Avatar billede -and1- Nybegynder
28. marts 2006 - 10:08 Der er 2 kommentarer

Ang netkabel fra værelse til stue.

Hej eksperter.

Jeg har lige fået investeret i en xbox 360, der skal fungere som media center extender inde i stuen.
Min stationære comp, med media center 2005 står inde på det ene værelse, og skal altså forbindes til xboxen. Dette skal ske via traditionelt netkabel cat5. Disse var dog ret dyre at købe, set ud fra de 15-20m jeg ska bruge.

Derfor købte jeg mig igår et kabelsæt, med 50m kabel, tang, og og alt hvad der skal bruges, således jeg fik meget mere for pengene, og altid ville have lidt ekstra kabel liggende. Desuden er hullet i væggen meget mindre nu, da jeg ikke sku ha stik med igennem :)

Jeg har så fået samlet de 2, og starter med bare at prøve at sætte min bærbare til inde i stuen, og derefter forbinde det anden ende af kablet til min router herinde på værelset.

Det er så nu problemet kommer, da jeg får beskeden begrænset eller ingen forbindelse!
Jeg får en ip der hedder 169.254.xx.xx, og altså ikke en intern som routeren skal tildele til mig.
Jeg har desuden std. subnet mask, samt ingen gateway?

Kablet er ca 18 m langt, og der er altså delvis forbindelse, men hvorn får jeg til a virke som det skal, og bare køre med fuldhammer inde i stuen?!!?!?!

PS. Jeg har forsøgt at sætte xbox til, men på samme måde som med den bærbare, kan den heller ikke komme på netværket?
Prøver jeg at sætte mit alm netkabel (2m) til routeren og i den bærbare herinde, virker det fint :(

Hvad gør jeg galt, og hvordan løser jeg mit problem?

Håber i kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Andreas
Avatar billede levithan Nybegynder
28. marts 2006 - 10:13 #1
169.254.xx.xx er en ipadresse der tildeles enhednen når den ikke kan komme i kontakt med en dhcp server.

Det kunne tyde på at din netværks kabel ikke er lavet korrekt.
Avatar billede levithan Nybegynder
28. marts 2006 - 10:15 #2
her er en vejledning http://www.hjemmesideskolen.dk/net/lokalnet.asp?id=netkabel

kig efter denne sætning "Dette er normalrækkefølgen i et straight netkabel at montere de enkelte ledninger i, set fra samme side som stikket ovenover."