Avatar billede Slettet bruger
14. september 2005 - 19:59 Der er 17 kommentarer

Nogen som kan afgøre en diskution om kørekortnummer?

Vi kom op at diskutere på jobbet idag hvad f.eks internetbutikker, forsikringsselskaber og arbejdsgivere kunne bruge nummeret til, har de adgang til et register så de kan se om personen er den han udgiver sig for, eller hvad kan de bruge nummeret til?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. september 2005 - 20:03 #1
De kan vel ikke have adgang til noget register da dette formentligt ville være ulovligt, i henhold til dansk lov. Men de kan da muligvis bruge det hvis du laver noget ulovligt. Det er jo efterhånden den eneste billed legitimation (næsten) alle danskere har.

Hvem har du oplevet bruger kørekort nummeret?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2005 - 20:12 #2
Jeg har hørt om flere arbejdsgivere der krævede det, pta. folk ikke skulle føre motorkøretøj i arbejdstiden, samt nogle forsikringsselskaber ved tegning af bilforsikring, hvad man så godt kan forstå, men hvis ikke de kan tjekke det, hvad vil de så med nummeret?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. september 2005 - 20:14 #3
Forsikrings selskaberne kan nok godt kontrollere det!

Og firmaer hvor folk måske skal føre køretøj i arbejdstiden, kan jo skulle bruge det til deres eget forsikrings selskab.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2005 - 20:26 #4
forsikringsselskaber hvordan skulle de kunne kontrolere det, hvilke rettigheder har de til det, enhver kan da godt købe en bil og forsikre den uden kørekortnummer hos visse selskaber?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
14. september 2005 - 20:32 #5
Ideen med at tage kørekort nummer, er for at henvise til det id-kort du har vist.
det er deres dokumentation for at de har set et id-kort. Det er i den situation ikke nok, at skrive cpr-nummer, da mange kan det uden af.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2005 - 20:37 #6
ok men visse steder viser du ikke nummeret, men oplyser det bare, derfor troede jeg at nogle havde adgang til et register hvor de kunne søge oplysninger ud fra nummeret.
Avatar billede kenp Novice
14. september 2005 - 20:49 #7
hos os tager vi en kopi af kørekortet ;) så har man det hele på 1 gang.. Men kun som dokumentation for at de har hvad de påstår inden de begynder at køre.
Avatar billede Trez Seniormester
15. september 2005 - 15:20 #8
De eneste der har adgagng til registre er pt. så vidt jeg ved kun offenlige myndigheder, hvad de skal bruge nummeret til burde de oplyse.

Ken jeg er ikke engang sikker på i må tage kopi af kortet, men selvfølgelig skal der være en eller anden form for chef eller noget som siger oki til at folk må bruge køretøjerne (måske kommunerne burde indfører omskoling hehe)
Avatar billede kenp Novice
15. september 2005 - 15:27 #9
trez -> jooo vi må godt for det er et krav at han er i besiddelse af kørekort ;) og er han ikke det farvel....

(skulle du ikke være i skole *G*)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 16:42 #10
trez  hvem mener du med offentlige myndigheder?  Jeg vil mene politiet er de eneste der kan se noget ud fra nummeret, men måske jeg tager fejl?
Avatar billede kenp Novice
15. september 2005 - 16:57 #11
h.lund -> det er også korrekt..

Det han mente var et det var kun offentlige myndigheder som må register det. (sådan opfattede jeg det)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 17:04 #12
jeg mener han siger at offentlige myndigheder har adgang til registret, eller?
Avatar billede kenp Novice
15. september 2005 - 17:07 #13
ikek pr. automatik.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 17:11 #14
hvem mener du der ikke pr automatik kan gå i registret?
Avatar billede kenp Novice
15. september 2005 - 17:14 #15
at en offentlig myndighed skal kontakte politiet for at få oplysninger ;)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 17:16 #16
det tror jeg ikke de kan, ikke engang forsikringsselskaber kan få noget oplyst ud fra kørekortnummer fik jeg at vide af en forsikringsmand idag.
Avatar billede lexi1 Nybegynder
20. september 2005 - 10:16 #17
Jeg arbejder i et forsikringsselskab. Vi benytter ikke kørekortsnummer, men cpr nr når vi tegner en bil. Det er for at kunne spore personen via folkeregisteret ved evt. betaling af bilen.

Jeg har direkte adgang til motorkontoret og folkeregisteret på mit arbejde.

Vi kan f.eks. godt bede om kopi af kørekort. Men det opstår når børn bor hjemme og skal have lidt anciennitet, fordi de har kørt i forældrenes bil.  F.eks. barnet er 23 og bor hjemme, så vil vi se dokumentation med kørekort for at se hvornår det er udstedt. Har personen kun haft kørekort i 1 år vil vi kun give et år. Derfor beder vi om kopi af kørekort, men for at få korrekt dato for hvornår kørekortet er udstedt – men det er kun i forbindelse med at give ”lidt” bonus. Husk at disse regler er forskellige fra selskab til selskab.

For at eje en bil kræver det jo ikke kørekort og derfor tvivler jeg meget på at forsikringsselskaberne skulle benytte det. Har aldrig hørt om det.

Vi har flere børn på 4 og 5 år som ejer en bil. Det skyldes, at de er handicappet og kommunen yder 120.000 kr. hvor de 60.000 skal betales tilbage. Kommunen laver pant i bilen, med barnet som ejer.
Den der optjener anciennitet er forældrene i dette tilfælde, som er registeret bruger på bilen. Hvis  barnet senere i livet anskaffer sig bil og vil stå som bruger, bliver barnet indplaceret som nybegynder.

Kh Christina