Avatar billede holy_arse Nybegynder
20. november 2005 - 16:51 Der er 10 kommentarer

styring til RGB LED

Skal til et mod have lavet en styring til nogle RGB LED. Jeg vil have det sådan at jeg kan dreje på noget og idet den dreje så vil dioden gå igennem alle farverne... Det skal ikke være en drejekontakt da jeg gerne vil have flydende mellemgang mellem alle de mange farver. Har tænkt på bare at bruge et pot meter, men kan kun finde på en måde til at finde på en måde til 2 farvet LED.
Avatar billede screem_brille Novice
20. november 2005 - 17:01 #1
kan du ikke emd LED´s det er (meget tæt) enten tændt eller slukket, du kan ikke styre dem på den måde (du kan så puls modulere signalet og opnå en styring på den måde af intensiteten, men det er noget mere omfattende)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
21. november 2005 - 16:56 #2
Joooh det er der faktisk flere der eksperimentere med.
Har ikke min store interesse men ser af og til i div. forums på nettet at nogen har 3 LED Rød Grøn og Blå lægger dem sammen i et hus el. lign. de kører så PWM på dem og kan via et Potm. variere gennem lys spektret.
Man bruger en Uc af en model med ADC og finder sig 3 LED der er tilstrækkeligt lysægte. Det sidste kan jeg forstå på det er det vanskeligste.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
23. november 2005 - 20:05 #3
Jo, du kan sagtens styre dem direkte med potentiometre, du skal bare styre strømmen i dem, ikke spændingen til dem. Husk at den blå skal have ca. 3.5V

Husk også en seriemodstand i hver farve svarende til max. strømmen.
Avatar billede screem_brille Novice
23. november 2005 - 20:08 #4
redhat9user hvordan styrer du strømmen med et potentiometer ? (på en måde så man kan bruge det til noget)
Avatar billede holy_arse Nybegynder
23. november 2005 - 21:25 #5
Men hvordan skal man sætte det op, så man kan komme igennem hele farvespektret med kun et potmeter???
Avatar billede screem_brille Novice
23. november 2005 - 21:27 #6
nej det kan du ikke, er ikke så nemt som de gør det til (siger jeg som udlært inden for elektronikkens verden)
Avatar billede holy_arse Nybegynder
23. november 2005 - 21:29 #7
Hvordan kan man så gøre det? uden at gå digitalt altså
Avatar billede screem_brille Novice
23. november 2005 - 21:31 #8
kan du faktisk ikek, er utrolig svært at definere samme farve igen og igen uden en D/A converter
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
24. november 2005 - 22:08 #9
En konstant strøms generator som redhat snakker om, kan laves møj møj næm med en LM317 og et potm. + en modstand. Dvs. du skal jo nok bruge 3 sæt en til hver farve.
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 09:13 #10
brug for mere hjælp ?