Avatar billede lonepeter Novice
16. september 2005 - 18:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bekæmpelse af edderkopper

Hejsa...

Min kære mor kan ikke lidt edderkopper, men de kan øjensyneligt godt lide hende...

At dømme efter antallet af disse kræ i hendes hjem. Mine forældre bor i et forholdsvis nybygget rækkehus, og udover almindelig størrelse edderkopper er der også nogle "kæmper" imellem, mindst på størrelse med en 5-krone og her taler vi altså ikke om "stankelben" men nogle velvoksne nogle, de fleste er vist en brun nuance.

Min mor vil selvfølgelig gerne af med dem, men hvad gør man?? Vi har fuget med acrylfuge langs med samtlige paneler og ligeledes fuget med acrylfuge langs med skyggelisterne i loftet, men de bliver ved med at komme!

Er der nogle der har en god ide om hvad man kan gøre for at bekæmpe dem og måske en ide om hvor i huset de kommer ind, når det jo selvsagt hverken er langs med gulv eller loft...

Umidlbart synes jeg ikke at jeg kan finde nogle bekæmpelsesmiddler ligesom man f.eks. kan få til myre, så alle gode forslag er velkomne...

Peter
Avatar billede udvikler Nybegynder
16. september 2005 - 18:32 #1
Citat fra www.dpil.dk:

Bekæmpelse

Der er ikke nogen reel grund til at bekæmpe husedderkopper. Nogle mennesker er dog så bange for dem, at de ikke kan finde sig i at have dem i huset.

Der findes ingen midler eller metoder, der gør, at man kan undgå, at edderkopper forvilder sig ind i huset.  De kan fanges enkeltvis med en støvsuger eller i et glas, hvis man ikke tør tage dem med hænderne. Fanges edderkopperne i et glas, kan de slip­pes fri udenfor. Føler man sig meget plaget af edderkopper, må man forsøge at tætne revner og sprækker langs paneler og lignende steder, hvor husedderkopper kan komme ind i huset. Behandling af revner og sprækker med insektpudder eller et sprøjtemiddel beregnet til brug mod krybende og kravlende insekter kan måske have en  effekt på de edderkopper, der forsøger at komme ind.

Din mor må vist leve med dem :)
Avatar billede lonepeter Novice
16. september 2005 - 18:38 #2
Tja... - men det kunne så være interessant at finde ud af hvor de kommer ind i huset, når det hverken er langs paneler eller loftlister...
Avatar billede udvikler Nybegynder
16. september 2005 - 18:46 #3
Jamen, det kan være at der er bitte bitte små revner nogle steder hvor i ikke kan se det ?
Ellers kan de komme ind af en vindue ?
- Alt er muligt. Har mange idéer spørg efter flere hvis du ikke kunne bruge ovenståene :P
Avatar billede lonepeter Novice
16. september 2005 - 18:54 #4
Jeg synes sgu at vi har tætnet alle revner og sprækker, så måske det er vinduer og døre de kommer ind af, det er da bare mærkeligt at der er så mange der hvor de bor...
Avatar billede taastrupmanden Nybegynder
16. september 2005 - 18:55 #5
Prøv at skriv til denne mail adresse: chrisal@chrisal.dk og spørg om hvordan du kan bekæmpe dem..

eller se her http://www.chrisal.dk
Avatar billede triple-x Nybegynder
16. september 2005 - 19:16 #6
er det samme art alle sammen ( ligner de alle hinanden? ) For kan jo være der et sted lige uden for et vindue dør eller lign hvor de "avler" deres små edderkopper, når der kommer æg fra sådan en vælter det jo frem med bitte små kryb. Og hvis de så allerede kommer ind som små kan de jo sidde og vokse sig store hos din mor før hun ser dem kravle over stuegulvet.

Men det er et skud i tågen, aner ikke ret meget om edderkopper.
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2005 - 04:51 #7
For nogle år siden kunne man købe et effektivt sprøjtemiddel til koldblodede dyr (insekter/edderkopper), på Shell-tanke.

Jeg har set midlet i aktion, og det virker(!); Edderkopperne dør i løbet af 1-2 sekunder efter kontakt med væsken, og dens artsfæller holdes væk fra det sprøjtede område i 4-6 uger efter (Så vidt jeg husker).

