Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
31. januar 2006 - 19:33 Der er 10 kommentarer

IP-adresser i et netværkskabel

Ok, jeg har lidt svært ved at forklare problematikken, da jeg absolut intet ved om netværk.
Men vores computerfyr her på kontoret (i New Delhi) påstod, at hvert kabel i vores router/hub var knyttet til en bestemt IP-adresse.
Sagen er den, at jeg ville have trukket et kabel ud af en af portene i hubben, og have sat et nyt kabel ind for så at trække det ind i det kontor hvor jeg sidder. Det påstod han ikke kunne lade sig gøre, fordi kablerne var 'kodet' (kan ikke huske hvilket ord han brugte) til en bestemt IP-adresse.

Lyder totalt far-fetched for mig.. Så mit spørgsmål er, kan det være rigtigt, og i så fald, hvad kan jeg gøre?
Avatar billede kane Juniormester
31. januar 2006 - 19:41 #1
hej
Jeg har en router hvor der sidder et kabel til, den går så til en HUB hvor der sidder 2 pcér til og de har hver deres ip, fra routeren.
Så det passer ikke, men hvis jeres router kun bruger fast ipér og ikke er sat til automatisk at give en ny pc en ip, ja så kan du ikke få noget ud af det.
Avatar billede kane Juniormester
31. januar 2006 - 19:53 #2
du skriver "vores router/hub", men en hub og en router er ikke det samme, en hub er blot en lille "fordeler" kasse til netværk´s kabler og en router er den der styre ip adreseser.

Så hvis I har en router hvor der går et kabel til en HUB, så kan du godt trække et nyt kabel til en pc. Men som jeg sagde før, hvis routeren kun bruger faste IPér så skal der sættes en ny IP op til din nye PC.
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. januar 2006 - 22:25 #3
Et kabel kan ikke være kodet, derer ingen intilligens i et kaben, i en hub kan du heller ikke styre ip adresserne på portniveau, dette kan du på en switchs af den mere moderne slags, her kan du binde en bestemt IP adresse til en bestemt port. Dette betyder blot at PC en i den anden ende skal have en bestemt IP adresse, eller får en bestemt IP adresse når den tilkobles og hverken kabel eller port kan mærke hvilket kortor pc'en er opsat i, du kan for den sags skyld placerer pv'en på taget af bygningen, porten eller kablet vil stadig ikke kunne mærke det.

En router sidder ved nettets udgang og router trafikken viderer og har intet med tildelingen af IP adresser at gøre.

Det lyder lidt som om han ikke lige har synes at du skulle det og stukket dig en plade
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
01. februar 2006 - 08:16 #4
bufferzone >> Det var også min første tanke :)

Skal lige siges, at det er den samme laptop, som jeg hidtil har brugt i det andet kontor, så der burde ikke være nogle IP-issues.

Men da jeg så ikke gad høre på ham mere, gik jeg selv ned og købte et alm. netværkskabel, trak det kabel ud af hubben som jeg hidtil har brugt i det andet kontor, satte det nye i, som jeg havde trukket ind på det nye kontor.. Og det virkede ikke...?

Da jeg så kom tilbage til netværksfyren på mine grædende knæ, viste han mig, at rækkefølgen i stikket i de små farvede ledninger der udgør kablet, var forskellig fra det gamle til det nye.. Vidste ikke at/om det havde nogen betydning, men er bare meget forvirret...

Any ideas??
Avatar billede califfo Nybegynder
01. februar 2006 - 13:17 #5
Hvis du har købt et såkaldt "patch-kabel", som er det man bruger mellem en hub og en pc, skulle der ikke være nogen problemer. Jeg har dog set at uautoriserede kabler ikke følger de internationale standarder. Du kan prøve at tjekke begge ender af dit kabel og se om rækkefølgen er den samme.

Normalt hedder det: lys-grøn, grøn, lys-orange, blå, lys-blå, orange, lys-bryn, brun.
Avatar billede califfo Nybegynder
01. februar 2006 - 13:19 #6
Sorry. Jeg må ha drukket af en blækpatron? Kombinationen hedder:

lys-orange, orange, lys-grøn, blå, lys-blå, grøn, lys-bryn, brun.
Avatar billede califfo Nybegynder
01. februar 2006 - 13:21 #7
Mange kabler er dog lavet så lys-"farve" er stribet med "farven" og hvis.

...Kan det forstås?
Avatar billede califfo Nybegynder
01. februar 2006 - 13:22 #8
Jeg må have en dårlig tastatur-dag. I indlægget før skrev jeg "hvis". Der skulle have stået "hvid".
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
01. februar 2006 - 15:08 #9
:) tror jeg har fanget den... Kigger lige på det i morgen, hvad jeg egentlig har købt..
Avatar billede califfo Nybegynder
16. februar 2006 - 11:12 #10
...Har du fundet ud af det?