Avatar billede sjoske Novice
07. december 2005 - 11:52 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Er der fordele med en ekstra router ?

Hej derude.

Jeg er på internettet via en Zyxel router fra Cybercity.
Der er tre PC'er koblet på den via en switch.
Hvilke fordele vil det evt. være at have en ekstra router, til det interne kablede netværk på de tre PC'er ?
Større sikkerhed ?
Bedre forbindelse mellem PC'erne ?
Eller noget helt tredie ?
Avatar billede medions Nybegynder
07. december 2005 - 12:12 #1
I princippet ingen af delene... -måske lidt sikkerhed, eftersom du får skabt et sekundært netværk, på dit allerede eksisterende netværk...
Bedre forbindelse mellem PC'erne vil du ikke få, hverken bedre eller ringere...

I og med du sætter en sekundær router på, vil du blot få dannet endnu et netværk, det vil sige at din første router fx. vil sidde på netværket 192.168.1.1 hvor din sekundære router vil danne netværket 192.168.2.1. Hvis du så fx. har har nogle computere koblet til 1.1 netværket, vil computerne på 2.1 ikke være i stand til at se dem.. Så om det er bedre, er lidt op til hvad du vil bruge det til...

En mulighed kunne jo være, at du ville sætte nogle servere op på 1.1 netværket, hvor du så ikke vil ha' folk til at få adgang til dit 2.1 netværk. - en form for DMZ zone... <- men det er der nu mange routere der allerede har indbygget.

//>Rune
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. december 2005 - 12:15 #2
Ja og nej.

Normalt vil den sikkerhed som du der skitserer laves med layer 3 switche eller med en firewall, f.eks. en netfiler i knudepunkterne og så de enkelte segmenter skærmet med en proxy f.eks. en ISA server.

Hvis du står med en router du ikke ved hvad du skal bruge til, kan det selvfølgelig anvendes til at opdele dit net og etablerer firewall funktionalitet mellem de to segmenter
Avatar billede sjoske Novice
07. december 2005 - 12:31 #3
Ok. Så lærte jeg lidt om det. Fedt. Tak for det.
Endnu et spørgsmål.
Routerens gateway er 10.0.0.1
Vil det have nogen sikkerhedsmæssig betydning, at ændre client IP'en til 192.168.1.x ?
Avatar billede medions Nybegynder
07. december 2005 - 12:45 #4
Nej, det vil give det samme.. næsten da.. dog at med dit 10.0.0.1 range vil du kunne stoppe flere computere på netværket end hvis du brugte 192.168.1.1... Men det er ikke noget du vil komme til at skulle bruge hvis det er til et hjemmenetværk...

//>Rune
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. december 2005 - 12:45 #5
Det vil forøge din sikkerhed mærkbart, da der ikke mere vil være forbindlese til internettet.

Routerens gateway skal være på samme net som klienterne og 10.0.0.1 er et andet netværk end 192.168.1.x
Avatar billede sjoske Novice
07. december 2005 - 12:53 #6
Fedt. Nu blev jeg så klog :-)
Mange tak for jeres seriøse svar.
Det kan vist ikke gøres mere fyldestgørende.
I deler point'ene.
Avatar billede donseverino Nybegynder
18. december 2005 - 23:52 #7
Jemen RUNE teoretisk kan det godt lade sig gøre hvis man ændre på supnetmasken. Det ville dog ikke være smart at åbne så meget for den!