Avatar billede jens_r Novice
25. marts 2006 - 03:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor dan laver man trådnet i Max?

Jeg er i gang med at lave en Ferrari Enzo i Max, og har stort set modelleret hele bilen, men sidder nu fast.

På dette link kan i se hvad det er jeg skal lave:
http://www.atspeedimages.com/pebble_2004/concorso_italiano/ferrari_enzo/ferrari_enzo_black_left_midsection.jpg
- Det er gitteret i luftindtaget foran baghjulet, jeg ikke ved hvordan man laver.

Det skal lige siges at jeg er nybegynder, så en god beskrivelse (eller tutorial) er værdsat.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2006 - 03:25 #1
Århhh, den ser FED ud,kan desværre ikke hjælpe dig,
men send mig venligst et billede af hele bilen, så jeg kan drømme videre
Avatar billede t-johansen Juniormester
25. marts 2006 - 11:07 #2
Det letteste er at lave to texture maps, hvor det ene er gitteret, det andet et alpha map (sort hvidt) map, som definerer hullerne.

det kan man så ligge sammen i et mask materiale.

En anden må er at lave det i splines og lave dem til renderable splines, men dog sjældent en god løsning.

En tredje løsning kunne være et plan med et materiale som renderes som wire.
Avatar billede jens_r Novice
25. marts 2006 - 14:32 #3
t-johansen> Tak for hjælpen! Lavede det med splines og synes det ser ret godt ud.

kpt_lasard> Siden her har masser af Enzo billeder i høj opløsning: http://www.atspeedimages.com/pebble_2004/concorso_italiano/ferrari_enzo/
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2006 - 16:19 #4
Håber Dansk tipstjeneste er gode ved mig i aften :)
Avatar billede osborne Nybegynder
07. august 2006 - 00:53 #5
Gode forslag fra t-johansen - hvor en mulighed også kan være en kombi af anden og tredie forslag, hvor du laver en plane med antal segmenter svarende til dit gitter, så konvertere den til ed. poly .. vælg alle edges og lav en Extract selection as shape, og så endelig sætte den extractede som renderable. Men som t-johansen også antyder, så er det ikke altid sagen - bl.a. fordi det at have her detalje helt ned til gitteret som geometri koster dyrt i antal polygoner i den endelige model.
Avatar billede t-johansen Juniormester
07. august 2006 - 08:16 #6
Et andet problem med renderable splines er at man definerer tykkelsen til for eksempel 1, og så hudt jeg visker så vil den tykkelse altid være 1 uanset hvor lang væk eller tæt på man er på gitteret. dvs gitteret forbliver lige tydeligt selv om man ser det langt væk fra.
Avatar billede osborne Nybegynder
26. december 2006 - 14:18 #7
Faldt lige over dette spørgsmål igen. Som Thomas skriver så er splines ikke altid sagen (selv om jeg nu ikke har problemet med at det hele tiden er samme størrelse?). En helt anden tilgang er også at bruge en af de materialer som netop er beregnet til det (har så vidt jeg husker både den indbyggede MentalRay render, Final Render, Vray).

Afhængig af hvad du skal bruge det til er en helt almindelig screen-capture fra Max viewporten (hvor den er sat i wireframe mode) heller ikke af vejen. Det er lynhurtigt og ser ok ud til mange formål.