Avatar billede kasperk2005 Praktikant
25. oktober 2005 - 22:09 Der er 5 kommentarer

Solver til prisoptimering

Hvordan bruger jeg solver til at finde optimal pris ud fra disse oplysninger??

Kalkuleår    20x6

Produkt    Udskænkning

Afsætning år / liter    30000
Salgspris i kr / stk    0
Indkøbspris i kr / stk    18,55
Forpagtningsafgift af omsætning    15%
Timeløn / kr    120
Udskænkning pr. time / liter    20
Forpagtningsafgift pr. kvt.    40000
Løn, overtjener pr. år / kr    340000
Løn, halvtidsmedarbejder pr. år / kr    140000
Kapacacitet, udskænkning    5000
El og vand pr. år / kr.    30000
Leasingafgift pr. kvt    140000

                        1. kvt.    2. kvt.    3. kvt.    4. kvt.
Sæsonfordeling for afsætning    20%    30%    30%    20%
Forpagtningsafigft pr. kvt.

Definitioner    Min    Maks
Pris            40    80
Efterspørgsel    20000    40000
Avatar billede kol Nybegynder
26. oktober 2005 - 07:09 #1
Det var lidt af en opgave.
Mon 30 point kan lokke en løsning frem?

Hilsen KOL
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
26. oktober 2005 - 07:19 #2
Hmmm, er det i det hele taget nødvendig med Solver?
Kunne en alm. opstilling ikke gøre det?

For mig lyder det som et relativt enkelt pris-beregning/-budget...

Pistolprinsen
Avatar billede beanbag Nybegynder
26. oktober 2005 - 11:11 #3
Det ligner en opgave der i mine unge dage skulle løses med en GROMS - GROMK analyse.
Du må selv lave dine lektier ;o) men ganske kort skal du beregne dine faste omkostninger og dine variable omkostninger og sætte dem i forhold til din afsætningskurve.

Hvis opgaven går på at løse det med Excels solver ville jeg lade afsætningen være den variable størrelse og så lade solver forsøge at maksimere overskuddet.

Du vil så være nødt til at lave en opstilling i Excel der beregner dit overskud ud fra en given afsætning.

Til brug for dette skal du omdanne dine to punkter på din afsætningskurve til en formel.

Hvis opgaven ikke specifikt kræver Excel ville jeg lave en grafisk løsning i et koordinatsystem.

viel vergnüg
Avatar billede kasperk2005 Praktikant
26. oktober 2005 - 13:45 #4
Jeg takker mange gange, den havde jeg nu luret, mit problem består i at benytte solver.
Avatar billede beanbag Nybegynder
26. oktober 2005 - 15:23 #5
Ok, åbn solver
-> Tools -> Solver

a. Set target cell: i min løsning vil det så være den celle hvori du beregner resultatet
b. Equal to: sættes til Max.
c. By changing cells: peg på den celle hvori du indtaster afsætning
d. Klik på Solve.

Hvis opgaven kræver det kan du yderligere krydre med en række forudsætninger, f.eks. at afsætningen ikke må overstige xx liter pr. tidsenhed. Hvilket så kræver at du har en formel der beregner afsætningen pr. tidsenhed - denne formel kan du så vælge i

e. Subject to the Constraints: .. og samtidig angive hvor mange liter der højst må sælges.