Avatar billede chrede Nybegynder
07. august 2005 - 18:46 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

pop3, men kun for nogle brugere.

Hej.
Jeg har et par brugere på min exchange server, som egentlig kun er oprettet for at de kan få en mail adresse på domænet.
Jeg har enablet pop3 så de kan hente deres mail ned i deres foretrukne mail program, men dette betyder jo at alle kan hente via pop3, og det er jeg ikke interesseret i.

de eksterne brugere ligger i en separat OU i Active Directory.

Hvordan ændrer jeg min opsætning, så kun de eksterne brugere kan hente mail via pop3, uden at jeg skal ind og disable det på alle interne brugere på deres exchange feature fane?
Avatar billede chrede Nybegynder
07. august 2005 - 18:51 #1
Det ville være rart, hvis jeg f.eks. kunne styre det ved at placere dem i en speciel OU, eller gøre dem medlem af en speciel gruppe.

men andre løsningsforslag modtages også gerne :-) :-)
Avatar billede karser Nybegynder
07. august 2005 - 19:28 #2
Har din Exch. server 2 interfaces? (Internt og Eksternt)
Avatar billede chrede Nybegynder
07. august 2005 - 19:33 #3
nej kun 1 netkort..
Avatar billede chrede Nybegynder
07. august 2005 - 19:46 #4
Karser> Hvad havde du da i tankerne?
Avatar billede karser Nybegynder
07. august 2005 - 19:56 #5
At sætte serveren til kun at lytte på port 110 på det eksterne kort! ;o) MEn det er udelukket!
Avatar billede chrede Nybegynder
07. august 2005 - 20:01 #6
Ok, men hvordan vil du så styre hvilke brugere der kan bruge pop3?
Avatar billede karser Nybegynder
07. august 2005 - 20:40 #7
Jeg kan ikke svare på netop det spørgsmål lige PT.... Men jeg har måske et svar til dig i morgen! ;o)
Avatar billede karser Nybegynder
10. august 2005 - 11:47 #8
Undskyld ventetiden... Nu har jeg et svar til dig!

...og det kan man godt!

Du skal ind på AD Users & Comp. og vælge fanen "Exchange Advanced" og ind i "Protocol Settings". Her kan du markére POP3 og fravælge den i Settings. Ved at fjerne "Enable for mailbox".

Det knapt så fede er, at du skal fjerne det på de brugere der ikke må bruge det... Det havde været smartere den anden vej i dit tilfælde!

HUSK, at du skal have "Advanced View" slået til i AD Users & Comp. for at kunne se det pågældende faneblad på brugeren!
Avatar billede karser Nybegynder
10. august 2005 - 11:48 #9
...hovsa... Først nu ser jeg at du allerede selv har set den måde at gøre det på!

Sorry! ;o)
Avatar billede karser Nybegynder
10. august 2005 - 11:58 #10
...nyt forsøg!

Hvis dine klienter kommer fra et specielt sub-net, kan du i POP3 servicen på Exchange serveren, bestemme, hvilke IP adresser/sub-net der må oprette forbindelse.

Du skal ind under serveren, og under "Protocols" under POP3.
Højreklik på "Default POP3 Virtual Server" og vælg Properties.
Klik på Connection i fanen Access
Tilføj det/de sub-net som skal have lov!
Avatar billede chrede Nybegynder
10. august 2005 - 16:57 #11
de kommer udefra. dvs. offentlige IPer :-(
Avatar billede karser Nybegynder
15. august 2005 - 14:25 #12
Så kan du faktisk bare sige "Alle Interne har adgang"... Dem kender du jo!

Så vil alle andre end interne IP adresser, få adgang!
Avatar billede karser Nybegynder
15. august 2005 - 14:26 #13
Sorry.... Du kan sige "Alle Interne har IKKE adgang"
Avatar billede chrede Nybegynder
15. august 2005 - 22:08 #14
du får sgu point for din ihærdighed :-)
Avatar billede karser Nybegynder
16. august 2005 - 08:47 #15
Takker! :o)