Avatar billede danmarlin Praktikant
11. august 2005 - 19:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til exchange via vpn (måske routing problem)

Det er måske ikke den helt rigtige kategori jeg oprettet dette spørgsmål i, men under exchange er der ingen der har nogen løsninger. Håber I ved noget herinde.

Jeg har en smallbusiness 2003 server kørende med exchange på.
Jeg kører DHCP på serveren.
Så har jeg et par clienter hvoraf den ene er 'kørende'. Dvs. logger sig på netværket hjemmefra via D-link vpn-client.
Jeg har en D-link router DI-824VUP+ der er sat op med vpn.
Alt dette virker helt fint. Opkobling fra extern computer via vpn fungerer også helt fint. vpn-linien bliver fint etableret og han har adgang til de netværksdrev han må.

Så opstår problemerne. Han kan ikke få lov at logge ind på exchangeserveren og checke mails. Outlook kan fint åbnes i offline-tilstand.
Egentlig er det vel også indlysende idet han jo ikke rigtigt har logget på serveren og dermed fået tildelt IP-adresse, men hvordan kan man sætte dette op.
Idet han åbner sin maskine er vpn-forbindelsen jo ikke lavet, og dermed logger han ikke på domænet.

Jeg har også forsøgt at aktivere exchange via browseren men dette virker heller ikke på 'ydersiden' af routeren. Internt på netværket virker det fint.

Nogen bud på løsning modtages med stor tak.
Avatar billede igaard Nybegynder
11. august 2005 - 20:51 #1
Mit forslag er at når du nu har en exchange 2003 kørende og hvis dine brugere benytter outlook 2003 at køre RPC over HTTPS dermed kan alle brugere så snart de har internet adgang.

Du kan prøve at læse på dette site og se om du ikke kan klare opgaven. http://www.isaserver.org/img/upl/exchangekit/client2003/client2003.htm

For at få outlook web access (OWA) til at virke skal du åbne for porten i din firewall og så NAT'e trafikken på port 80 (eller 443 hvis du benytter SSL) ind til din exchange server (som naturligvis står i din DMZ ikk'?!?)

Håber ovenstående hjælper dig på vej til et godt resultat.

/ Jan Igaard
Avatar billede bbl2061 Nybegynder
11. august 2005 - 22:32 #2
MHT problemet med din sælger som ikke kan fange Exchange serveren på netbios navnet i Outlook:

Dette er nok fordi din VPN tunnel ikke supporterer Netbios transferral, og Exchange dermed "kun" er kendt på IP adressen.
Jeg ville prøve at indsætte Exchange serverens navn i din sælgers computers HOSTS-fil. Du finder den i C:\Windows\System32\Drivers\Etc\HOSTS (editer den med Notepad).
Avatar billede no_stress Nybegynder
12. august 2005 - 13:48 #3
Avatar billede danmarlin Praktikant
12. august 2005 - 15:07 #4
Ja, så gik næsten hele dagen idag med at forsøge at finde en løsning på problemet. Jeg fandt ud af at maskinen faktisk ikke var korrekt koblet på domænet, men det er løst nu og login-script og adgang til netværksdrev fungerer nu fint.
Er der nogen der kan forklare mig at når man er logget på netværket og domænet....hvorfor hulen kan man så ikke starte outlook og koble sig til exchange-serveren ? I princippet sidder jeg jo som om jeg sad direkte på netværket.
Jeg har prøvet at logge ind med en bruger der er administrator på serveren, og denne får heller ikke lov at koble til exchange.
Det skal lige siges at det hele ligger på én server.
De forslag der er kommet er jeg ikke vild med at afprøve, da jeg kører mine clienter via en D-link vpn-client som starter op inden login på domænet.
Jeg er stadig modtagelig for gode bud, da jeg så småt overvejer at kaste det hele ud gennem vinduet
Avatar billede danmarlin Praktikant
12. august 2005 - 15:10 #5
Lige en ting til.......når jeg bruger Ctrl+højreklik på outlook-iconet står der ingenting i 'interface'.
På min egen maskine kan jeg se at min router står her.
Avatar billede danmarlin Praktikant
15. august 2005 - 17:37 #6
Status d. 15/8:
Adgang til mail via browseren virker nu. Det viste sig der var sat begrænsning op i ISS.
Nu mangler jeg 'bare' at kunne få maskinen logget på exchange-serveren. Dette virker stadig ikke. Får bare en fejlmeddelelse om at outlook skal være online.
Hvordan bliver den så lige det ?
Avatar billede igaard Nybegynder
15. august 2005 - 21:59 #7
Den skal have adgang til servere 1 gang inden, ellers virker det ikke.........
Avatar billede danmarlin Praktikant
16. august 2005 - 00:03 #8
Det har den sådan set fået op til flere gange. Jeg har lige afprøvet det igen efter at jeg havde fået adgangen til web-mail til at virke.
Men den kan stadig ikke få adgang til exchange-serveren. Den prøver og prøver men ender med at have status disconnected.
Jeg kører ind med vpn-forbindelsen via et modem. Det går jeg ikke ud fra skulle betyde noget.

Hvis vi går helt tilbage til da jeg oprettede brugeren, så har jeg oprettet brugeren med exchange features. Koblet maskinen på mit trådløse netværk og sat outlook op på hans bærbare computer. Herefter taget maskinen af det trådløse og derefter koblet vpn-forbindelsen op via et modem ud af et analog telefonstik.
Han kommer fint gennem routeren via vpn-forbindelsen, kan fint koble sig på netværket og har adgang til de drev jeg har givet lov til. Hans IP-adresse ligger i scoopet på DHCP-serveren og jeg kan også se ham korrekt i DNS´n.
HVAD F..... KAN DER MANGLE ?????? nu bliver jeg snart desperat
Avatar billede danmarlin Praktikant
16. august 2005 - 00:10 #9
Lige lidt mere information. Jeg har oprettet brugeren som medlem af:
domain users, remote desktop users, users.
Jeg har prøvet at tilføje exchange domain servers + exchange enterprise servers
uden at det hjalp på noget.
Avatar billede danmarlin Praktikant
08. november 2006 - 16:08 #10
lukker