & Me.brand & Chr(34) & "))"