Avatar billede milvos Nybegynder
18. august 2005 - 08:08 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Etablering af trådløst netværk

Jeg har gennem længere tid kørt med trådløst netværk bestående af:

Acer Travelmate 4000 med indbygget trådløst kort
3com wireless Accesspoint
Gammel hub
Arbejdsstation med fast netkort.

Forbindelse har været

Acer via 3 com accespoint til gammel hub
Millemaskine via 3 com accesspoint til gammel hub
Arbejdsstation via kabel til gammel hub
Fra gammel hub til adsl modem

Nu har jeg købt en Netgear trådløs router ved TDC.

Hvordan forbinder jeg dette optimalt, skal jeg droppe 3com accesspoint eller ...
Avatar billede hmann Nybegynder
18. august 2005 - 08:25 #1
du sætter bar din arbejdsstation på routeren med kabel..
acer og den anden kan du sætte trådløst på routeren - og så routeren til adsl modemet
Avatar billede hmann Nybegynder
18. august 2005 - 08:25 #2
med andre ord - ja drop accesspoint og nøjes med routeren :)
Avatar billede nurriz Nybegynder
18. august 2005 - 09:14 #3
Med den Netgear router du har købt kan du også droppe din gamle hub. Mener der er plads til 4 kabler i den router du får derfra, og da du kun har kabel fra en computer er der ingen grund til hubben mere heller.
Avatar billede milvos Nybegynder
18. august 2005 - 09:31 #4
Det er også det jeg har prøvet, det virker ok. bortset fra at, jeg kan ikke komme på internettet fra acer.

Men jeg kan logge på mit trådløse netværk etableret på routeren. Er der en opsætning i routeren der ikke er ok. Arbejdsmaskinen er på nettet, så det er den trådløse forbindelse der ikke kommer "igennem" routeren.
Avatar billede hmann Nybegynder
18. august 2005 - 10:05 #5
nå ja :)
som nurriz siger kan du selvfølgelig også droppe hub'en, da din netgear router har indbygget en switch med 4 stik.

har du været inde i routerkonfigurationen og slået wireless til?

hvis du kender din routers IP så skriv: http://xxx.xxx.xxx.xxx i din browser og du kommer ind på et webinterface til opsætning af routeren
Avatar billede hmann Nybegynder
18. august 2005 - 10:07 #6
så kommer der selfølgelig noget om sikkerhed..
du kan slå kryptering og password til, inde i routeren..
derudover kan du sige at det kun er din acers mac-adresse, som må benytte det trådløse netværk - alt sættes op via din browser som beskrevet før
Avatar billede milvos Nybegynder
18. august 2005 - 10:14 #7
Det har jeg alt prøvet, og jeg har oprettet Acer med MAC adress på routeren, Aceren er på det trådløse netværk, men der er ikke hul fra Aceren til Internettet. Så det må være en eller anden opsætning i routeren der er galt med. Jeg har prøvet at være inde i alle menuer men det virker stadig ikke. Er der en firewall der evt kan lukke for forbindelsen. Jeg kører med Outpost firewall på begge maskiner + windows firewall.
Avatar billede hmann Nybegynder
18. august 2005 - 10:40 #8
du kan da prøve at slå alle firewalls fra for en kort stund.. bar for at se om det er der den ligger begravet?
Avatar billede nurriz Nybegynder
18. august 2005 - 10:43 #9
Kan du tilgå computerne der er tilsluttet kabel fra din Acer? Har din Acer trukket IP? Har du sat DHCP op på routeren, eller trækker din kablede maskine din "udvendige" ip?
Avatar billede milvos Nybegynder
18. august 2005 - 11:00 #10
Så vidt jeg kan huske, så har Aceren trukke en intern ip adresse 192.168.1.3, min kablede maskine har ip 192.168.1.2 så de skulle begge have trukket "indvendige" ip adresser. DHCP er sat op, da der på et skærmbillede viser min "udvendige" ip adresse fra TDC og mine "indvendige" ip'er som ovennævnt. Så det kan måske kun være mine firewalls der lukker for forbindelsen ? Jeg er på arbejde nu, men prøver lige senere i aften, så vender jeg tilbage.
Avatar billede milvos Nybegynder
18. august 2005 - 22:47 #11
Jeg ved ikke rigtigt hvad der er skat, men jeg sharede et drev for at se om det virkede og pillede lidt ved min firewall og havde dropstikket ude af routeren og tændte det hele igen. Så var det der.

Så i deler points