Avatar billede lsc Nybegynder
26. januar 2006 - 12:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor hurtig er CPU'en ?

Er der nogle der ved hvordan man tester hastigheden på CPU'en i Delphi.

Findes der en api-kald, eller skal man tælle en variabel op i fx. et sekund eller hvad ?

Hvad er den "rigtige" løsning ?
Avatar billede snowball Novice
26. januar 2006 - 13:04 #1
http://www.swissdelphicenter.com/en/showcode.php?id=994

uses
  Registry;

function GetCpuSpeed: string;
var
  Reg: TRegistry;
begin
  Reg := TRegistry.Create;
  try
    Reg.RootKey := HKEY_LOCAL_MACHINE;
    if Reg.OpenKey('Hardware\Description\System\CentralProcessor\0', False) then
    begin
      Result := IntToStr(Reg.ReadInteger('~MHz')) + ' MHz';
      Reg.CloseKey;
    end;
  finally
    Reg.Free;
  end;

Så henter du den værdi som Windows nævner under "System Properties".
Avatar billede nca Juniormester
26. januar 2006 - 13:08 #3
Jeg bruger et sæt komponenter til at lave WMI kald med. Her kan ud aflæse stort set alt om computeren.
Prøv at test nedenstående VB script.

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject(_
    "winmgmts:\\" & strComputer & "\root\cimv2")
Set colItems = objWMIService.ExecQuery(_
    "Select * from Win32_Processor")
For Each objItem in colItems
    Wscript.Echo "Processor Id: " & objItem.ProcessorId
    Wscript.Echo "Maximum Clock Speed: " _
        & objItem.MaxClockSpeed
Next

Kopier teksten ind i et tomt tekstdokument (Notepad).
Gem filen som Test.vbs
Dobbeltklik på filen og se resultatet.

Det samme kan laves i Delphi, men jeg ved ikke hvordan man kalder WMI uden at ha' komponenter.
Avatar billede lsc Nybegynder
26. januar 2006 - 13:35 #4
Jeg takker mange gange for jeres svar. Og så så hurtigt. Snowballs funktion virker jo bare...
Jeg har ikke meget tjek på Registry-biblioteket, men det ser ud som om at det er værd at dyrke lidt mere.

Lidt underligt med den tilde i '~MHz', det må være mere windos end Delphi, men sådan er der jo så meget.

Takker endnu en gang.

Lsc
Avatar billede snowball Novice
26. januar 2006 - 15:43 #5
Husk venligst at accpetere svaret så spørgmålet bliver lukket :)

Mht. WMI fra Delphi, så har jeg tidligere brugt komponenterne fra http://www.online-admin.com/wmiset.html og de virker ganske udmærket.
Avatar billede nca Juniormester
26. januar 2006 - 16:04 #6
Det er også dem jeg bruger. Jeg er meget tilfreds med dem og firmaets service er OK.
Avatar billede lsc Nybegynder
26. januar 2006 - 16:18 #7
Jamen, jeg accepetere skam svaret og håber at jeg rammer rigtigt denne gang.
Lsc