Avatar billede little_kim86 Nybegynder
05. februar 2006 - 21:39 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til css

Jeg er helt ny inden for css, har prøvet at læse om det nogle steder har da også forstået det, men har nogle problemer...

Jeg har lavet en css fil med dette indhold:

overskrift {
    font-family: "Lucida Sans Unicode";
    font-weight: bold;
    font-variant: normal;
    font-size: 18px;
    color: #000000;
}

På min side har jeg skrevet:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="genbrug/style/sider.css">

</head>... osv...

Hva skal jeg skrive for at den centrer teksten?
Hvorfor forstår ie ikke at den skal skrive med de indstillinger når jeg skriver <overskrift>min tekst</overskrivf>? Den forstår det godt i IE...
Nogle gode sidder på dansk til at lære om css?
Avatar billede Peter Praktikant
05. februar 2006 - 21:53 #1
<span id="overskrift">min tekst</span>
eller
<div id="overskrift">min tekst</div>
alt afhængig af om det er inline eller block.

Centrering af tekst:
text-align: center;

En god side at lære på:
www.html.dk
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
05. februar 2006 - 22:00 #2
Jeg har læst på html.dk

Men syntes bare ikke det virkede med text-align. Men i mellem tiden har jeg fået det til at virke...

Men hvorfor kan jeg skrive:

h1 {
    font-family: "Lucida Sans Unicode";
    font-weight: bold;
    font-variant: normal;
    font-size: 18px;
    color: #000000;
}

<h1>min tekst</h1> når jeg ikke kan skrive <overskrift>min teskt</overskrift>???
Avatar billede Peter Praktikant
05. februar 2006 - 22:03 #3
hov, du mangler også et .overskrift eller #overskrift i din css.
Men grunden til at det virker med h1 er at h1 er et tag i html, det er overskrift ikke. Så lige så snart det er et tag kan du tilgå det direkte, når det er en klasse eller et id skal du tilgå det med class eller id. Derudover skal du selvfølgeligt definere det med .overskrift eller #overskrift i din css.
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
05. februar 2006 - 22:05 #4
Hva vil inline og block sige?
Avatar billede webstuff Nybegynder
05. februar 2006 - 22:30 #5
display:inline; = at teksten godt kan stå på linje med andre ting, f.eks vil:
"<div>Hej med</div>dig" komme til at se sådan her ud:
--
Hej med
dig
--
Fordi at <div></div> automatisk har "display:block;" sat til, hvilket betyder at de fylder 100% i bredden. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2006 - 21:25 #6
<ole>

html.dk er herostratisk berømt for at være sprængfyldt af fejl, mangler og udeladelser. Faktisk er det så slemt at det ofte er vanskeligt at finde huller mellem fejlene - og i den forbindelse skal det siges, at netop deres CSS-tutorials rigtig slemme!  :o|

'text-align:center' kan centrere tekst og inline-elementer.

Block-elementer som f.eks. div skal derimod centreres med: 'margin:0 auto'

/mvh
</bole>
Avatar billede Peter Praktikant
06. februar 2006 - 22:47 #7
jeg er ikke helt med på din kommentar olebole, der blev jo til at starte med spurgt efter hvordan tekst centreres og ikke en div. Det vil jeg da tro vi er kommet frem til allerede.
Avatar billede olebole Juniormester
07. februar 2006 - 01:30 #8
Undskyld, jeg troede, jeg havde gjort det helt klart, at det gælder alle block-elementer. At jeg nævnte div, var blot for at eksemplificere ... jeg kunne ligeså godt have valgt form-, table-, h-, eller et andet block-element.

little_kim86 spurgte i (05/02-2006 22:05:47) om forskellen på inline og block - og jeg fandt det derfor en relevant oplysning, når nu emnet i tråden er 'centrering'  :)