Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. november 2005 - 10:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fra udviklings database til produktionsdatabase

Jeg har 2 databaser på en ms sqlserver.
Den ene er en udviklingsdatabase fyldt med test data.
Den anden er produktionsdatabasen som er fyldt med rigtig data.
Nu er det sådan at jeg skal have opdateret produktionsdatabasen så felterne der matcher dem i udviklingsdatabasen.
Hidtil har jeg tjekket alle tabeller og alle felter for at sikre mig at alt er som det skal være og ellers manuelt oprettet nye felter eller ændret datatyper hvor det var nødvendigt.
Men det er en meget omstændig process og tager mildt sagt meget lang tid.
Mit spørgsmål er om der findes en bedre måde at gøre det på?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 10:34 #1
hvis alle ændringer var lavet som SQL script der bare kunne køres så ...

du kan sagtens generere et total script, men jeg har svært ved at se hvad du kan
bruge det til - og jeg kender ikke et værktøj der kan generere ALTER
kommandoer udfra 2 databaser
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. november 2005 - 10:38 #2
det er det desværre ikke.
så der er faktisk ikke andre metoder en den meget omstændige ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 10:40 #3
ikke jeg kender

men giv det lidt tid og se om f.eks. ldanielsen eller trer måtte have nogle gode
ideer
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. november 2005 - 10:47 #4
jeps det gør jeg
Avatar billede ricky Nybegynder
02. november 2005 - 14:03 #5
det findes jo en række 3rd. party tools til netop at løse dette problem.

Ellers kan du generere et script fra Enterprise Manager. Højreklik databasen og vælg Generate SQL script.. dette skal så 'bare' rettes til bagefter.. er ikke det store problem hvis det bare er en sjælden gang imellem.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
02. november 2005 - 14:10 #6
Du kan oprette en DTS pakke hvor du bruger funktionen Copy SQL Server Objects.

Skal bruge 2 connections + Copy SQL Server Objects

Vælg source
Vælg destination

Under faneblad Copy, Slå "Drop destination objects" under "Create destination objects" fra.
Slå copy data fra

Det skulle kune løse det.

Derefter kan du schedule den til at køre med intervaller eller bare højreklik og execute den.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. november 2005 - 14:14 #7
hvilke 3rd. party værktøjer findes der ?
0xffff det er det jeg har gjort.
Men det er stadigvæk en snørklet måde fordi den kræver meget opfølgende arbejde.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
02. november 2005 - 14:18 #8
Hvad er der af opfølgende arbejde ved det ?

Kopierer den ikke felter godt nok ? Eller er der data den ikke tager med ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. november 2005 - 14:30 #9
den skal ikke tage data med fra test til produktion.
Den opretter felterne fint men den overskriver den eksisterende data.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
02. november 2005 - 14:33 #10
Der findes en option på Copy fanebladet der hedder Copy data, som enten kan overskrive, appende eller slet ikke kopiere data.

Har du kontrolleret at den ikke er slået til ved en fejltagelse?
Avatar billede ricky Nybegynder
02. november 2005 - 18:30 #11
bl.a. http://www.red-gate.com/ der vist bliver betegnet som noget af det bedste..
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. november 2005 - 19:57 #12
0xffff
det drejede sig bla om noget sammenkøring.
Jeg har forsøgt alle muligheder inden for SQL server's egen værktøjer og det fungerede ikke ordentligt.

Ricky hvis du var en smuk dame ville jeg kysse dig :P
Smid et svar det prog var lige hvad jeg havde brug for :)
Avatar billede ricky Nybegynder
03. november 2005 - 16:07 #13
jeg er en smuk dame!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. november 2005 - 16:11 #14
jamen så kys da :P