Avatar billede fruddy Nybegynder
30. marts 2006 - 11:45 Der er 19 kommentarer

problemer med hjemmeside

Jeg har et problem på min hjemmeside:
www.my-project.dk/1.htm

En af mine venner hjalp mig med at kode sitet, så venstre textboks kunne forlænges uden højre textboks også gjorde, men som i kan se, blev det ikke helt så fint..
Jeg tror det har noget at gøre med hvordan jeg har slicet det nederste på.. nogen der kan hjælpe?
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 11:51 #1
...Den er jo også lavet med table's, så det er da klart!
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 11:55 #2
Er der ikke en </table> for meget?

Derudover, er det ikke "pænt" at bruge table's i designet. Brug bokse!
Avatar billede fruddy Nybegynder
30. marts 2006 - 12:07 #3
bokse?

Men hvordan skal jeg så kode den?
Avatar billede keysersoze Guru
30. marts 2006 - 12:54 #4
umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til at droppe tables - faktisk tror jeg det vil blive lige så svært hvis ikke sværere at opbygge med layers. Der er for så vidt intet i vejen med at bruge tables - tables er ikke på vej ud af standarderne og der mig bekendt heller er ikke umiddelbart nogle udtalelser fra W3C der går på at man skal undlade tables - udelukkende at tables har nogle fordele og ulemper ligesom layers har.

Mht programmeringen fruddy, så ville jeg klart foretrække at bruge en og kun en table til at holde og styre det overliggende design - gør du det vil du undgå mange af problemerne du har nu.
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 12:56 #5
Du skal bruge bokse i stedet for table's.

Her er nogle links til vejledninger. Det er ikke vanvittigt svært at komme igang med, og du vil også få et bedre resultat.

http://friendlybit.com/css/beginners-guide-to-css-and-standards/
http://glish.com/css/
http://www.sitepoint.com/article/websites-tables-parts-1-2/3

Læs også http://www.w3.org/
Her finder du webstandarderne for design af hjemmesider. Du skal dog være opmærksom på at ikke alle browsere (Internet Explorer, FireFox, Opera, m.m.) ikke altid viser siderne ens.
Avatar billede fruddy Nybegynder
30. marts 2006 - 13:04 #6
keysersoze, hvordan skal koden så se ud?
Og har det ikke også noget at gøre med slicingen?
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 13:04 #7
Tja,... det er en smagssag om du vil bruge table's eller ej. Jeg startede også selv med table's, men efter jeg har lært at bruge bokse, har det åbnet mine øjne. Keysersoze har ret i at det er nemmest at gå til, ihvertfald som begynder. Jeg vil også give keysersoze helt ret i at hvis du vil bruge table's, er det smartest at du kun bruger 1 table til det grundlæggende design.
Avatar billede fruddy Nybegynder
30. marts 2006 - 13:11 #8
ja, men jeg kan ikke lige se hvordan man kun skal bruge en tabel.. hvordan skal ´koden så se ud?
Og kan det hælpe på mit problem?
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 13:45 #9
Ok,... jeg kan lige prøve... I den linie der ser sådan her ud:

<div style="height:17px;width:619px;background-color:#484848;background-image:url('http://www.my-project.dk//images/content.jpg');float:left;">

kan du prøve at skrive:

<div style="height:17px;width:619px;background-color:#484848;background-image:url('http://www.my-project.dk//images/content.jpg repeat-y');float:left;">

Læg mærke til at jeg kun har tilføjet "repeat-y" i din linie. Prøv det og se hvad der sker...
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 13:47 #10
...Det ser lidt mærkeligt ud på denne side. Jeg prøver lige at korte det ned...
Fra:
"...background-image:url('http://www.my-project.dk//images/content.jpg');float:left;">..."
Til
"...background-image:url('http://www.my-project.dk//images/content.jpg repeat-y');float:left;">..."
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 13:50 #11
Gav det mening?
Avatar billede fruddy Nybegynder
30. marts 2006 - 14:48 #12
Der skete nu ikke noget...
Men har det ikke noget at gøre med min slicing, at det der hvide felt kommer?

www.my-project.dk/1.htm
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 15:04 #13
Jeg tror du har noget kode for meget. Se lige denne sektion:

<!--end main content-->
</td>
</tr>
</table>
<!--footer-->

Her afslutter du en tabel, men hvilken? Når jeg tæller sammen, er der dette for meget i forhold til resten af koden.

</td>
</tr>
</table>
Avatar billede califfo Nybegynder
30. marts 2006 - 15:05 #14
...Det kan også være at du mangler overdelen til den. ...Altså starten på tabellen.
Avatar billede califfo Nybegynder
31. marts 2006 - 09:22 #15
Fandt du ud af det?
Avatar billede roenving Novice
31. marts 2006 - 17:13 #16
>>califfo 30/03-2006 13:45:28

-- du har en væsentlig fejl, da du ikke afslutter url-værdien korrekt og sætter repeat-tingen inde i background-image-propertyen, hvilket ikke er tilladt, så f.eks. sådan:

background:url(http://www.my-project.dk/images/content.jpg) repeat-y;
Avatar billede califfo Nybegynder
31. marts 2006 - 17:21 #17
Damn. Godt set. Min fejl.
Avatar billede califfo Nybegynder
08. april 2006 - 13:59 #18
Ehm,... virkede det?
Avatar billede keysersoze Guru
25. maj 2006 - 12:56 #19
lukketid?