Avatar billede simonoscar Nybegynder
17. marts 2006 - 13:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Døde højtalere i Asus bærbar

Ja, som titlen antyder, - har jeg problemer med lyden på min Asus M6762VUP bærbar.

Lydkortet er et Realtek HD Audio

Lyddriver-version: 5.10.0.5109
DirectX 9.0c
Audio-codec: ALC861-VC

Det er højtalerne der sidder i selv bærbaren der ikke vil spille! Når jeg tilslutter mine hovedtelefoner via S/PDIF (lydudgangen), er der ingen problemer.

Jeg er ikke helt sikker på hvornår og hvordan problemet opstod, men har bemærket et rødt lys (optisk) inde i S/PDIF udgange er begyndt at lyse. Dette har det ikke altid gjort, og har på fornemmelsen at det kunne ha’ noget med det at gøre!

Jeg har installeret K-lite codec pack, ved ikke om den kan ha’ nogen indflydelse! Problemet opstod umiddelbart efter at jeg installerede den…

Er der nogen Asus eksperter, der kan hjælpe?
Avatar billede lablo Nybegynder
17. marts 2006 - 18:03 #1
jeg må indrømme jeg kender ikke lige den model bærbar. der burde under lydindstillingerne i det driver software der er med til pc´en, være mulighed for at vælge hvilken udgang der skal afspilles med. Det kunne tyde på på at der er slået en digital udgang til (det røde lys i spdif udgangen). Prøv og se om der er en funktion der kan ændres til analog. håber det kan hjælpe lidt på vejen :-)
Avatar billede simonoscar Nybegynder
17. marts 2006 - 23:36 #2
Jeg synes efterhånden, at jeg har tjekket alt! Inde i selve driveropsætningen kan man vælge mellem intet output og kun digitalt output! Der er ikke forskel på om det ene eller det andet er slået til, - der er stadig ingen lyd i højtalerne...
Avatar billede sjh Nybegynder
18. marts 2006 - 16:02 #3
Jeg har selv en Asus M6800V bærbar.. der er ikke rødt lys (optisk) i S/PDIF porten.. men jeg tror mere på at der er noget galt med stikket i S/PDIF porten.. der setter jo en lille kontakt inde i.. for at slukke for højtalerne i din bærbar.. når du setter hovedtelefoner til..

Min bærbar bruger også:
  Lydkort Realtek HD Audio
  Lyddriver-version: 5.10.0.5109
  DirectX 9.0c
  Audio-codec: ALC861-VC
Avatar billede sharkman Nybegynder
18. marts 2006 - 22:37 #4
Det er ikke sådan, at du er kommet til at skrue helt ned for lyden med FN tasterne?
Avatar billede simonoscar Nybegynder
19. marts 2006 - 16:43 #5
sjh-> Det kunne helt sikkert godt være selve stikket der er defekt, - hvordan tjekker jeg det? Kan man måle på stikket, eller skal den sendes tíl rep. hos forhandleren?

sharkman-> Har selvfølgelig tjekket Fn-tasterne, - hvis der var skruet ned for dem, vil man jo heller ikke kunne høre noget i de tilsluttede høretelefoner...
Avatar billede sjh Nybegynder
19. marts 2006 - 17:17 #6
Det tror jeg ikke du kan måle, men udfra den beskrivelse du kommer med tyder det på at det er den lille kontakt inde i din S/PDIF porten.. og du skal nok ha et nyt stik på.

Hvis der er garanti på din computer skal du sende den til reparation hos en autoriseret Asus service center, ellers bortfalder garantien.
Avatar billede simonoscar Nybegynder
20. marts 2006 - 12:50 #7
ok, den er snart et år gammel, så garantien må jo stadig gælde!
Avatar billede simonoscar Nybegynder
21. maj 2006 - 01:19 #8
lukker