Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. august 2005 - 14:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skift af encoding i Request.Form-indhold

Jeg er i en situation hvor Request.Form-indholdet er encoded med ISO-8859-1 men ASP.NET tror det er UTF-8, og den henter derfor æøå ud forkert. Den situation kan jeg ikke lave om på - jeg skal bare se om jeg alligevel kan få indholdet korrekt ud.

Jeg kan se hvis jeg henter indholdet af Request.InputStream og encoder med ISO-8859-1, at så er indholdet korrekt, men det er det ikke hvis jeg bruger Request.Form["feltnavn"]

Det hjælper ikke at sætte Request.ContentEncoding = Encoding.GetEncoding("iso-8859-1"); inden jeg henter værdierne ud.

Hvordan får jeg den til at hente værdierne ud rigtigt, uden at skulle lave streng-gymnastik i den rå streng i InputStream?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 15:18 #1
s = Encoding.Default.GetString(Encoding.UTF8.GetBytes(s));

er det streng gymnastik ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 15:19 #2
s er bare en string som kommer fra Request.Form["feltnavn"]
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. august 2005 - 15:50 #3
Nej, det var ikke det jeg mente med streng-gymnastik. Det var hvis jeg skulle tage den rå "InputStream" og finde frem til nøgler og værdier i den.

Desværre virker dit eksempel ikke i situationen. Jeg går ud fra det er fordi æøå allerede er forsvundet når s hentes ud af Request.Form. Man kan jo ikke encode sig frem til dem når de først er væk.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 15:59 #4
Sært - ISO-8859-1 ÆØÅ fortolket som UTF-8 plejer at blive bevaret men vist som spørgsmålstegn

hvis ÆØÅ ikke er i Request.Form["feltnavn"], så kan det jo i sagens natur ikke
lade sig gøre at hive dem ud af den

men er det svært at parse ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 16:00 #5
fra lageret:

    public static NameValueCollection Parse(string s)
    {
        NameValueCollection res = new NameValueCollection();
        string[] parts = s.Split("=&".ToCharArray());
        for(int i = 0; i < parts.Length/2; i++)
        {
            res.Add(parts[2*i], parts[2*i+1]);
        }
        return res;
    }
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. august 2005 - 16:03 #6
Tak.

Ja du har ret, jeg kan bare parse manuelt, men jeg havde bare en følelse af at "det kan da ikke være meningen".

På den anden side - specielle situationer kræver specielle metoder.

Læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 16:07 #7
Ude i den virkelige verden er der meget som er fastlagt/fastlåst.

Du kunne også vente og se om større ASP.NET guruer end mig kom forbi.

Og et svar.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. august 2005 - 16:10 #8
Ja, men jeg vil hellere videre.

Desuden er du jo den største ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 16:15 #9
Sært - det påstår min bade vægt også ...

:-)