Avatar billede thesqunk Nybegynder
09. januar 2006 - 18:30 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Knækkede pins?

Hej Eksperter!

Jeg har et problem. Et stort et af slagsen!

Jeg har en IBM deskstar 40GB's harddisk, som jeg har haft byttet rundt i to forskellige computere nogle gange, grundet nogle data overførsler. Nu er der så sket det at TO små pins - altså de små tænder - der skal sidde i IDE kablet, er knækket. Den ene er faldet helt ud  (!) - mens den anden bare sidder løst og er bøjet. Når jeg starter computeren op får jeg en meddelelse om "Fejl i læsning af disk, tryk Ctrl+alt+delete for at genstarte". Så er mit spørgsmål:

Er min harddisk død for evigt, ELLER kan jeg erstatte printpladen og dermed pins'ne med en fra en anden IBM Deskstar harddisk? -For sådan en har jeg nemlig til at ligge?

Mvh Nikolaj
Avatar billede thesqunk Nybegynder
09. januar 2006 - 18:37 #1
Kom frisk!
Avatar billede huset Praktikant
09. januar 2006 - 19:04 #2
De kan ikke repereres
Avatar billede huset Praktikant
09. januar 2006 - 19:05 #3
repareres
Avatar billede huset Praktikant
09. januar 2006 - 19:06 #4
aaak

Så ikke

"Er min harddisk død for evigt, ELLER kan jeg erstatte printpladen og dermed pins'ne med en fra en anden IBM Deskstar harddisk? -For sådan en har jeg nemlig til at ligge?"

Det kan du godt jo. Prinpladen skal bare være fra samme model serie. Hars elv haft problemer med data der lpd til at være mistet på en HDD dedr havde fået lyn nedslag.

Skiftede printet og reddede dataen :D
Avatar billede 123freddy Nybegynder
09. januar 2006 - 19:52 #5
Er det ikke muligt at skifte/bytte stikket?? det ser da lodbar ud..så med en rolig hånd,en lille plov og lidt rutine forekommer det ikke umuligt.
Avatar billede screem_brille Novice
09. januar 2006 - 20:04 #6
jo det er muligt at udskifte dem, så svært er det nu heller ikke
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
09. januar 2006 - 20:06 #7
Det er absolut ikke givet du kan bytte printet rundt. Der ligger kalibrerings data for den enkelte disc i EEPROM på printet som relaterer til selve discene der sidder i den. At de skulle være ens er rimeligt usikkert.

Jeg vil også foreslå som freddy .. simpelthen skifte stikket ud .. find et nyt på farnellinone eller RS Components.
Evt. vurder om det er muligt at forbinde blot de mistede forbindelser direkte uden om stikket til et IDE kabel du stripper til formålet.
Avatar billede huset Praktikant
09. januar 2006 - 20:18 #8
Kan gøres som jeg skriver
Avatar billede _et Praktikant
10. januar 2006 - 21:20 #9
Hvad med bare at lodde de 2 ledninger hvor pins er knækket på printet
Det er da en mindre operation en hele stikket.
Avatar billede huset Praktikant
11. januar 2006 - 08:04 #10
Ville skifte stikket
Avatar billede gyraf Nybegynder
11. januar 2006 - 09:23 #11
Lod to ledninger på, der hvor benene er knækket af, og træk to ledninger hen til de samme pladser på det andet stik der sidder på IDE-kablet. Brug evt. et extra IDE-stik her, for at sikre god kontakt.

Jakob E.
Avatar billede screem_brille Novice
11. januar 2006 - 11:16 #12
er enig med huset skift stikket, ledninger osv giver risiko for stående bølger på kablet, hvorved der vil opstå datafejl.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
12. januar 2006 - 17:15 #13
Ja, det fordrer jo så at jeg finder en harddisk magen til, ikke?
Men hvor "meget ens" skal de være? Samme fabrikant og samme størrelse, er det nok?
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 17:17 #14
hvorfor ikke bare skifte stikket og kun stikket ? (det er altså ikke umuligt, men ved du ikke i hvilken ende af en loddekolbe du skal holde, skal du nok få en kammerat til at gøre det ;) )
Avatar billede huset Praktikant
12. januar 2006 - 17:18 #15
De skal være fra samme model serie. Prøvede selv med andre af samme mærke bare, men dette virkede ikke
Avatar billede darkside Nybegynder
13. januar 2006 - 13:45 #16
Man kan da nemt sætte 2 nye pins på en harddisk, har selv gjort det både på 3,5 og 2,5 diske, ikke noget problem :)
Avatar billede huset Praktikant
13. januar 2006 - 13:53 #17
Korrekt, men hvorfor ikke gøre det nemt for sig selv, og især hvis man evt er lidt uerfaren
Avatar billede darkside Nybegynder
13. januar 2006 - 13:58 #18
huset, tja nu er det ikke det store problem er lodde sådan et par pins på, det kræver ikke meget erfaring andet end man skal vide hvad vej loddekolben skal vende :)
Avatar billede huset Praktikant
13. januar 2006 - 14:03 #19
Heller ikke noget problem for mig eller dig måske, men måske for opretter :D
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 10:36 #20
Har opretter mere brug for support eller kan tråden lukkes?
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2006 - 08:43 #21
Mon det er på tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
05. marts 2006 - 07:40 #22
Mon det er på tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
16. april 2006 - 09:55 #23
ER det tid til lidt feedback her eller en afslutning?