Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 18:51 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

ASP eller PHP

hejsa allesammen...

sidder og roder lidt med tankenom at gå i gang med noget ASP, kan i forvejen LIDT PHP, er aldrig rigtig blevet god til det.. :-/ men hvor er der gode tutorials til ASP mht. at sætte acces database op ...?
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 18:53 #1
ASP har en tutorial her: http://www.html.dk/tutorials/asp/
ACCESS finder du i kap18!
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 18:56 #2
kanon :) hvad bliver brugt mest ASP eller PHP? og hvad syntes du selv bedst om, og hvorfor :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 19:25 #3
Siden du har fundet mig i PHP, så svare det nok på dit sidste spørgsmål! :o)
Men jeg har lært C++ i forbindelse med Datamatiker, så php lå lige til højre-benet.

Hvad som er mest udbredt ved jeg ikke.
Men du kan nok bruge denne oversigt som en ledetråd:
http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html

Ikke at du kan drage direkte paralleller mellem Apache = php og Microsoft = asp, men alligevel! :o)
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 19:29 #4
PHP bliver vist brugt mest. Det er det som har flest tilhængere, jeg tror især det er fordi det er Microsoft som står bag ASP, at PHP er Open Source, og sådanne faktorer.
Hvis du ikke kan nogle af sprogene, vil jeg personligt anbefale PHP. Jeg synes det er langt behageligere at arbejde med, på trods af at jeg efterhånden er ved at blive lidt træt af manglen på mulighed for at arbejde med mere avanceret OOP (Men det er alligevel for svært for en nybegynder vil jeg påstå) :)

Men hvis du alligevel skal lære et nyt sprog, så hvorfor ikke kaste sig ud i ASP.NET? :) Personligt har jeg længe haft lyst til at sætte mig ind i det, dog hverken haft tid eller overskud til det, da det ikke lige pt. er nødvendigt for mig - pga. at mine evner i PHP rækker til de opgaver jeg bliver stillet for.
Men i ASP.NET kan du nærmest selv vælge hvilket sprog du vil skrive i, du kan vælge imellem, jeg mener det er over 100 forskellige sprog, deriblandt J#, C#, JScript.NET, VB.NET og C++ endda.
C# ville være være at foretrække fra min side, har sat mig en smule ind i det i forvejen - med Windows programmering - og syntaxen ligner meget PHP, som er en dejlig syntax.

Håber du kan bruge mine erfaringer og anbefalinger til lidt :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 19:31 #5
C# styrer! :o)
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 19:32 #6
Fnis. ;)
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 19:40 #7
jakobdo -> troede egentlig jeg havde oprettet det i 'fri debat' såååh .. :P

egeriis -> jeg kan en smugle php, alm. tagwalls, nyhedssystemer... alt det enkelte :P men af hvad jeg kan høre på dig anbefaler du mig at gi den gas med PHP og lære det før jeg kaster mig ud i noget andet ik?
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 19:43 #8
Hvis du virkelig sætter dig ind i php, så vil du kunne kode stort set alle web-opgaver med php.

Ønsker du at lave windows apps, så er C# løsningen!
C# kan så samtidig også løse web-opgaver via ASP.net.
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 19:46 #9
ved ikke hvad "Apps" er, men det lyde svært! jeg må prøve at binde mig sammen med computeren og så ellers læse alt hvad der styår på nettet om PHP :) det var jo egentlig bare det?:) smider i et svar så får i lige lidt point smidt i hovedet ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 19:48 #10
APPS = applications = programmer! :o)
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 19:51 #11
stoiss: Hmm.. Jeg vil næsten ikke anbefale PHP da jeg selv er lidt sur på det for tiden, som sagt over mangel på avanceret OOP. Men jeg kender dog ikke alternativet godt nok, til at sige at det er de mange gange bedre, så det er bedre at anbefale. Men jeg kender en person som satte sig ind i C#, såvel til apps og webudvikling, og han bruger det til begge dele, førhen brugte han PHP og Delphi/Pascal.
Men jeg kan da godt anbefale dig at bruge PHP, det er et vidunderligt sprog, en dejlig syntax. ASPs syntax er virkelig, virkelig uudholdelig. Sproget i ASP er faktisk Visual Basic.
Apps er programmer, applikationer :)
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 19:57 #12
hmm... jeg tror jeg prøver at gi den gas med PHP og se hvad der kommer ud af det, ellers må jeg prøve noget C# :)

jakobdo ->det er meget nemmere at skrive programmer :D
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 20:02 #13
"apps" er kortere ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 20:13 #14
Dovenskaben længe leve! Og apps er nemmere at skrive! (hvis altså modtager forstår hvad jeg mener med det) :o)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
29. november 2005 - 20:15 #15
Hvis du kan et sprog, kan du lære et andet på ingen tid, måske lige med undtagelse af ASP/VB hvor de "glemmer" at afslutte linierne ;)

