Avatar billede michlytz Nybegynder
16. februar 2006 - 11:07 Der er 12 kommentarer

ADSL støj på telefon linie

Jeg har et problem vedr. adsl støj på min telefon linie. Der er to telefonstik i min lejlighed, som består af et hovedstik i stuen og et ekstra stik i soveværelset. Min Adsl er installeret i soveværelset, men genererer datastøj på min telefon linie. Hvad gør jeg, er det muligt at købe et slags filter, som man sætter på stikket eller....

Det skal nævnes, at lejligheden er "født" med de 2 stik og altså ikke er noget som jeg selv har flækket sammen.

Håber på et godt råd, da jeg nødigt vil trække 10 meter forlængerledning ind til stuen :)

Mvh
Michael
PS: Der er ikke støj på linien hvis jeg sætter ADSL stikket direkte i hovedstikket (stuen).
Avatar billede califfo Nybegynder
16. februar 2006 - 11:20 #1
Med din ADSL forbindelse, har du angiveligt fået et såkaldt skillefilter med. Det filter skal sidde der hvor din hovedlinie kommer ind.

på skillefiltret kobler du din ADSL og på den anden side kan du så have x-antal telefonstik ud til andre lokationer i din lejlighed.
Avatar billede califfo Nybegynder
16. februar 2006 - 11:29 #2
Du kan undgå at skulle have et forlængerkabel hvis du har mindst 4 ledere i dit telefonkabel...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2006 - 11:41 #3
enig med califfo. Alternativt kan du købe et skillefilter mere ved din udbyder!
Avatar billede califfo Nybegynder
17. februar 2006 - 11:00 #4
Kunne det bruges?
Avatar billede solebob Nybegynder
23. februar 2006 - 04:07 #5
Du skal købe et kombi filter hos TDC det skriver de også i deres guide til dit adsl opsætning den koster 99 kr og det virker
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. februar 2006 - 05:25 #6
solebob>> Er allerede foreslået: 16/02-2006 11:41:14
Avatar billede califfo Nybegynder
23. februar 2006 - 08:56 #7
Ehm,... kunne svaret bruges?
Avatar billede michlytz Nybegynder
24. februar 2006 - 23:41 #8
Hej igen,
problemet er at hvis skillefilteret skal sidde ved min hovedlinje så er jeg tilbage ved løsningen med, at skulle trække 10 meter kabel ind i min stue. Et kombifilter gør vel det samme som et skillefilter?

Mht. 4 ledere i kablet, er det kablet der går fra adsl modemet og ind i telefonstikket?

/Michael
Avatar billede califfo Nybegynder
25. februar 2006 - 09:32 #9
...Jep. Du kan lave en "sløjfe". Du skal nemlig kun bruge 2 ledere til modemet, så hvis du bruger de første 2 helt ind til stuen, kan du bruge de andre 2 til returnere til soveværelset.

Jeg håber det gav mening.
Avatar billede michlytz Nybegynder
25. februar 2006 - 09:51 #10
er det muligt, at få en vejledning der beskriver hvordan det udføres i praksis?

Michael
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 08:59 #11
Hmmm,...

Jeg kan da prøve.

1. Åben for et af dine telefondåser og se om der er 2, 4 eller flere ledere i kablet. Der skal være mindst 4 ledere, det kan lade sig gøre.

2. Nå. Lad os sige der er 4 ledere i kablet. Farverne er underordnede, men for eksemplets skyld, siger vi at det ser ud som følgende: Grøn, rød, gul, blå. I den første telefondåse hvor forbindelsen kommer ind, tager du de 2 ledere der bruges og kobler direkte til det kabel der forbindes videre til dåse nr.2, uden at det er koblet til selve stikket i den 1. dåse.

3. I dåse 2, kobler du de 2 ledere på selve stikket og tager de 2 andre ledere der ikke bruges og kobler til de samme ben i stikket, så der altså sidder 2 ledere på hvert ben.

4. I dåse 1 tager du så de 2 ledere der "kommer tilbage" fra dåse 2 og kobler på benene på stikket.

5. Du tester opsætningen og finder ud af at det hele er noget lort og bliver nød til at lave det igen.

6. Du laver dele hele forfra og endelig virker det. Du klapper dig selv på skulderen og tager en bajer.

----

...Håber det kan bruges.
Avatar billede califfo Nybegynder
28. februar 2006 - 15:18 #12
7. Du kaster nogle point til Califfo og han bliver vildt glad...