Avatar billede brian_j Nybegynder
19. juli 2005 - 10:32 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

DVD eller miniDV

Jeg er på udkik efter et videokamera, men er i tvivl om jeg skal vælge en der optager på dvd eller på dvmini.
Er der nogen der har erfaring med de forskellige modeller.
Jeg kikker meget på en Sony DCR-DVD 202e.
Nogle siger at når man skal redigere videon på PC, så for man den bedste kvalitet med dv-mini, er det korrekt?
Avatar billede venturer Nybegynder
19. juli 2005 - 10:45 #1
Personligt vil jeg foretrække miniDV bånd frem for DVD skiver. Dog kan jeg ikke umiddelbart forstå at der skulle være forskel på kvaliteten.
Jeg synes der er flere DV cams at vælge imellem end der er DVD optagere. Derfor bør du have lettere ved at finde dét helt rigtige hvis du holder dig til miniDV.

Grunden til at jeg vil foretrække DV er at båndende er mere holdbare til rejsebrug. DVD skiverne kan knække som enhver anden CD i bagaen. De kan blive ridset hvis man taber dem. MiniDV bånd fylder ikke mere end en DVD skive i et cover. Det er så godt som umulige at slå i stykker ved et uheld (med mindre du taber dem ind under et bilhjul :) )

Den eneste ulempe jeg umiddelbart kan se ved miniDV frem for at optage direkte på DVD er at du er nødt til at forbinde dit cam til computeren for at overføre video fra bånd til computer, hvor du med DVD'en bare lige kan sætte skiven i dit DVD drev.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
19. juli 2005 - 11:08 #2
Du kan også vælge et 3. alternativ, et JVC harddiskkamera. Jeg har haft fornøjelsen af at prøve sådan et kamera og må sige jeg er ret imponeret over kvaliteten. Man optager på et 4 gb. microdrive hvorpå der kan være ca. en times optagelse.

Du kan se kameraer'ne her  http://www.jvc.dk/product-list.php?id=100085
Avatar billede venturer Nybegynder
19. juli 2005 - 12:06 #3
Desværre er Microdrive stadig dyre i forhold til så mange andre medier, og de er temmeligt skrøbelige :/
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
19. juli 2005 - 12:15 #4
Du har ret i at de stadig er for dyre, men de er ikke mere skrøbelige end f.eks. miniDV bånd
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. juli 2005 - 12:19 #5
Hvilken model prøvede du sonysoccer? Jeg er ret vild med MC500'eren, efter hvad jeg har læst om den, men jeg har ikke prøvet den endnu.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
19. juli 2005 - 12:36 #6
Jeg prøvede GZ-MC200. Jeg må så sige at jeg blev noget overrasket over størelsen på kameraet, det er ikke meget større end at det kan ligge i en hånd, så til feriebrug er det ideelt.
Avatar billede jensendk Nybegynder
19. juli 2005 - 14:28 #7
MiniDV helt klart.. Båndene fylder mindre, ting, deroverføres fra miniDV bånd kommer som AVI, på DVD skiver ligger det i mpeg.

hvis du køber med miniDV, så sørg for at der er firewire port på, så du nemt kan trylle det over i din Pc.

Jens
Avatar billede brian_j Nybegynder
19. juli 2005 - 19:37 #8
Det er rigtigt, at MiniDV giver en bedre kvalitet i første omgang, idet DVD lagrer som MPEG2-filer.

Men: Når jeg nu alligevel har til hensigt at redigere i optagelserne, lave effekter mv. på PC-en og sluttelig brænde en DVD (som jo bliver MPEG), så vinder jeg vel ikke noget ved at vælge MiniDV fra starten? Eller hvad?

Jeg har på fornemmelsen at den bedre kvalitet fra MiniDV kun bibeholdes hvis jeg "brænder over" på almindelig videobånd. Korrekt?
19. juli 2005 - 22:56 #9
Du skal helt klart vælge miniDV.
MiniDV bånd kan man få i alle radio-butikker og supermakeder, og båndende er mere praktiske og smarte at holde styr på.
Og mit vigtigste agument; miniDV lagrer 25 mbit pr. sek. mens DVD kun lagrer omkring 8 mbit. pr. sek.
Skiverne vil jo også blive mere og mere ridsede med tiden -ligemetet hvad.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
19. juli 2005 - 23:27 #10
Jow det er lige netop derfor miniDv resulterer i bedre kvalitet!!! Idet man for at redigere MPEG-2 først skal dekomprimere det og så rekode til MPEG-2 igen. Selvom Dv også er komprimeret er det i højerer kvalitet til at starte med og derfor vil en komprimering til Mpeg-2 ikke give nær så stor en kvalitetsforringelse.
Avatar billede mjallo Nybegynder
21. juli 2005 - 09:30 #11
Hvis du ikke vil redigere i det, men bare skal have en dvd som du kan afspille så køb en af de her dvd-skive optagere.
Skal du alt andet, såsom at redigere, lave menuer osv så er det miniDV du skal vælge.
Avatar billede brian_j Nybegynder
09. august 2005 - 13:57 #12
Jeg har nu købt en Canon MV800 med MiniDV og er indtil videre meget glad for den.
Efter flere overvejelser blev jeg overbevist om at jeg fik den bedste kvalitet med MiniDV når jeg vil vidrebehandle videoen på PC'en.
Tak for de mange svar.
Hvis I vil have point bedes i oprette et svar. (eltempogigante, h13)
Avatar billede mjallo Nybegynder
09. august 2005 - 15:44 #13
en god side til videoredigering er www.davk.dk