Hvis du vælger .NET løsningen, med fx. C# som sprog, kan du lave kode som kan bruges til både web alm. win apps.
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 20:16 #16
hmm... jah, men simple folk som mig forstår ikke hvad appes er :) ..

syntes godt nok ik logger lidt til det der C#, hvad skal man bruge for at kode det, hvor kan man finde tutorials og hvad kan man fx. lave i det?:)
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 20:18 #17
For at kode C#, kan du faktisk hente dettee gratis udviklingsmiljø: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/default.aspx

Og tutorial finder du over alt, bare søg på google.com :o)
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 20:18 #18
hmortensen -> er ikke så dygtig til det der med lige at "lære" et nyt sprog :P har brugt laaang tid på den smule jeg kan med php :P og er lidt træt af at jeg ikke fatter alt det der PHP, så tror måske de har fået mig med på C# :)
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 20:18 #19
Du kan jo kode i hvilket som helst program, notesblok er fint. Vil dog nok anbefale et program som Visual Studio, da det er ret sejt bygget op - af hvad jeg lige har luret :) Og så skal du naturligvis bruge et webhotel som understøtter ASP.NET :)
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 20:19 #20
jakobdo -> mår jeg ikke få et direkte link? :D
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 20:19 #21
Det tager lang tid at lære et programmeringssprog.. Jeg har arbejdet med PHP i 5-6 år efterhånden, og jeg har stadig noget at lære, også generelt hvad programmering angår.
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 20:20 #22
ej okay, fandt det selv, lol :P
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 20:20 #23
egeriis -> Huh, det var da godt nok lang tid! så forstår jeg ikke at man fordtsætter hvis man ikke føgler man kan det hele :) men det kan være det der tolmodighed følger med alderen ;) :D
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 20:21 #24
Avatar billede hmortensen Nybegynder
29. november 2005 - 20:21 #25
Jeg vil anbefale en grundbog til det pågældende sprog, og så bruge notepad til at kode i, da jeg føler man ikke lære meget om selve sproget ved bare at "klikke rundt".
Avatar billede stoiss Nybegynder
29. november 2005 - 20:24 #26
jakobdo -> overvejer at tage mellemnavnet "doven" ;)

hmortensen -> det er rigtig med notpad, men med et helt nyt sprog tror jeg det er en god hjælp fx. et program, som har nogen af tingene :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2005 - 20:25 #27
Doven har jeg patent på, så kom ikke her!
Avatar billede binderup Nybegynder
29. november 2005 - 20:28 #28
egeriis: du skriver at du mangler avanceret OOP - har du set nærmere på PHP5?
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 20:39 #29
binderup: Jeg har ikke kigget så forfærdelig meget på det, da det stadig er under udvikling, og jeg alligevel ikke har adgang til en server med PHP.
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 20:39 #30
stoiss: Det er først på det sidste jeg er blevet utilfreds med det. Men som binderup nævner er de på vej med en kæmpe opdatering, i form af version 5 :)
Avatar billede binderup Nybegynder
29. november 2005 - 20:52 #31
egeriis: PHP5 har været final i over et år. Og hvad med localhost?
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 21:06 #32
What, er det rigtigt? Har jeg været spærret inde i et år?

Problemet er at jeg ikke kan bruge det til noget, når det ikke er installeret de steder jeg virkelig skal bruge det, jeg kan så naturligvis lære de ekstra funktioner, men ja :)

Vil da kigge på det :) Troede sgu ikke de var færdige.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
29. november 2005 - 21:22 #33
PHP 5.1 blev frigivet her d. 24/11, og har mange gode rettelser og tilføjelser:
http://news.php.net/php.announce/58
Avatar billede egeriis Nybegynder
29. november 2005 - 22:11 #34
hmortensen: Tak. Har kigget lidt på det. Prøver at få min hoster til at installere det, det ville være det bedste :) Så slipper jeg for det bøvl jeg altid har med at sætte Apache HTTPD, PHP og MySQL op :D
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2005 - 16:22 #35
Selv om PHP og C# ligner hinanden en hel del hvad angår syntaks, så er der dog også en del forskelle.

Mine umiddelbare tanker efter at jeg er begyndt at lære C# på datamatikerstudiet (startede i sommers) og med flere års erfaring som hobby-programmør i PHP er, at der er fordele og ulemper ved begge:

C# er mindre "tilgivende". Bl.a. kræves alle variabler oprettet med fast type. Dette gør det både (lidt) sværere at gå til, men til gengæld bliver det lettere at finde fejl.

