Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
19. september 2005 - 20:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ent. Manager vil ikke connecte

Jeg har sammen med en kammerat installeret MS SQL server på en server med Windows 2003 server. Vi kan sagtens få adgang til serveren via Remote Desktop, men jeg kan ikke etablere en forbindelse til SQL-serveren via Enterprise Manager.

Jeg er ikke den største serverhaj og vil høre om der er nogen der har et bud på, hvor problemet opstår. Lugter det af, at der er en indstilling på SQL-serveren der skal ændres? Eller kan det have noget at gøre med firewall-indstillinger eller andet, der ikke direkte har noget at gøre med SQL-serveren?

På forhånd tak for hjælpen! :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
19. september 2005 - 20:13 #1
Jeg mener, men er ikke sikker, at enterprise manager bruger port 1433. Prøv at åbne den.
Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
19. september 2005 - 20:15 #2
Hvordan gør man det? (hvis det er nemt at forklare :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
19. september 2005 - 20:17 #3
hmm nuvel, jeg mener hvis der er en firewall som beskytter sql serveren. Så skal port 1433 åbnes i den så du kan nå den udefra.
Lige hvordan ved jeg så ikke. Det kommer jo an på hvilken firewall, og hvordan nettet er opsat der hvor sql serveren står.
Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
19. september 2005 - 20:29 #4
OK og tak for det, det har jeg først mulighed for at undersøge i morgen.
Hvis der er andre, der i mellemtiden har bud er de meget velkomne.
Avatar billede screem_brille Novice
19. september 2005 - 20:30 #5
Jeg mener det er både port 1433 og 1434 som bruget til at connecte til en MS sql db
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2005 - 20:49 #6
EM kører på en anden PC ?

hvis ja - er du logget ind med et brugernavn som har admin privs på server ?
Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
19. september 2005 - 20:55 #7
Ja. EM kører på min lokale PC
Nej. Mit lokale login har intet at gøre med rettigheder på server.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2005 - 21:07 #8
Normalt connecter man med windows rettigheder.

Men måske kan man connecte med SQLServer rettigheder hvis SQLServer er sat op
til det, men jeg har aldrig prøvet !
Avatar billede trer Nybegynder
21. september 2005 - 00:39 #9
Hvilken version af sql server taler vi om?

Hvis det er SQL Server 2005 Express er forklaringen nemlig at den version kun kan tilgås lokalt fra.

Hvis det er en "rigtig" server version af SQL Server - check lige at TCP/IP er aktiveret. Der findes et Server Network tool under MS SQL Server gruppen i start-menuen.
Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
23. september 2005 - 16:34 #10
strych9 -> Du havde ret. Det var port 1433.
Smid et svar!

Tak til andre for de gode kommentarer :-)
Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
27. september 2005 - 14:32 #11
strych9 -> Du mangler vist at smide et svar :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
27. september 2005 - 17:16 #12
oi, ok, takker. =)