Avatar billede curtle Nybegynder
21. april 2006 - 11:53 Der er 14 kommentarer

Windows XP: Sort skærm efter windows logo. STOP: 0x00000024 ?

Hej!
Onsdag eftermiddag fryste min computer lige pludseligt. jeg kunne ikke gøre noget så jeg genstartede den, men derefter har den ikke kunne starte op igen. Den kommer til windows xp bootscreen hvor den kører frem et par gange hvorefter den går i sort skærm. Når den så har stået i sort i 5-10 min. blinker der en blå skærm med
"*** STOP: 0x00000024
*** ntfs.sys".

Jeg kører med 2x Western digital caviar 120 GB i RAID 0. Der er to partitioner på: en på ca. 20 GB og en med resten.

Jeg har prøvet chkdsk i genoprettelses konsollen, men når jeg tjekker den pågældende partition stopper den ved 25%. Jeg har tjekket C-drevet og den har skrevet "en eller flere fejl blev fundet og rettet", men det virker stadig ikke.

Nu kan jeg ikke få adgang til genoprettelseskonsollen igennem WinXP installationen mere. Den står nu stille ved "Undersøger disk 1 på id 0 ...." (Lige inden den går over i konsollen).

Jeg har søgt en del og fundet nogle løsninger blandt andet: http://support.microsoft.com/?kbid=228888
Men jeg har ikke nogen Win2000 CD til rådighed.

Jeg har følgende:
AMD64 3500+ Venice
Abit Fatal1ty AN8
Hightech x800xl 256 MB
1024 MB Geil value ram
2x Western digital caviar 120 GB SATA150 i RAID 0
1x WDC 160 GB SATA150.
Plextor DVD-rw
Floppy.

Foruden det har jeg en 80 GB IDE harddisk uformateret som jeg frit kan bruge.
Windows 98 CD
Windows XP CD

Jeg har selvfølgelig ikke noget backup af mine sager. (Dumme mig)
Jeg har en del billeder jeg helst ikke vil miste. ( http://curtle.deviantart.com/ )

Håber der er nogen der kan hjælpe!
Avatar billede never_mind Nybegynder
21. april 2006 - 12:02 #1
meget tyder på din ene disk er defekt :( (disk 1)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
21. april 2006 - 13:56 #2
kilde: http://www.updatexp.com/stop-messages.html

Stop    0x00000024 or NTFS_FILE_SYSTEM

The Stop 0x24 message indicates that a problem occurred within Ntfs.sys, the driver file that allows the system to read and write to NTFS file system drives. A similar Stop message, 0x23, exists for the file allocation table (FAT16 or FAT32) file systems.

Possible Resolutions:

    * Malfunctioning SCSI and Advanced Technology Attachment (ATA) hardware or drivers can also adversely affect the system's ability to read and write to disk, causing errors. If using SCSI hard disks, check for cabling and termination problems between the SCSI controller and the disks. Periodically check Event Viewer for error messages related to SCSI or FASTFAT in the System log or Autochk in the Application log.
    * Verify that the tools you use to continually monitor your system, such as virus scanners, backup programs, or disk defragmenters are compatible with Windows XP. Some disks and adapters come packaged with diagnostic software that you can use to run hardware tests.

      To test hard disk or volume integrity

      Method 1:
        1. In the Run dialog box, in the Open box type:

            cmd
        2. Start the Chkdsk tool, which detects and attempts to resolve file system structural corruption. At the command prompt type:

            chkdsk drive: /f

      Method 2:
        1. Double-click My Computer, and then select the hard disk you want to check.
        2. On the File menu, click Properties.
        3. Click the Tools tab.
        4. In the Error-checking box, click Check Now.
        5. In Check disk options, select the Scan for and attempt recovery of bad sectors check box. You can also select the Automatically fix file system errors check box.

      If the volume you are checking is in use, a message asks whether you want to delay disk error checking until the next time you restart your computer. After you restart, disk error checking runs and the volume chosen is not available to run other tasks during this process. If you cannot restart the computer due to the error, use safe mode or Recovery Console.