C# er meget objektorienteret. ALT er objekter. Om dette er en fordel eller ulempe for dig kommer an på, om du har styr på tankegangen bag OOP.

Det er lettere for en nybegynder at komme igang med PHP, da der ikke skal så meget objekthurlumhej udenom for at lave et simpelt lille program, og PHP skal ikke kompileres, men bare køres.

Til gengæld giver kompileringen af C# en mulighed for at fange visse fejltyper tidligere.

Namespaces: C# har dem, PHP ikke. De gør, at man skal skrive en smule mere for at benytte de indbyggede funktioner, men til gengæld giver de mulighed for at have bedre adskillelse af dele af funktionsbibliotekerne.
Avatar billede egeriis Nybegynder
30. november 2005 - 17:52 #36
sandbox: PHP5 har namespaces :) Dog ikke som jeg ønsker det. Men PHP5s OOP er noget sejere end PHP4s. Giver også mulighed for interfaces, exceptions, m.v.
Avatar billede dustie Mester
30. november 2005 - 18:12 #37
Efter at have læst hele tråden må jeg nok sige at jeg ville anbefale at du holder dig til PHP. Det er trods alt ikke så svært som at skulle til at lære C# helt fra bunden.

Lære du C# så giver det en masse muligheder, men jeg synes det er lidt overkill til web brug når du nu i forvejen kan PHP.

Evt. kan du kigge på de nye ting i PHP5. Så er der nok at gå igang med :)
Avatar billede stoiss Nybegynder
11. december 2005 - 20:33 #38
,
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. december 2005 - 20:36 #39
Der var ikke nogen svar du kunne bruge?
Avatar billede dustie Mester
12. december 2005 - 13:59 #40
Om ikke andet så ved man da hvem man ikke skal hjælpe i fremtiden.
Avatar billede dustie Mester
12. december 2005 - 14:00 #41
Også et godt eksempel på at karma ikke virker efter hensigten. Den er jo ikke på NULL :P
Avatar billede stoiss Nybegynder
12. december 2005 - 15:11 #42
jakobd -> Jeg har sagt til dem jeg ville give points at de skulle smide et svar, og dert har de ikke gjort, så har taget pointsne selv, men hvis du føgler dig snydt for 30 points, smider du et svar og så skal du da nok få points.

dustie ->ja, det ved du nu, hvis du føgler dig snydt kan du oghså få 30 points, syntes det er såklamt folk går helt ned pga. 30 points ... men well, hvis du føgler dig snydt så skriv det.

MvH Dan Bjoler!
Avatar billede stoiss Nybegynder
12. december 2005 - 15:13 #43
Er det forresten nogen af jer der er så modige at i ikke tør skrive navn når i giver karma... Det flot ...
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. december 2005 - 15:16 #44
Sorry, så faktisk ikke du havde skrevet det længere oppe! :o/
Avatar billede stoiss Nybegynder
12. december 2005 - 16:46 #45
Jakobdo -> er du skyld i min dårlige karma nu så?
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. december 2005 - 17:49 #46
Ja, men jeg rettede den! :o)
Avatar billede dustie Mester
12. december 2005 - 18:55 #47
Den eneste der går ned her er da vidst dig selv.

Du skrev godt nok noget om et svar, men der er sket en del siden da. Desuden kunne du have skrevet det igen. Du virker mere interesseret i selv at få de points end i at gøre nogen opmærksom på at de har hjulpet dig og du vil give dem deres points.

Hvis jeg tager fejl må du undskylde, men så vil jeg gerne vide hvor det positive i "," er henne? For mig at se er og bliver det en latterlig måde at lukke et spørgsmål hvor andre har hjulpet dig. Uanset om de så vil have points eller ej. Hvis nu der havde stået "Tunsinde tak for hjælpen. Hvis i vil have points så skriv lige" - se så havde det virket mere voksent.

Og ellers tak, jeg tror pænt jeg dropper dette emne.
Avatar billede stoiss Nybegynder
12. december 2005 - 19:21 #48
dustie ->

jeg har gjort dem opmærksom på at de skulle smide et svar, hvilket betyder at jeg er tilfreds med de svar jeg har fået, at folk så stadig går ind og skriver kommentare, er jeg da kun glad for, men jeg havde "lukket" spørgsmålet, med en masse smil og glade kommentare, så syntes det er lidt trist at du begynder på alt det der, for det ser jeg ingen grund til... men en anden gang behøver du da ikke hjælpe mig hvis du ikke føgler for det...

"Den eneste der går ned her er da vist dig selv" <- yes sir, det voksent ...
og går lidt ud fra at det også er dig der er så voksen at give dårlig karma anonymt... det må jeg sige er voksent! omg ...

fordtsat god dag.

jakobdo -> Det' fair nok :)