Avatar billede afro_05 Nybegynder
26. september 2005 - 16:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

TV-Out Problem

Hej.

Jeg har en "bekendt" der har brug for noget hjælp angående TV-out.
Da jeg kun kan gå ud fra hvad han har fortalt mig ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre da jeg ikke er så hardware nørd selv :P

Han fortæller mig følgende:
Gainward GF6000 Ultra, 256MB, latest nvidia drivers
using scart to reach my tv, checked pal/ntsc settings..

Problemet er at han kun kan se sort/hvid på hans TV. Jeg tænkte på om det er selve Scarstikket noget SVCD ting eller noget. Hvis i ud fra disse info eller måske ville komme med spørgsmål som jeg skal fortælle ham (ang ting han evt skal tjekke) ville det være godt.

Hvis hjælpen har været god og/eller kommet frem til en løsning ville det være deligt.. 200point enten delt til de aktive eller til de heldige vinder..

Hilsen mig
Avatar billede peet49 Nybegynder
26. september 2005 - 17:18 #1
Du skal i Nwiew og sætte den til ekstra skærm.
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2005 - 18:34 #2
Det er ofte et kabel problem eller ntsc/pal problem når det er sort/hvid. Skal man derfor kunne fikse det gennem software, er det gennem nvidia's drivere og indstillingerne til pal/ntsc..

Men ellers er jeg ret sikker på at han bruger S-video til det scart stik, og at TV'et umiddelbart ikke understøtter det, hvorfor han skal have fat i et s-video til video kabel, altså et stik der kan lave s-video om til et "gult" video kabel, kendt fra ex ps2 stikket.

Alternativt findes der mig bekendt et hav af sådanne tråde her på eksperten.dk og de fleste ender op med en accepteret løsning, så brug søgefunktionen, eller google.com med "site:eksperten.dk +sort +hvid +video +nvidia"

Mvh
Avatar billede itwarez Nybegynder
26. september 2005 - 18:49 #3
- Prøv at lave en KLON med dit NWiev - Betyder 2 skærme 1.tv + 1.COM skærm - efter dette prøv at lege med NTSC-PAL opsætningen........

NWiev = Højre klik på skrivebordet.... Egenskaber..... Indstillinger... Avanceret....

og til sidst dit grafikkort....

Held og Lykke med det....

SKRIV eller Spørg på www.DJ.DKz.DK

(DJDEEP)
Avatar billede c-holst Novice
26. september 2005 - 19:30 #4
Jeg vil gerne lige kommentere lidt her.

En ofte men efterhånden sjældnere grund til S/H billede er, at ældre tv-apperater ikke understøtter svideo. Er det tilfældet kan man på nogle gfx sætte kortet til at sende signalet ud gennem svideostikket som komposit. alternativt kan man indkøbe en colorfix. Det løser det problem.
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?ProductNo=06-053&VersionNo=0

Et andet problem kan være, at dit tv har flere scartporte, hvoraf kun den ene understøtter svideo. Det er et at afklare via din manual eller ved at skifte port.

Så er der den allerede sagt med, at vi her til lands bruger PAL B

For tiden er der også en del personer herinde der har erfaret, at den nyeste udgave af Nvidias driver ikke fungerer ordenligt med tv-out, prøv derfor en tidligere version.
http://www.nvidia.com/object/winxp-2k_archive.html

------------------------------------------------------------------

Guide til tv-out på geforce serien
til de nyeste drivere

du har forbundet og genstartet din maskine.

