Avatar billede christian Nybegynder
27. november 2005 - 22:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

SQL Server 2005 Express: XCopy: hvad kræves på server?

Hej

Jeg har set meget frem til SQL Server Express pga XCopy.
Men det er ved at gå op for mig at SQL Server Express skal være installeret på den server man XCopy'er til.

Hvis jeg foreksempel ønsker at oploade min lokale SSE via XCopy til mit web-hotel, kræver det så at SQL Server Express er sat op på denne?

Havde håbet at .net framework 1.1 eller 2.o havde været nok.
Altså ligesom firebird eller andre native fil databaser.
Avatar billede driis Nybegynder
27. november 2005 - 23:06 #1
Ja, det kræver at SQL Server 2005 er opsat på serveren.
Avatar billede christian Nybegynder
28. november 2005 - 08:12 #2
Øv bøv...

Hvis det er svaret og du er sikker, må du gerne lægge et svar så du kan få point
Avatar billede cjensen Nybegynder
28. november 2005 - 10:23 #3
Det bør du nu også med FireBird (med mindre du er helt sikker på at serveren ikke kører flere tråde)
Avatar billede christian Nybegynder
28. november 2005 - 11:14 #4
Jeg er da ret sikker på at der findes en del embede databaser som ikke kræver noget på serveren.
Altså det vil fungere som det var en MS Access database

Jeg har selv kig på følgende (har ikke nogen praktisk erfaring)
http://firebird.sourceforge.net/
http://www.dotnetfirebird.org/
http://www.vistadb.net/
http://www.sqlite.org/

Så du mener ikke at nogen af de overstående ville kunne bruges som database til en web applikation?
Avatar billede cjensen Nybegynder
28. november 2005 - 13:11 #5
Du kan da godt bruge FireBird som back-end database til en web-applikation (og så er den helt gratis - ikke ligesom MySQL der jo skal have betaling hvis det er til kommercielt brug)
Hvis du laver XCOPY deployment med FireBird så er det vel noget med at du kopierer GDS32.DLL eller FBxxx.DLL(?) - og så bruger du local-connections (det er den eneste mulighed hvis FireBird-serveren ikke er installeret og kører i seperat process). Local-connection er ikke thread-safe.

Jeg kender ikke noget til de andre DBMS'er
Avatar billede driis Nybegynder
28. november 2005 - 13:18 #6
Skulle jeg lægge et svar ?

I øvrigt kræver Access .mdb filer også at MDAC eller MSDE er installeret på serveren - at det så er det per default i Windows Server 2003, er en anden sag. Jeg tror ikke der er nogen databaser der kan fungerere ved ren xcopy, der skal være installeret en service på serveren der tager sig af data access.
Avatar billede christian Nybegynder
28. november 2005 - 13:21 #7
Okay, så længe at det kun er EN web-applikation er det ikke noget problem med en FireBird database?

Men hvis man nu har to selvstændige web-appligationer som bruger den samme FireBird så bliver det et problem?
Avatar billede christian Nybegynder
28. november 2005 - 13:23 #8
Ja, driis du svarede på mit spørgsmål så du får point

Jeg kører bare lidt "gratis" dialog med med cjensen :-)
cjensen, du må lige sige til hvis du vil have point for din tid...
Avatar billede cjensen Nybegynder
28. november 2005 - 13:23 #9
Det ser ud til at fbembed.dll understøtter flere samtidige local-connections (modsat gds32.dll):
http://www.dotnetfirebird.org/blog/2005/01/firebird-can-be-easily-embedded.html

Så det kan godt være at det fungerer (har ikke prøvet).
Avatar billede cjensen Nybegynder
28. november 2005 - 19:47 #10
Så er det prøvet - og det virker ;-)
Avatar billede christian Nybegynder
28. november 2005 - 20:45 #11
super, så hvis du skulle bruge en database som er nem at flytte til dit næste projekt så ville du måske prøve dotnetfirebird næste gang?
(hvis du altså arbejder med .net)
Avatar billede cjensen Nybegynder
28. november 2005 - 21:20 #12
Jeg vil til enhver tid overveje Firebird (specielt p.gr.a. prisen :-)
Og har også brugt den i noget tid - bare ikke uden at have installeret Firebird-server.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2005 - 03:35 #13
note: MySQL har en s[kaldt kommerciel licens, men den er ikke nødvendig
til brug i en kommerciel applikation, men derimod hvis du vil distribuere
MySQL sammen med din app og du ikke vil have den omfattet af GPL (open source)
Avatar billede cjensen Nybegynder
01. december 2005 - 08:53 #14
arne_v - det er helt rigtigt at du må distribuere MySQL i kommercielt øjemed, hvis source koden til >din< applikation også er GPL.
På det område er Firebird-licensen noget mere lempelig.