      If you are not using the NTFS file system, and the system partition is formatted with the file allocation table (FAT16 or FAT32) file system, long file name (LFN) information can be lost if hard disk tools are started from an MS-DOS command prompt. A command prompt appears when using a startup floppy disk or when using the command prompt startup option on multiple boot systems that use FAT16 or FAT32 partitions with Microsoft® Windows® 95 OEM Service Release 2 (OSR2), Microsoft® Windows® 98, or Microsoft® Windows® Millennium Edition (Me) installed. Do not use tools meant for other operating systems on Windows XP partitions!
    * Nonpaged pool memory might be depleted, which can cause the system to stop. You can resolve this situation by adding more RAM, which increases the quantity of nonpaged pool memory available to the kernel.

Microsoft KB articles:

Troubleshooting Stop 0x24 or NTFS_FILE_SYSTEM Error Messages (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q228888)
STOP 0x23 (or STOP 0x24) When restarting PC after installing PC-Magic Encrypted Magic Folders (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q312582)
Avatar billede curtle Nybegynder
21. april 2006 - 14:33 #3
Hej !
psycosoft-funware: Tak for svar! Problemet ligger jo i at jeg ikke kan komme ind i windows..så det er lidt svært at prøve dine forslag. Jeg har fundet en her: http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/WinXP/Q_21640404.html med samme problem. Han sgier han lavede en partition med FAT32 og installerede windows derpå hvorefter han kunne boote og omdøbe ntfs filen

"So I followed a post I saw elsewhere and unplugged the raid drives again, booted into safe mode on the new fat32 partition and renamed the file:

c:\windows\system32\drivers\ntfs.sys to c:\windows\system32\drivers\ntfs.old"

Nu vil jeg egentlig bare gerne vide hvordan jeg laver en partition der kører FAT32. Og kan man installere XP med FAT32?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
21. april 2006 - 14:35 #4
du kan bruge genoprettelseskonsollen på xp cd'en )
Avatar billede curtle Nybegynder
21. april 2006 - 14:37 #5
Til at lave en partition med FAT32? Hvis ja: hvordan?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
21. april 2006 - 14:43 #6
kilde: windows hjælp og support.

DiskpartOpretter og sletter partitioner på en harddisk. Kommandoen diskpart er kun tilgængelig, når du bruger Genoprettelseskonsol.

diskpart [/add | /delete] [enhedsnavn | drevnavn | partitionsnavn] [størrelse]

Parametre

ingen

Hvis kommandoen diskpart bruges uden parametre, startes Windows-tegntilstandsversionen af diskpart.

/add

Opretter en ny partition.

/delete

Sletter en eksisterende partition.

enhedsnavn

Den enhed, hvor du vil oprette eller slette en partition. Navnet kan indlæses fra outputtet af kommandoen map. Et eksempel på et enhedsnavn:

\Enhed\Harddisk0

drevnavn

Den partition, du vil slette, angivet som drevbogstav. Bruges kun sammen med /delete. Et eksempel på et drevnavn:

D:

partitionsnavn

Den partition, du vil slette, angivet som partitionsnavn. Kan anvendes i stedet for drevnavn. Bruges kun sammen med /delete. Et eksempel på et partitionsnavn:

\Enhed\Harddisk0\Partition1

størrelse

Størrelsen i megabyte (MB) af den partition, du vil oprette. Bruges kun sammen med /add.

Eksempler

Følgende eksempler sletter en partition:

diskpart /delete \Enhed\Harddisk0\Partition3

diskpart /delete F:

Følgende eksempel tilføjer en partition på 20 MB på harddisken:

diskpart /add \Enhed\Harddisk0 20
Avatar billede curtle Nybegynder
21. april 2006 - 14:49 #7
Mange tak! Men hvordan kan man se om det bliver en FAT32partition og ikke en NTFS?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
21. april 2006 - 14:51 #8
efter du har oprettet en partition, skal du formatere den:

Format
Formaterer det angivne drev til det angivne filsystem. Kommandoen format med følgende parametre er kun tilgængelig, når du bruger Genoprettelseskonsol. Kommandoen format er tilgængelig med andre parametre fra kommandoprompten.

format [drev:] [/q] [/fs:filsystem]

Parametre

drev:

Angiver det drev, du vil formatere. Du kan ikke formatere en diskette fra Genoprettelseskonsol.