højreklik på din skærm, egenskaber og vælg indstillinger.
Her må du ikke pille ved skærm nr 2, da den så vil blive aktiveret og brugt som en del af skrivebordet.
som udgangspunkt sætter du nu skærm 1 til 800 X 600 (giver det bedste resultat hos mig. Du kan altid ændre det senere

klik nu på avanceret og på fanebladet geforce-xxx

frem kommer en vinge, hvor du vælger "nview display mode"

finder nviewmodes og vælger clone/klon

hjreklik på skærm 2 og vælg "select tv format"  vælg "advanced"
vælg "pal B denmark" og vælg composite eller svideo hvis dit tv understøtter dette. tryk på anvend og sig ok til du igen er ved "vingen"
driller det lidt, kan du vinge af i detect displays

tilbage til "nview display mode" højreklik på skærm 2, vælg "change resolution" flyt skydebaren til 800 X 600. Det er kun her du må ændre opløsningen på tvskærmen. aldrig ude i de alm indstillinger

nu skulle du gerne have billede på dit tv. er det ikke i farver kan det  være fordi dit tv ikke understøtter svideo. Vælg da composite eller køb en colorfix

gå nu ind i vingemenuen "full screen video"
skal dit tv-out primært bruges til videovisning, hvor afspilleren styres via din pcskærm vælg da secondary display.
vil du styre din afspiller og alle funktioner via din tvskærm, vælg da disable

Du kan endda få billedet til at fylde hele skæmen ved, under change resolutions at vinge af i show only physical resolutions, men så bliver skærmen også ringe til alt andet en fremvisning af film
Avatar billede afro_05 Nybegynder
26. september 2005 - 21:29 #5
Det lyder dejligt kompliceret og alligevel til at forstå. Jeg vil fortælle ham at teste et par ting så vi evt kan konkludere om det er stikket/Tvet der er problem med.

Mange tak for de gode kommentarer.. Som følge af de mere engagerede kommentare føler jeg allerede at jeg vil gi point men lad os lige vente lidt :)
Avatar billede c-holst Novice
26. september 2005 - 21:38 #6
lad os hellere få skidtet til at virke, så klarer vi det med pointene senere.

prøv du nå de ting der er nævnt, det er som du selv er inde på, helt enkle ting, som ikke kræver det store at gå i lag med.

hvorfor Nvidia har valgt at gøre tv-out funktionerne i deres drivere så ulogiske må du ikke spørge mig om.

tag et print af indlæggende her, så kan i du give ham dem
Avatar billede afro_05 Nybegynder
26. september 2005 - 21:42 #7
Alle ting udover "stikket" er testet
Avatar billede afro_05 Nybegynder
26. september 2005 - 21:56 #8
Stand by.. Der har ikke været meget der har hjulpet.
Det skal siges at det er et 2år gammelt TV. Han har prøvet alt hvad der kan justeres og opdateres på sin computer. Det lader måske til at være stikket?

I morgen vil han have tid til at prøve resten. Mange tak for jeres hjælp jeg vil dele point ud i morgen om der så er en løsning eller ej
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2005 - 22:00 #9
som sagt.. Jeg er ret overbevidst om det er s-video signalet der lige skal "konverteres" til video.
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2005 - 09:32 #10
start op i fejlsikret tilstand F8 under opstart
Slet driveren i tilføj fjern programmer
Slet kortet i enhedshåndteringen

Har du haft noget problemer med driver/grafikkort gør du sådan inden du genstarter/installerer
læg din xp cd i drevet og indtast denne kommando i kør
sfc /scannow  husk mellemrum før /
retter/tjekker vigtige systemfiler

genstart maskinen og installer den driver du vil bruge

kig så evt på punkterne igen

prøv et andet kabel
prøv på et andet tv

www.tvtool.de hvis alt andet svigter, er der mange der har fået det til at virke med dette lille program, som man kan prøve før man køber
Avatar billede afro_05 Nybegynder
27. september 2005 - 18:37 #11
Jeg er meget taknemmelig over jeres forsøg på at hjælpe min "bekendte" :D (ven) c-holst kommenterede mest og havde de mest uddybende kommentarer desuden var han også den første til at "svare" så c-holst får point.

Tak alle for jeres hjælp!
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2005 - 21:55 #12
Er der nogen der føler sig snydt siger i bare til
Avatar billede jokkejensen Novice
27. september 2005 - 22:40 #13
helt ok her fra..