Avatar billede busborg Nybegynder
04. december 2005 - 17:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hub æder 50% af båndbredden

Jeg har lidt af et problem, når jeg kører mit internet igennem min 8 ports hub, så æder den 50% af båndbredden. Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor.

er den defekt?

Hvad er forskellen på en hub og en switsh?

jeg har en server kørende, og den skal jo have tilgang til hele båndbredden, og så skal min arbejds pc, bare bruge det resterende.

Brian
Avatar billede kabbak Professor
04. december 2005 - 17:16 #1
fra http://www.jensenscandinavia.com/norsk/produkter/hubswitch.htm

HUB

En HUB kobler sammen maskinene i et lokalt nettverk. Den kan kun sende 1 datapakke av gangen, så den er best egnet i mindre nettverk hvor det ikke er tung trafikk over nettverket.

SWITCH

En Switch kobler også sammen maskinene i et lokalt nettverk. Fordelen med en switch er at denne vet hvilken maskin den skal sende pakkene til, og den kan sende flere datapakker av gangen. Det vil derfor være en raskere løsning, og best egnet for nettverk hvor det er mer trafikk på nettverket.
04. december 2005 - 18:37 #2
Avatar billede kim Nybegynder
04. december 2005 - 20:26 #3
på et Hub baseret netværk vil der hele tiden opstå kollisioner. Jo flere pc'er jo flere kollisioner i praksis kan nettet kun udnyttes op til 50 %
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. december 2005 - 03:12 #4
Switceh tildeler tidsperioder til hver PC koblet op på den, og giver dermed en PC fuld adgang gennem switchen i dens tidsperiode. Som allerede skrevet, forhindre dette kolisioner at datapakkerme, som jo uvægerlig giver ydelsestab.

I en Hub uden switch, kan 2 Pc'ere ønske tilgang på samme til, og dermed opstår der kollision, som medfører at der skal retransmiteres. Er der mange Pc i nettet, som tilgår hubben ofte, så kan der opstå traffikprop, for alle er nødt til at retransmitere igen og igen, og intet kommer igennem.
15. december 2005 - 06:43 #5
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede busborg Nybegynder
26. marts 2008 - 15:48 #6
Hubben var defekt har købt en switch, istedet.