/q

Udfører en ekspresformatering af drevet. Drevet scannes ikke for defekte områder, så du bør kun bruge denne parameter på drev, som du tidligere har formateret.

/fs:filsystem

Angiver det filsystem, der skal bruges: FAT, FAT32 eller NTFS. Hvis ikke du angiver et filsystem, anvendes det eksisterende filsystemformat. :)
Avatar billede curtle Nybegynder
21. april 2006 - 14:57 #9
ok. Mange tak. Det prøver jeg lige..
Avatar billede curtle Nybegynder
21. april 2006 - 17:24 #10
Nu har jeg fået installeret Windows XP på en FAT32 partition. Det er den jeg sidder ved nu.
Ved at følge forklaringen her: http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/WinXP/Q_21640404.html

"Just before I saw Fatal's post about the win2k disc I grabbed another hard drive, formatted a 10gig partition to fat32.

I unplugged the raid drives, formatted and installed windows on the new ata drive.

After I had installed MB drivers, raid drivers etc, i restarted and plugged in the raid drives, but that didn't work. It did the automatic reboot thing.

So I followed a post I saw elsewhere and unplugged the raid drives again, booted into safe mode on the new fat32 partition and renamed the file:

c:\windows\system32\drivers\ntfs.sys to c:\windows\system32\drivers\ntfs.old

Then shut down, rehooked the raid drives and booted onto the ata fat32 drive normally.

It booted!

I couldn't read the raid drives but they did show up in my computer. When i clicked on them it wanted to know if i wanted to format them! To which i said no. Obviously, it couldn't read them because it didn't load ntfs.sys.

So i went Run -> cmd

and typed chkdsk e: /f
and chkdsk f: /f

(as my raid drive is in 2 partitions)

and it went through and fixed all the errors.

After that I rebooted and switched in the bios to load off the raid array and everything's back the way it was."

Nu her jeg kørt chkdsk via kommandoprompt. Den skriver "Retter fejl i indeksx filen 25" et eller andet. Det skriver den et par gange hvorefter computeren genstarter. Én gang har den skrevet "Der op stod en uventet fejl".

Mit næste bud ville være at prøve et "Rovery-program" som dette: http://www.runtime.org/raid.htm

Med mindre I har andre forslag så prøver jeg lige det..
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
22. april 2006 - 17:10 #11
har du prøvet at bruge chkdsk f: /f i fejlsikret tilstand...? :)
Avatar billede curtle Nybegynder
23. april 2006 - 11:36 #12
Nej det har jeg godt nok ikke prøvet.
Men nu har jeg prøvet et recovery program og jeg har fået reddet den lille partition på 20 GB. Når jeg prøver at scanne den anden kommer den efter ca. 18% med en I/O fejl. Når jeg trykker Ja til at fortsætte kommer der en blå skærm med "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL_" "nvatabus.sys". Hvorefter den genstarter.
Avatar billede curtle Nybegynder
24. april 2006 - 11:36 #13
Der sker det samme i fejlsikret tilstand som i normal windows. Den tjekker en gang hvor den prøver at rette fejl i indeks $130 i filen 7xxx. Og så skriver den "der opstod en udefineret fejl.
Hvis jeg så prøver at tjekke igen gør den det samme igen hvorefter den genstarter.
Avatar billede curtle Nybegynder
25. april 2006 - 23:00 #14
Hmm. Nu har jeg kørt KILLDISK på de to 120 GB diske. Efter utallige forgæves forsøg på at
"genskabe" mine ting. Jeg fandt ud af at det må være den ene af de to 120 GB diske der er stået af da jeg hverkan kan formatere den eller noget mere.

Tak for hjælpen psycosoft-funware. Gider du smide et svar så du kan få dine point? Selvom det ikke var så meget du hjalp var du jo den eneste. ;)