Avatar billede foxwell Nybegynder
25. december 2005 - 13:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

tilslutning af 5.1 surround højtalere til TV

Hej Eksperter,

jeg har fået et sæt 5.1 surround højtalere i julegave, men er blevet i tvivl om jeg overhovedet kan bruge dem.

Problemet er at der skal 6 ledninger (front,center/subw.,rear) ind i forstærkeren (som er indbygget i subwooferen), men jeg har kun 2 Audio Out stik bag på mit fjernsyn (32" Samsung LCD-TV).

I manualen til højtalerne kan jeg se at man skal koble sin DVD afspiller op til forstærkeren, men jeg har ingen DVD afspiller med surround da jeg bruger mine to XBOX'e som DVD afspiller.

Nu har jeg forsøgt mig med at koble TV'et op til forstærkerens AUX stik hvilket i bund og grund virker, men jeg får et meget separeret lydbillede ud af det, som om at nogle ting udelukkende bliver spillet i baghøjtalerne mens andre ting spilles i for og center højtaleren. Denne lyd er ikke særligt surround agtig, når jeg spiller spil er der ingen sammenhæng mellem retninger og lyd og det hele bliver meget forvirrende.

Mit spørgsmål er hvad den bedste måde (hvis nogen) er at koble sådanne højtalere sammen med mit fjernsyn så jeg kan få tilforladelig lyd ud af det. Kan man få SCART->6xRCA surround ledninger? Skal der bruges nogle andre ledninger?

Håber i kan hjælpe mig =)

//foxwell
Avatar billede heg Nybegynder
27. december 2005 - 08:11 #1
Har kigget lidt på TV'ets manual www.samsung.com og det ser ud som om der ikke er mulighed for at tilslutte en subwoofer, og dermed opnå ægte 5.1 lyd

Der er kun "L & R" lydudgange, og om man kan finde kabler der kan løse problemet aner jeg ikke.
Avatar billede foxwell Nybegynder
31. december 2005 - 13:47 #2
takker heg =) fik byttet højtalerne så ikke noget problem længere.

smid et svar så får du points =)
Avatar billede heg Nybegynder
31. december 2005 - 14:23 #3
Det var så lidt og godt nytår
Avatar billede foxwell Nybegynder
31. december 2005 - 17:11 #4
I lige måde =D