Avatar billede 3ddd Nybegynder
02. januar 2006 - 22:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Routere teknologier - Beskrivelse mangles

Hej, jeg er på jagt efter en ny router. Men har svært ved at finde ud af hvad de forskellige ting er og gør, og hvor nødvendig for et sikkert og stabilt net.

Routeren jeg er blevet forslået hedder: ASUS WL-500g Deluxe

Følgende begræber er jeg ret usikker på hvad er, eller hvordan det fungere:

DHCP-understøttelse:

NAT-understøtning:

Firewallbeskyttelse*:

Wireless Distribution System (WDS) support:

VPN passthrough:

Udskriftsserver:

Auto-uplink:

Stateful Packet Inspection (SPI):

--------------------------------------------

*Jeg ved godt hvad en firewall er, og hvordan den virker. Men hvilke muligheder ligger der under det (når det gælder en router)? Ville jeg selv kunne, vælge hvilke ip'er der skal nægtes osv osv.

Resten har jeg faktisk så godt som ingen viden om?, og vil gerne vide hvad mine penge er lagt ud for.

På forhånd tak =)
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2006 - 22:34 #1
DHCP-understøttelse: <- at den kan sættes til at uddele ip-adresser automatisk til dine computere.

NAT-understøtning: <- Network Adress Translation det har alle routere også...

Wireless Distribution System (WDS) support: <- kort sagt at du kan drøne rundt mellem forskellige trådløse steder i dit hus (hvis du har flere sat op) ellers ikke relevant

VPN passthrough: <- hvsi du f.eks. forbinder med VPN til dit arbejde vil din router ikke skabe problemer for trafikken.

Udskriftsserver: <- lyder som indbygget printserver hvor du kan sætte din printer til

Auto-uplink: <- at den selv kan finde ud af hvilken hastighed dit netværk og adsl er.

Stateful Packet Inspection (SPI): <- har forbindelse med din firewall. men er ikke lige så effektiv som en software firewall alligevel.

Det er ikke sikkert at du vil kunne bestemme hvilke ip-adresser som skal nægtes noget som helst.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
02. januar 2006 - 22:45 #2
NAT-understøtning: <- Network Adress Translation det har alle routere også...

Okay men hvad gøre det ?
----

WDS, det vil sige at routerne snakker sammen, så de selv finde ud af hvem der er tætest, og skal tage imod trafikken?

----
Hvad er VPN? en form for remote desktop?
----

SPI, er altså en form for firewall?
Avatar billede leif Seniormester
02. januar 2006 - 22:49 #3
VPN = Virtual Private Network. Nej ikke Remote Desktop. Logger du på en VPN (Krypteret tunnel) ved dit arbejde ?
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2006 - 22:53 #4
NAT er en måde at flere computere arbejder på den samme offentlige ip-adresse (de har hver deres interne) men routeren sørger for at fordele den trafik deres computer siger de skal have.

ang. WDS ja hvis du har flere routere/accesspoints hos di gselv på samme forbindelse så er det hvad det gør.

ja det er en form for firewall, den kigger på om noget kommer som du IKKE har bedt om også blokere den for det.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
02. januar 2006 - 23:26 #5
leif:

Nej det gør jeg ikke, ved slet ikke hvad det er, elelr hvilke muligheder der ligger i det, kunne jo være jeg kunne bruge det til noget smart =)

kenp:

Det er altså NAT, der holder styr på alle computerene på netværket, via deres MAC adr? så man får den samme interne ip?
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2006 - 23:30 #6
Det er ikke NAT som holder styr på det men en del af de mange ting som forgår i en router..

Men man er jo ikke garanteret den samme interne ip... som regl vil man få den samme men pludselig kan det jo skifte.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
03. januar 2006 - 00:06 #7
OKaay så er jeg stadig ikke med på hvilke funktioner NTA har?
Avatar billede leif Seniormester
03. januar 2006 - 00:08 #8
NAT = Betyder at du blandt andet kan forwarde fx. port 80 ned til en bestemt maskine på netværket hvis du vil have en Webserver som folk udefra skal kunne se.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
03. januar 2006 - 11:12 #9
Det kenp skriver om NAT er noget upræcist formuleret.

NAT er kort sagt konvertering af IP-adresser. Altså kan din router sørge for at en adresse på indersiden hedder noget andet på ydersiden. Denne konvertering kan være i form af en-til-en konvertering eller en-til-mange konvertering. Kenp snakker om en-til-mange som er den mest udbredte form for NAT på private forbindelser, men man kan også bruge til en-til-en konverteringer hvis man har flere offentlige IP-adresser. Har man dette så slipper man f.eks. for portwarding osv. NAT kan faktisk bruges til  mange ting og på mange måder, men kort sagt er det ip-adresse-konvertering, hvilket kommer af: NAT = Network Adress Translation.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
03. januar 2006 - 16:27 #10
OKaay har da fået en smag på hvad en router "kan"...

Men hvad skal jeg så gå efter, hvis jeg skal have et sikkert og stabilt net?

Skal routeren have nogle specielle teknologier, hvis jeg selv vil krontrolere hvilke porte må benyttes, og hvilke der skal spærres?
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2006 - 17:05 #11
en zyxel 334WT kan f.eks. spærrer af for porte, samt bestemte ord i adresselinien på nettet. så kan man blokere på den måde og en masse andet.

Men jeg syntes det er sjældent at det er noget som producenterne beskriver særlig grunddigt.. for den 334 har så den ulempe at den ikke kan nøjes med at stoppe portne på en bestemt ip-adresse som min gamle belkin kunne.. (og intet af det var beskrevet i salgsmaterialet eller noget)
Avatar billede 3ddd Nybegynder
03. januar 2006 - 17:15 #12
Naaaj det er sku lidt af en jungel! om ikke andet hvis man gerne vil vide hvad de forskellige kan, og ikke bare ser sig god, på alle de smarte ord/teknologier de reklamere med 8)...

Men sådan alt ialt, kan det betale sig at invistere i en dyr router, eller er det lige meget...

Det skal siges at der allerede er en router på det net jeg er tilsluttet, så det er mere eller mindre kun, til beskyttelse og krontrol, af min interne netværk.
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2006 - 17:26 #13
pris og kvalitet følges ikke altid ad.

Men de 8 punkter som du har skrevet der oppe. vil du finde i 99,9% af alle trådløse produkter. Men hvorgodt de løser dem kan være meget forskelligt.

Jeg fortrækker personligt zyxel produkter, andre kan lide d-link, linksys, cisco. så på den måde er det også lidt "religion" om hvad som er bedst.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
03. januar 2006 - 18:47 #14
OKaay jeg er ikke helt sikker på hvad det bliver, endnu...

Smid et svar for din tid =)
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2006 - 19:37 #15
ping.