Avatar billede jensriis Novice
02. november 2005 - 22:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke connecte via odbc som lokal bruger

Jeg har overtaget en sqlserver 2000 og opdagede at den var installeret som personal edition. Jeg opgraderede den så std edition uden fejlmeddelelser. Jeg opgraderede ved simpelthen at starte installationen af std edition, der så selv opdagedepersonal edition og spurgte om jeg ville opgradere.
Før opdateringen virkede den perfekt (bortset fra performance)
Efter opdateringen kan jeg ikke connecte til databaserne via odbc
som lokal bruger (f.eks sa) når selve serveren (win2k) er meldt ind i vores dns. Melder jeg den ud af dns og booter virker den igen. Der er SP3a på mssql serveren.
Kan nogen:
Give mig et hint til hvordan jeg løser problemet ?
Alternativt
Give mig en opskrift på hvordan jeg migrerer hele sqlserveren til
en ny windows 200 server og derefter renamer den nye til den gamles navn ?
Avatar billede masgrande Nybegynder
07. november 2005 - 20:43 #1
Er du logget på maskinen lokalt, eller domænet. Det kan nemlig give problemer med adgangen hvis du ikke er logget på domænet og SQL-serveren er sat op til at bruge Windows authentification til sikkerhed.
Avatar billede jensriis Novice
15. november 2005 - 21:05 #2
Brugerne er logge på domainet (AD) og Serveren er også på domainet
Avatar billede masgrande Nybegynder
19. november 2005 - 20:25 #3
Det kan være at logins/security er blevet "nulstillet". Jeg er ikke ekspert i opsætning af security da jeg selv normalt arbejder på "lukkede" systemer hvor tilladelser for de enkelte brugere ikke er så afgørende.
Men hvis du åbner Enterprise manager og vælger security -> logins i træstrukturen. Kan du se hvilke brugere der er defineret og ved at vælge properties på dem se hvilke rettigheder de har. Her kan det være at der skal oprettes adgang for Domain users. Det kan gøres ved at tilføje ny og på 1. faneblad findes et felt for navn hvor du kan trykke på knappen [...] til højre og vælge mellem de tilgængelige brugere/grupper. På 3. fanblad kan du indstille hvilke databaser de skal hvilket niveau af adgang til.
Jeg er som sagt ikke ekspert på dette område så det kan være at nogle er uenige med mig, eller at du selv allerede vidste dette, men jeg tager chancen da ingen andre er kommet med forslag til dig. :-)
Avatar billede jensriis Novice
14. februar 2007 - 12:30 #4
Da jeg nu er ved at migrere til anden harware lukkes spørgsmålet