Avatar billede Peter Praktikant
29. september 2005 - 15:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gemme grafikfiler i korrekt farve.

Jeg er bestemt ikke nogen ekspert til photoshop, derfor leder jeg efter hjælp her.
Jeg har et logo:
www.nskjaer.dk/ng/logo.gif som er i farven #00b0f0.
Derudover har jeg et billede:
www.nskjaer.dk/ng/head.jpg hvor farven til venstre er #01b0f1. Da jeg lavede billedet i photoshop lavede jeg det så farven til venstre var #00b0f0 så overgangen ikke var synlig. Men når det gemmes som jpg bliver farven ændret. Jeg har prøvet forskelligt men uden held.
Jeg har psd-filen her:
www.nskjaer.dk/ng/head.psd hvor begge dele er samlet.

Det jeg skal bruge er isbjerget med fade svarende til head.jpg gemti en kvalitet der er godt nok til at faden ikke bliver kantet. Men den skal have den rigtige farve til venstre, altså #00b0f0.

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede Peter Praktikant
29. september 2005 - 15:42 #1
Jeg kan lige nævne at billedet ikke behøver have så meget blå kant til venstre, så længe farven er #00b0f0 yderst til venstre er det fint, faktisk er jo smallere jo bedre af hensyn til filstørrelsen.
Avatar billede bill20 Nybegynder
29. september 2005 - 15:49 #2
http://users.cybercity.dk/~bdc5392/651945.jpg
Den er #00b0f0 til venstre (dit isbjerg = #04B2F3)

Mvh.
*Bill
Avatar billede weblex Nybegynder
29. september 2005 - 15:50 #3
Hvis du gemmer den i høj kvalitet, synes jeg ikke det giver anledning til problemer?

http://www.sitecenter.dk/weblex/upload/view_alone.nhtml?profile=upload&UID=10863
Avatar billede Peter Praktikant
29. september 2005 - 16:06 #4
Ok, jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok. Jeg vil gerne have det til at være to billeder, jegh har ingen problemer så længe det er et stort billede for så bliver alt det der skulle være #00b0f0 bare til f.eks #01b0f1 og så vil overgangen jo selvfølgeligt ikke være at se. Men jeg vil af hensyn til pladsen gerne have banneret i to filer, et der indeholder logoet hvilket jeg jo har, og et der indeholder isbjerget som det eneste, altså til og med faden er slut, det bliver ca. 220px i bredden.

bill20 > Når jeg åbner din fil i Photoshop får jeg den ikke til at være den rigtige farve, men i stedet #01b0f1.

weblex > Det samme sker her, den bliver til #01b0f1.

Problemet er ikke at få lavet et stort banner uden overgangen og heller ikke selve faden uden hakken. Men førhen havde jeg det som to seperate filer som i alt fyldte under 10kB, men på en vens fladskærm opdagede jeg at overgangen imellem de to filer var meget tydelig da den kun kan vise 16bit. Derfor lavede jeg en grafikfil der indeholder begge dele, men så fylder grafikken næsten 25kB. Dette vil jeg gerne undgå for at få en side der loader så hurtigt som muligt.
Avatar billede Peter Praktikant
29. september 2005 - 17:15 #5
Kan det ikke lade sig gøre eller...?

En anden mulighed er at ændre farven på logo.gif så den i stedet bliver #00b1f1.
Men det har jeg heller ikke lige kunne få til at lykkedes.
Avatar billede Peter Praktikant
29. september 2005 - 17:30 #6
Ok, jeg har fået lavet farven på logoet om til #00b1f1, så nu kan jeg i hvert tilfælde lave det uden synlige farveskift, men jeg ville foretrække at have det hele i #00b0f0 på trods af at man ikke kan se det med det blotte øje. Så hvis du kan lave en ny head.jpg hvor venstre side er #00b0f0 er pointene dine.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
29. september 2005 - 18:36 #7
petter78

Dit problem ligger i det farverum du arbejder i i photoshop
hvis du feks arbejder i adobe rgb....vil billederne se meget anderledes ud på feks nettet end i photoshop

Hvis du skal lave grafik/foto/ til nette skal du lave dem i det rigtige farverum....eller konvertere dem,...
Standart faverummet på nettet er sRGB IEC61966.... arbejde du i det farverum vil det du ser svare til det du vil se på nettet...

du kan under colorsetting se hvilke farverum du arbejder i.... arbejder du feks i adobe rgb som er et meget stører farerum end srgb vil farverne blive matte nå du ser dem på nettet...

sådan convertere du dine grafik filer til sRGB
vælg i menuen image>mode>convert to profile
vælg destination (sRGB)...
nu er filen i sRGB..... farverne skulle gerne se næsten ligedan ud som før.... (farvenumre kan ændre/skubbe sig)
gem så som jpg ...og husk at gemme med profil

da farver ændre sig lidt ved konverteringen er det bedst at starte i den rette farverum
i colorsetting kan du sætte i vilke farverum PS skal arbejde (kik på rgb settings) du kan have flere forskellige settings til forskellige typer opgaver....feks en til web grafik (der er faktsik en web graphic default du kan bruge)
skal du tegne helt ny så start med at søge for at dokumentet er i sRGB...så passer farverne

Dette gælder også for andre en jpg filer... alt hvad du laver til nettet skal laves i srgb i originalen...og så gemmes som jpg gif png osv...

Billeder du downloader fra nette vil oftes være i sRGB....
forsøger du at åbne en fil med et andet farverum en det ps arbejde i...vil PS advare dig og spørge om den skal konverter eller arbejde i det andet farverum.... prøv at download et...åben det...med og uden konvertering og se
forsøg ogs at selv lave et bille som du plejer....og så lave en kopi som du laver i sRGB ...opload begge til en hjemme og sammenlign

Håber dette hjælper...
Avatar billede Peter Praktikant
29. september 2005 - 19:19 #8
Hej Jesper
Jeg er ikke sikker på du har ret, som jeg ser det ligger mit problem i jpg-kompressionen.
Problemet er ikke at farverne ser forkerte ud, problemet er at når jeg gemmer et billede hvor baggrunden i venstre side i psd-udgaven er #00b0f0 så bliver den lidt anderledes når filen er gemt som jpg, f.eks #01b0f1. Umiddelbart kan man ikke med det blotte øje se forskel på disse to farver, men hvis man så har en skærm der kun kan vise 16 bit interpolerer den jo resten af farverne, desværre bliver #00b0f0 ikke til det samme som #01b0f1 og så er forskellen pludselig tydelig. Rent faktisk har jeg en farvet baggrund på en side og ville så gerne have isbjerget til at være placeret i venstre side, så jeg ved at den farvede baggrund er præcist #00b0f0. Derudover kan jeg se, ved at åbne jpg-filen, at det der tidligere var #00b0f0 i virkeligheden er #01b0f1.

Så jeg kan ikke se det har noget at gøre med hvordan hver enkelt farve vises på skærmen, det har noget at gøre med at to forskellige farver bliver interpoleret forskelligt.

Men hvis du kan få gemt isbjerget så venstre side er #00b0f0 vil det være meget værdsat, jeg kan i hvert tilfælde ikke få det til at ske ligegyldigt hvad jeg gør.

Btw. jeg har Photoshop Elements 3.0, der har jeg ikke samme muligheder for at ændre farverum.