Avatar billede mrbs Nybegynder
06. marts 2006 - 14:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tabel-struktur i mysql

Har nogen en god ide til hvordan man laver en tabelstruktur til følgende system:

Det handler om et CMS system hvor forskellige moduler skal knyttes sammen til en side som vises ved klik på en menu.

Det eneste modul som pt er programmeret er et modul jeg kalder "artikler". Det er ren tekst.

Hvordan får jeg lettest siderne til automatisk at hente informationerne fra den rigtige tabel, og hvordan gemmer man (fra administraionsmodulet) sine menuer?

Nogen der har en god ide?
Avatar billede anderseiler Nybegynder
06. marts 2006 - 16:24 #1
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet korrekt. Du vil have en menu med link til alle modulerne, og når der så bliver klikket på et af de links, så skal al informationen fra databasen omkring det pågælende modul hentes?

Tabelstrukturen er ikke så svær:

mysql_query("CREATE TABLE `NOGET` (
  `NOGET` varchar(255) NOT NULL default '',
  `NOGET` varchar(255) NOT NULL default ''
)",$db);

Sådan en laver du til hvert modul, med det antal felter i hver tabel som du nu behøver. Så for at få hentet informationen, kan det i PHP gøres med følgende:

MENU:
<a href=\"index.php?pageid=artikler\">Artikler</a>
<a href=\"index.php?pageid=gb\">Gæstebog</a>
<a href=\"index.php?pageid=debat\">Debatforum</a>
osv. osv.

INDEX.PHP:
if($_GET['pageid'] == "artikler")
  {
    mysql_query("SELECT * FROM `".$_GET['pageid']."`",$db);
  }

elseif($_GET['pageid'] == "gb")
  {
    mysql_query("SELECT * FROM `".$_GET['pageid']."`",$db);
  }

elseif($_GET['pageid'] == "debat")
  {
    mysql_query("SELECT * FROM `".$_GET['pageid']."`",$db);
  }

Så skal dine tabeller i databasen bare hedde det samme som det $pageid du sætter i linket. Så henter den automatisk fra den rigtige database ved klik på linket. Så kan du jo bruge informationerne som du vil. Er det rigtig forstået?

Mvh
Anders
Avatar billede mrbs Nybegynder
06. marts 2006 - 16:29 #2
Nja.. Det var nok fordi du ikke forstod spørgsmålet ;)

Det jeg arbejder med nu er kun administrationsdelen, jeg prøver lige at se om jeg kan få mig formuleret lidt bedre senere :)

Mads
Avatar billede fri0z Nybegynder
07. marts 2006 - 13:41 #3
Hey mads, du mener en Mysql struktur til de forskellige moduler såsom: Galleri, Nyheder, kontakt, osv..?

Jeg har selv lige siddet og lavet et CMS system til eget brug.
Avatar billede mrbs Nybegynder
07. marts 2006 - 14:07 #4
Ja, jeg fandt ud af det ved at lave en tabel som holder styr på alle modulerne... Hvordan har du lavet tekstbehandling? Har du noget WYSIWYG-agtigt?

Mads
Avatar billede mrbs Nybegynder
07. marts 2006 - 15:03 #5
Lukker