Det skulle være ganske ufarligt for mennesker, men som med alle andre kemikalier vil jeg ikke drikke det ;-)
Avatar billede stoiss Nybegynder
18. september 2005 - 13:38 #8
hejsa!

jeg har selv samme problem bare på mit værelse .. og dem der kommer løbene er så store at de ikke kan stå oven på en cola dåse! altså de er seriøst store!

jeg sprøjede med  : "Trinol nr. 810 Insektmiddel" står der på slasken, tror den gamle har købt den i silvan eller lign. og idag er der biller og edderkopper over det hele, forskellen er så bare at idag ligge der stille og er meget døde! så det er noget der virker!

ved godt spørgsmålet er lukket, bare et lille tip som jeg så ved som virker :)

.Stoiss
Avatar billede lonepeter Novice
18. september 2005 - 13:43 #9
Tak til jer alle for jeres indlæg...

Jeg har tildelt taastrupmanden points fordi han linkede til chrisal.dk jeg har skrevet en mail til dem og allerede fået svar. De har professionel bekæmpelse af edderkopper. Behandlingen koster 1.400,- + moms, så det er jo alligevel en slat, men nu ved "den gamle" jo at der i hvert fald er noget proff at gøre ved det så er det jo op til hende om hun vil ofre pengene på det...

Stroiss, normalt virker den slags insektmiddler kun mod flyvende insekter sådan som jeg har forstået det, hvad står der på den dåse du har fat i?? Er det mon en speciel en til krypende insekter eller er det bare en "normal" insektspray som så bare virker lidt ud over hvad de reklamere med??
Avatar billede lonepeter Novice
18. september 2005 - 13:46 #10
Strois, jeg har lige fundet trinol, på deres hjemmeside.... - læser lige lidt om det...
Avatar billede stoiss Nybegynder
18. september 2005 - 13:47 #11
det er imod flyvede og krybene insekter står der
Avatar billede stoiss Nybegynder
18. september 2005 - 13:47 #12
den jeg har fat i som tilsynladene virker koster 159.95 kr.
Avatar billede lonepeter Novice
18. september 2005 - 13:50 #13
Jeg har lige læst om den på deres hjemmeside og umidlbart virker det da lige som det middel som vi har ledt efter...

Du har jo egentligt svaret på spg. så jeg opretter lige et spg hvor du kan få points, for du postede indlægget inden jeg fordelte points...
Avatar billede mtj111 Novice
18. september 2005 - 15:25 #14
Der er vel ikke nogen der ved om der er æteriske olier (naturligt olie-ekstrakt fra planter og blomster), som edderkoppen flygter fra...?

Myg flygter fra en blanding af Citronelleolie og lavendelolie (og måske lidt eukalyptusolie). Desuden dufter det godt ;-)

Michael
Avatar billede grzona Ekspert
25. juni 2012 - 20:50 #15
du kunne også prøve pulversieret soda. kom lidt i hjørnerne der hvor edderkopperne er så skulle de fortrække. et gammelt husråd fra min mor. har ikke prøvet det endnu men vil da gerne høre dig/andre hvis i prøver om det virker.
Avatar billede grzona Ekspert
29. marts 2013 - 20:45 #16
tak for alle svarne:-) jeg har ikke haft mulighed for at prøve noget af det endnu. Det har jo været vinter. men snart- April - begynder det jo at krible igen;-(
Så skal jeg nok ha forsøgt mig med en eller flere af Jeres forslag.
Skal nok melde tilbage om hvad der virker og hvordan.
P.s en teapeut sgade at jeg kunne - hvergang - jeg kom til at tænke på èn eller fik bange anelser om en edderkop, kunne jeg forstille mig den på en sjov måde. F.eks med sommerhat på eller som lyserød. Jeg forstiller mig dem med en stor smilye på:-)
det skulle kunne bremse det tankemønster der ligger til grund for ens angst for edderkopper og hjerne skulle kunne begynde at slappe af mht edderkopper. PRØV;-)
det virker faktisk syntes jeg:-)

peter