Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 12:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Virker i Netscape, Opera og Firefox men ikke IE 7

Hej

Nedenstående kode virker perfekt i Opera, Netscape og Firefox. Men i IE 7 skjuler den ikke den nederste div (den hvor der står Blok 2 i)

Jeg var så letsindig at "opgradere" IE 6 til version 7, beta 2. Derfor kan jeg ikke teste med IE 6. Er der en der vil være så flink?

Desuden er jeg interesseret i at høre om der er andre der er stødt på tilsvarende problem. Jeg ved godt det er en beta-version, men man vil jo gerne vær elidt på forkant :)

På forhånd tak

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/strict.dtd" />
<html>
<head>
<style>
html,body {
height:100%;
margin:0;
padding:0;
}

#blok1.shown {
height:50%;
background:green;
}

#blok1.hidden {
height:100%;
}

#blok2.shown {
height:50%;
background:yellow;
}

#blok2.hidden {
display:none;
background:yellow;
}

</style>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; CHARSET=ISO-8859-1" />

<script>

function toggleHelp() {
if(document.getElementById('blok1').className == 'shown') {
document.getElementById('blok1').className = 'hidden';
document.getElementById('blok2').className = 'hidden';
} else {
document.getElementById('blok1').className = 'shown';
document.getElementById('blok2').className = 'shown';
}

</script>

</head>
<body>

<div style="width:200px;float:left;background:blue;height:100%">

<div id="blok1" class="shown">

<div style="height:100%">
-menu 1<br>
</div>

<div style="position:relative;top:-25px;">
<button onclick="toggleHelp()">Vis/skjul hjælp</button>
</div>

<div id="blok2" class="shown">Blok 2</div>
</div>

<div style="background:red;height:100%">
Blok 3
</div>

</body>
</html>
Avatar billede hataffrugt Nybegynder
06. februar 2006 - 13:02 #1
det virker ganske fint i IE 6
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 13:10 #2
Og du ser ikke et hvidt felt neders på siden (sammen med en scrollbar i højre side) ?
Avatar billede hataffrugt Nybegynder
06. februar 2006 - 13:26 #3
hmm. jo min fejl der, så ellers så fint ud til man opdagede den scroll

dumbs:
http://rc2.stoker-braendsel.dk/1.jpg
http://rc2.stoker-braendsel.dk/2.jpg
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 13:33 #4
Grr...nåh men jeg må igang med at fejlsøge ;)

Lægger du lige et svar?
Avatar billede hataffrugt Nybegynder
06. februar 2006 - 13:38 #5
dem snupper du bare selv, samler ikke...

god vind med fejlsøgningen
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 13:51 #6
Jamen tak for det så :)
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 13:58 #7
Lige en sjov ting, hvis man fjerner DOCTYPE så virker det fint i IE 7. Det er dog ikke smart på længere sigt ;)
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2006 - 21:19 #8
<ole>

- hverken IE6 eller IE7 understøtter XHTML, så den DTD skaber kun rod  :)
En anden ting er, at hvis dokumentet endelig skulle blive parsed som XHTML, ville browseren gå ned med et hult drøn og en XML-fejl.
XHTML er rigtig meget mere end blot at bruge en XHTML-DTD og lukke tags ... man skal bl.a. scripte mod XML-DOM ... ikke HTML-DOM  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2006 - 21:27 #9
ole> Det er jeg klar over, jeg sidder bare og fisker efter en løsning der gør at skidtet kan laves så det ser ens ud i IE og de andre...så er jeg sgu ligeglad om det skal være i quirksmode ;)
Avatar billede hataffrugt Nybegynder
07. februar 2006 - 08:18 #10
olebole>>

jeg har set dig kommenterer det med at XHTML er mere end en DTD og at få lukket sine tags af, og mener også du nævnte det i en af dine artikler.

kan du refere til nogen steder hvor man har en chance for at komme det lidt nærmere, da de guides jeg indtil nu har mødt kun synnes at omhandle lukke tags og en DTD ;O)
Avatar billede olebole Juniormester
07. februar 2006 - 12:08 #11
Du kan jo begynde her:
    http://www.w3.org/MarkUp/2004/xhtml-faq

- og så kan du gå videre med at læse om XML det samme sted. XHTML er som bekendt et subset af XML og skal derfor behandles som sådan.

el_barto >> Jeg installerer ikke IE7, før den kommer nærmere en realese, så jeg kan ikke hjælpe dig dér. Men hvorfor også bekymre sig om et så umodent produkt?  :)