Avatar billede Peter Praktikant
09. november 2005 - 21:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Datavalidering med dynamisk område.

Hej eksperter
Jeg forsøger at lave en liste i forbindelse med noget datavalidering. Et sted i bogen (på et andet ark end listen) har jeg skrevet hvilke værdier jeg tillader, problemet er at jeg senere skal have mulighed for at tilføje nogle punkter, så derfor har jeg tomme felter til sidst i listen.
Problemet er så at dropdown-listen er længere end nødvendigt.
Jeg har så forsøgt mig med at lade det navngivne område være dynamisk med forskydning og tælv, men af en eller anden grund bliver mine lister forskellige, forstået på den måde at jeg har samme datavalidering i flere felter. I nogle felter er listen fuldkommen uden tomme felter, i andre felter mange et eller flere punkter.
Jeg har forsøgt mig med forskellige definitioner af det dynamiske felt, men uden held.
Kan det overhovedet lade sig gøre eller er det en bug i Excel 2003 DK?

Er der nogle der kan give mig en kodelinje til Excel DK der fungerer og giver et dynamisk område med start i A3 og bredde 1?
Avatar billede kabbak Professor
09. november 2005 - 22:13 #1
Navngiv din liste + 1 tomt felt

når du så tilføjer nye, klik så ind på den deomme nederst og højreklik, vælg indsæt, ok for at rykke celler nedad, tast det nye punkt ind.

di skal altid Indsætte en celle inden du taster nye, så udvider de navngivne område sig automatisk, og du har kun 1 tom i listen
Avatar billede Peter Praktikant
09. november 2005 - 22:18 #2
Den duer desværre ikke, det er ikke mig selv der skal bruge arket og det skal bare være så simpelt som overhovedet muligt, det vil sige intet med at indsætte nye linjer. Som det er nu har jeg afsat 8 felter til listen, det er rigeligt da der normalt kun bruges 3 og sikkert højest et par ekstra i særtilfælde.
Desuden vil jeg overhovedet ikke have nogle tomme felter i listen.
Avatar billede Peter Praktikant
09. november 2005 - 22:23 #3
Nu har jeg lige prøvet det samme i et andet dokument, af en eller anden grund kan jeg godt få det til at virke der, så spørgsmålet stilles lige i bero indtil jeg finder ud af hvorfor det ikke virker i det oprindelige dokument.
Avatar billede kabbak Professor
09. november 2005 - 22:23 #4
Hvad så med at skrive dem direkte i Datavalideringen

der hvor du vælger liste skriver du dem direkte

eks. Ja;Nej;Ved ikke; osv
Avatar billede Peter Praktikant
09. november 2005 - 22:26 #5
Duer desværre heller ikke, jeg har en tabel med valutakurser, første kolonne indeholder navnet på valutaen og den næste kursen. Det navngivne område er så første kolonne og ud fra dette laves så en lopslag for at finde kursen. Så hvis jeg skrev listen direkte i definitionen vil det ikke være til at tilføje valutaer let.
Avatar billede Peter Praktikant
09. november 2005 - 22:30 #6
Okay, nu tror jeg at jeg har fundet problemet, i går havde jeg nogle lister der brugte det navngivne område, dem har jeg så fjernet og oprettet det dynamiske område igen, nu virker datavalideringen med lige præcist det indhold der skal være i listerne.
Jeg fik løst problemt, tak for indsatsen.
Avatar billede Peter Praktikant
14. november 2005 - 16:50 #7
jeg lukker spørgsmålet, fik jo selv løst det så synes det er fair nok at jeg selv tager pointene, håber det er ok med dig.