Avatar billede smashlotus Nybegynder
23. august 2005 - 14:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Tjekke windows filer

Findes der ikke nogle programmer/kommandoer til at tjekke at windows har du nødvendige system filer, samt at windows i øvrigt fungere korrekt osv.

Til brug inde i Windows og vha. genoprettelses protokollen med XP cd ved systemstartup.
Avatar billede jokkejensen Novice
23. august 2005 - 14:54 #1
"sfc /scannow" tjekker system filerne, og reperere hvis nødvendig...
Avatar billede karser Nybegynder
23. august 2005 - 15:06 #2
Husk Windows CD i dit CD-ROM drev, inden du kører kommandoen! ;o)
Avatar billede smashlotus Nybegynder
23. august 2005 - 15:11 #3
OK hvad er det så lige at chkdsk kommandoen gør?
Avatar billede smashlotus Nybegynder
23. august 2005 - 15:13 #4
forresten, hvis jeg skal køre den kommando under system start med XP cdrommen så skal jeg trykke r og logge mig på genoprettelses konsollen og så skulle det være muligt at køre "sfc /scannow" ikke?
Avatar billede hcma Novice
23. august 2005 - 15:41 #5
komplet vejledning her til en sfc-scanning
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22
Avatar billede gratis Nybegynder
23. august 2005 - 15:42 #6
sfc er ikke tilstede i genoprettelse konsolen... se hvilke kommandoer der er her
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314058
Avatar billede kraesten Nybegynder
23. august 2005 - 15:43 #7
Nej.
Inde fra Windows trykker du "Start" og derefter "Kør...", skriver "sfc /scannow" (uden anførselstegnene) og trykker på "OK".
Avatar billede smashlotus Nybegynder
23. august 2005 - 15:51 #8
DVS jeg ikke kan bruge sfc til at tjekke systemfiler på en computer som ikke vil starte op?
Avatar billede gratis Nybegynder
23. august 2005 - 15:55 #9
nej det ka du ikke :|
Avatar billede gratis Nybegynder
23. august 2005 - 15:58 #10
dette er så nok det næst bedste...
CHKDSK
chkdsk drive /p /r
The chkdsk command checks the specified drive and repairs or recovers the drive if the drive requires it.The command also marks any bad sectors and it recovers readable information.

You can use the following options:
/p : Does an exhaustive check of the drive and corrects any errors.
/r : Locates bad sectors and recovers readable information.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
23. august 2005 - 16:00 #11
Men chkdsk er vel et rent fysisk tjek af harddisken.. og har ikke noget med windows eller windows systemfiler at gøre som sådan?
Avatar billede gratis Nybegynder
23. august 2005 - 16:11 #12
det har du fuldstændig ret i, hvis ikke du får nogle fejlmeddelser at gå ud fra,er det en repair installation du skal ud i.. http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
og ellers er der dette værktøj (koster knaster) ERD Comannder , http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/erdcommander2002.asp?pid=erd , ka købes hos ravenholm.dk
Avatar billede smashlotus Nybegynder
23. august 2005 - 17:26 #13
OK. Kan man ellers køre noget væsentligt fra genoprettelses konsollen som kan være nyttigt at forsøge sig med inden man begiver sig i lag med en total repair?
Avatar billede hcma Novice
23. august 2005 - 17:32 #14
en repair er langt det letteste og det eneste du mister er windows updates, så husk at have sp2 downloaded og liggende klar og installeret INDEN DU GÅR PÅ NETTET IGEN.
Men læs HELE vejledningen igennem før du starter  (altså den gratis henviser til 23/08-2005 16:11:45 fra hcma.dk)
Avatar billede smashlotus Nybegynder
24. august 2005 - 08:50 #15
OK. Forresten, kender I nogle gode programmer til at fejlfinde hardware? Altså finde ud af om en hardware enhed er defekt..
Avatar billede smashlotus Nybegynder
29. august 2005 - 10:24 #16
vil i lægge lidt svar? :-D
Avatar billede hcma Novice
29. august 2005 - 13:04 #17
fortæl os lige hvem der skal lægge et svar :o)
Avatar billede gratis Nybegynder
29. august 2005 - 14:47 #18
ska ikke ha point :)
Avatar billede smashlotus Nybegynder
29. august 2005 - 15:07 #19
Alle som har lagt kommentarer må meget gerne lægge et svar. :-)
Især dig catbody, dine tips og tricks på www.hcma.dk er uundværlige. Lov aldrig at fjerne denne side, som er så stor i al sin enkelhed...

Mvh. Peter
Avatar billede hcma Novice
29. august 2005 - 16:49 #20
synes altså ikke jeg fortjener point her :o)
Så hvis der ikke ar andre som har fortjent (gratis vil jo som sædvanlig ikke have nogle) lægger du bare selv et svar og tager dine points tilbage.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
30. august 2005 - 09:24 #21
Helt ok. :)